Volvo 740

ROLF-ERIK
18 juni 2021 · 5 Inlägg

Behöver experthjälp Dottern har en a-traktor volvo 740 -90
Enda lampan som lyser är grön för lyset.
Varken olje, ladd,motor, el dom andra lyser inte. Klockan går men inte några andra visare. Hela panelen är bytt med samma resultat.  Generatorn laddar ej. Om jag lägger på en plus på D+ börjar den ladda men då tänds laddningslampan i panelen.
Alla säkringar är hela.
Någon som har råkat ut för detta lr vet vad det kan vara.

Steff240
18 juni 2021 · 1 005 Inlägg

Blev den såhär plötsligt eller har ni köpt den såhär? Det låter lite som att det sitter fel instrumenthus i, alternativt att något är felkopplat...

ROLF-ERIK
19 juni 2021 · 5 Inlägg

Den gick en vecka sen kom felet.
ibland så rör sig varvräknare lite.
Det ska vara rätt instrument.

Utmarks-Loke
19 juni 2021 · 5 813 Inlägg

Det låter som att mätarhuset inte får någon ström. Om säkringen är hel är det nog avbrott på ledningen, antingen skadad kabel mitt på eller också i något kopplingsstycke på vägen.

ROLF-ERIK
19 juni 2021 · 5 Inlägg

Kan det vara generatorn.
När jag kopplar in hreggen så startar inte bilen. Hregg tar varvtalet från generatorn

Utmarks-Loke
19 juni 2021 · 5 813 Inlägg

Generatorn måste ha ström bakvägen genom laddningslampan för att fungera, så felet ligger nog snarare i strömmen till mätarhuset. Och ett fel i generatorn skulle inte släcka hela mätarhuset, det kan bara påverka laddningslampan.

ROLF-ERIK
19 juni 2021 · 5 Inlägg

Tack för alla tips!

Om man lägger på +12v på D+ så skall väl laddlampan lysa?
Törs man göra det?

Utmarks-Loke
19 juni 2021 · 5 813 Inlägg

ROLF-ERIK skrev:
Tack för alla tips!

Om man lägger på +12v på D+ så skall väl laddlampan lysa?
Törs man göra det?

Varför skulle du göra det? D+ skall ha spänning via lampan som begränsar strömmen. Lägger du på ström direkt från batteriet kan du dels förstöra något, dels skickar du ström bakvägen in i mätarhuset. Leta reda på ett kopplingsschema istället, så du ser vilken anslutning på mätarhuset som matningen skall komma in på, och mät om du har någon spänning där. Om inte, så följ den ledningen bakåt till du hittar avbrottet.

Senast redigerat av Utmarks-Loke (19 juni 2021)

ROLF-ERIK
19 juni 2021 · 5 Inlägg

Ok Tack

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang