Minska däckbuller genom däckbyte?

m4xen
16 juni 2021 · 41 Inlägg

Hej!

Jag har ett en SEAT som avger en hel del buller från däcken när man passerar 100km/h. Fälgarna som sitter på bilen är 18" med Bridgestone S005 däck, dimension 225/40/18.

Undrar om det är värt att investera pengar i ett par 17" (minsta jag kan ha enl. verkstaden) med 205/50/17 däck för att minimera bullret?

Tänkte ta ett par däck med hastighetsindex H (210km/h) för en mjukare blandning (?) och som då förhoppningsvis ger mindre oväsen av sig. Däcken jag tittar på är ett par Pirelli Cint P7 (C2P7).

Mvh
Max

Senast redigerat av m4xen (16 juni 2021)

simlar
16 juni 2021 · 5 516 Inlägg

Helt klart möjligt minska däckbullret med andra däck.
Men gå ner i fälgstorlek har jag inte märkt minskar oljudet, däremot själva gummit och mönstret kan påverka ljudet avsevärt.

Köpte Goodyear Efficientgrip 225/40-18 för några år sedan till en Passat jag hade då, markant tystare än dom 16" Pirelli som jag hade på den innan.

Ett tips när du kollar efter däck är att söka efter dom med lägsta dB-nivån.
Mina Goodyear jag skrev om tidigare var märkta med 68dB.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 juni 2021 · 13 673 Inlägg

bra stereo löser ditt problem smile

inte så att något hjulager är dött på bilen?

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
torsen
16 juni 2021 · 7 198 Inlägg

Gå in på t ex dackonline.se som är välsorterade och kolla vilka däck i din dimension som har lägst bullernvå.
I princip gäller att ju ju högre profil, desto lägre bullernivå.
Det leder till mindre fälg för att få högre profil = "mera gummi".
Men i regel är det nu för tiden frambromsarna som styr hur stora/små fälgar som "går på".
På en Land Rover bytte jag från LM till plåtfälgar för att kunna gå ner en tum i fälgstorlek och därmed kunna öka däckprofilen.
Dock vill ju inte alla ha "plåtisar" utan värderar det kosmetiska högre än komforten.
Härutöver har utvecklingen  vissa fall lett till att "plåtisar" kan vara dyrare än LM-fälgar.

Cuefa Ain't no place like home...
16 juni 2021 · 4 628 Inlägg

SEAT är överlag väldigt dåligt ljudisolerade.
Kan vara värt att riva ur inredningen o klä in allt som går med typ Dyna-mat eller liknande.
Gjorde så på sambons Mazda6 när vi ändå rev ur mattan i bilen pga fukt.
Blev en SJUK skillnad när vi isolerade golv och hjulhus.
Men visst, däck kan göra skillnad också.
Det man får tänka på dock om man byter storlek är att det kan bli andra frekvenser som lättare letar sig in i kupén.
Om du måste ha så stora fälgar gissar jag att det är en Cupra du har? I så fall vill du ju dessutom ha lite grepp när man kör inspirerat, och det rimmar illa med "hög" profil.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Brådhis * Voff voff *
16 juni 2021 · 10 244 Inlägg

simlar skrev:
Helt klart möjligt minska däckbullret med andra däck.
Men gå ner i fälgstorlek har jag inte märkt minskar oljudet, däremot själva gummit och mönstret kan påverka ljudet avsevärt.

Köpte Goodyear Efficientgrip 225/40-18 för några år sedan till en Passat jag hade då, markant tystare än dom 16" Pirelli som jag hade på den innan.

Ett tips när du kollar efter däck är att söka efter dom med lägsta dB-nivån.
Mina Goodyear jag skrev om tidigare var märkta med 68dB.

Instämmer i att Goodyear Efficientgrip är riktigt tysta. Dom är även bekväma och lättkörda även vid hårdare körning.

Sannolikt gör det mer att byta till tex dessa än att gå ner i storlek...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang