Irriterande ljud i bilen efter byte av stickdosa

Icebear
18 juni 2021 · 233 Inlägg

Jag bytte stickdosa (uttaget vid dragkroken, där man stoppar in kabeln från släpvagnen) tidigare i veckan då locket på den gamla hade gått sönder så kabeln satt inte fast. Nu har jag fått problem med att när jag har släpvagnskabeln i uttaget och trycker på fotbromsen så tjuter det eller vad man ska säga, även när jag sätter på vänster blinkers så tjuter det, höger blinkers låter som vanligt. Svårt att beskriva ljudet, men det låter iallafall, och det är ett ganska irriterande ljud.

Nån som vet vad det kan bero på? Felkopplat i stickdosan eller?

husseman
18 juni 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, nåt felkopplat eller en taskig jord. Antar att vi pratar 13 pol, nån kabel inkopplad som inte borde vara det?  Fullkopplad 13 pol kan vara ett skit, normalt används bara de kablar som sitter i en vanlig 7 polig dvs. 1-7 . Har du kopplat in strömförsörjning till husvagn o liknande så kan det bli strul. Normalt sett så brukar det funka att fimpa 2,an -blå kabel. Testa det.
mvh/husse

Icebear
18 juni 2021 · 233 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, nåt felkopplat eller en taskig jord. Antar att vi pratar 13 pol, nån kabel inkopplad som inte borde vara det?  Fullkopplad 13 pol kan vara ett skit, normalt används bara de kablar som sitter i en vanlig 7 polig dvs. 1-7 . Har du kopplat in strömförsörjning till husvagn o liknande så kan det bli strul. Normalt sett så brukar det funka att fimpa 2,an -blå kabel. Testa det.
mvh/husse

Näe, det är 7 poligt uttag. Lämnade in bilen på verkstad för att undvika att det skulle bli fel, då jag var lite osäker på hur det skulle kopplas, men tydligen lyckades det bli fel ändå. Och snuskigt dyrt var det också, hade köpt uttaget själv, så det var bara arbetskostnaden som skulle betalas. Tog ungefär 45 minuter och gick på över 1200:-... Känns lite som att man får åka tillbaka och låta dom åtgärda felet, då det är dom som måste ha kopplat fel.

husseman
18 juni 2021 · 1 577 Inlägg

Hehe, att koppla ett 7-poligt uttag fel är svårt. Man måste nästan anstränga sig, för att göra fel. Fast ja ser det nästan varje dag, beroende på ålder så anser vissa att röd e´jord ..80+ , vissa anser att svart e´jord -vilket det aldrig varit under min livstid.. o vissa e´så smarta att de kopplar efter det gamla uttaget som funkat..men lägger in 2,an- blå kabel..vilket e´en rövarkabel. Den ska va till muppljus- men många gånger använd till laddning av husvagn, backljus, osv.
Dvs. man kopplar inte in den, om man inte e´100% säker på att den går till nåt av värde- så slipper man elbränder o all skit.
mvh/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang