Hej
Jag köpte nyligen en Opel Vectra B 2000. Säljaren berättade att den hade stått en tid och när han skulle försöka köra den startade den inte. Han tog den till nån snubbe som kunde lite om dessa bilar och han bytte motorstyrenhten, då startade den igen och bilen kördes cirka 50km. Efter det blev den stående igen några dagar och sedan startade den inte igen. Då bestämde han sig för att sälja bort bilen och jag köpte den.
Jag har felsökt och konstaterat att gnistan saknas. På samma gång knyckte jag ur spridarna och drog runt motorn. Alla spridare ger en fin dimma som förväntat men sedan efter en komplett rotation slutar treans spridare att duscha medans de övriga fortsätter. Den är ju således inte helt kaputt eftersom det kommer en initial dusch ur den men frågan är varför det endast kommer en då de andra fortsätter spruta.
Om säljarens påståenden stämmer borde det ju vara rätt styrenhet då han hade kört med bilen efter den blev bytt. Kablarna till spridarna såg ut att vara förnyade riktigt professionellt, inga sockerbitar eller dåligt klämda stift. Det verkar ju mer som att själva spridaren har något problem.
Angående gnistan misstänker jag tändspolen, det är en sådan modell som är alla fyra i samma. Jag testade mäta resistansen mellan de individuella spolarna och klämma 15 där en av spolarna hade en avvikande resistans på 63 ohm där de resterande hade cirka 1.2 ohm. Jag vet inte om denna testmetod fungerar på denna typ av spole men något är det ju som orsakar att gnistan är utebliven.