Fylla på AC själv eller lämna in?

Nevadacontra
19 juni 2021 · 234 Inlägg

Tja! Min bils AC kyler inte. Nu när det är så varmt ute så kommer det het luft när jag vrider till Low. Har hittat detta kit på Amazon. https://www.amazon.com/XtremepowerUS-Va … 53f9a603e4

Vad tror ni? Får köpa R134A kylmedium också för tror inte det följer med.

Ska jag fixa detta själv eller lämna in? Älskar att meka med bilen så mig gör det inget men tänkte på att man "får" väl inte släppa ut gasen i luften om det är kvar något?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
19 juni 2021 · 14 007 Inlägg

Nevadacontra skrev:
Tja! Min bils AC kyler inte. Nu när det är så varmt ute så kommer det het luft när jag vrider till Low. Har hittat detta kit på Amazon. https://www.amazon.com/XtremepowerUS-Va … 53f9a603e4

Vad tror ni? Får köpa R134A kylmedium också för tror inte det följer med.

Ska jag fixa detta själv eller lämna in? Älskar att meka med bilen så mig gör det inget men tänkte på att man "får" väl inte släppa ut gasen i luften om det är kvar något?

Nej! Du får inte släppa ut gasen i fria luften. 2500 kr + tull + gas här hemma. Har du en läcka så är gasen bortkastade pengar. Man kan provtrycka systemet med kvävgas innan man vaccumsuger. Man kan behöva tillsätta lite olja i systemet men vet inte vilken det är. Kanske blir det billigare att lämna in för man måste ju kunna hantera att genomföra en sån här operation.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Utmarks-Loke
19 juni 2021 · 5 809 Inlägg

Har du en någorlunda ny bil är det dessutom viktigt att du får rätt mängd gas. Den kvarvarande gasen skall sugas ut med vaccumpump och vägas och sedan skall rätt mängd ny gas tillsättas. Detta då förutsatt att du inte har läckage, som sagt. Man kan i princip laga allt på sin bil själv, men AC är ett undantag. För det krävs både kunskap och utrustning.

Snuskas
19 juni 2021 · 1 Inlägg

Nevadacontra skrev:
Tja! Min bils AC kyler inte. Nu när det är så varmt ute så kommer det het luft när jag vrider till Low. Har hittat detta kit på Amazon. https://www.amazon.com/XtremepowerUS-Va … 53f9a603e4

Vad tror ni? Får köpa R134A kylmedium också för tror inte det följer med.

Ska jag fixa detta själv eller lämna in? Älskar att meka med bilen så mig gör det inget men tänkte på att man "får" väl inte släppa ut gasen i luften om det är kvar något?

Köp ett kit och fixa det själv. Du släpper inte ut någonting utan fyller bara på med kompatibel gas. Har det stått tomt ett tag så kan packningarna ha hunnit torka*, men med tanke på hur billigt det förhållandevis är att testa jämfört med verkstandsbesök, så anser jag det vara värt ett försök.

Har packningarna torkat så finns tätningsmedel som kan funka, men dessa har jag ej testat.

* Japp har packningarna torkat så släpps såklart gas ut, men den gas som fanns i från fabrik (och som är mycket värre) har såklart också redan smitit ut.

Nevadacontra
19 juni 2021 · 234 Inlägg

Vettemannen skrev:

Nevadacontra skrev:
Tja! Min bils AC kyler inte. Nu när det är så varmt ute så kommer det het luft när jag vrider till Low. Har hittat detta kit på Amazon. https://www.amazon.com/XtremepowerUS-Va … 53f9a603e4

Vad tror ni? Får köpa R134A kylmedium också för tror inte det följer med.

Ska jag fixa detta själv eller lämna in? Älskar att meka med bilen så mig gör det inget men tänkte på att man "får" väl inte släppa ut gasen i luften om det är kvar något?

Nej! Du får inte släppa ut gasen i fria luften. 2500 kr + tull + gas här hemma. Har du en läcka så är gasen bortkastade pengar. Man kan provtrycka systemet med kvävgas innan man vaccumsuger. Man kan behöva tillsätta lite olja i systemet men vet inte vilken det är. Kanske blir det billigare att lämna in för man måste ju kunna hantera att genomföra en sån här operation.

/Benny

Tänkte på det med. Därför har jag inte gjort det än.
Vi får se hur jag gör. Vill ju göra jobbet ordentligt och ansvarsfullt.

Nevadacontra
19 juni 2021 · 234 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Har du en någorlunda ny bil är det dessutom viktigt att du får rätt mängd gas. Den kvarvarande gasen skall sugas ut med vaccumpump och vägas och sedan skall rätt mängd ny gas tillsättas. Detta då förutsatt att du inte har läckage, som sagt. Man kan i princip laga allt på sin bil själv, men AC är ett undantag. För det krävs både kunskap och utrustning.

En 2011.
AC skrämmer ju många, av rätt anledning kanske. Byter allt på min bil själv. Men som sagt så ska jag kolla runt lite vad verkstäder tar för det.

Nevadacontra
19 juni 2021 · 234 Inlägg

Snuskas skrev:

Nevadacontra skrev:
Tja! Min bils AC kyler inte. Nu när det är så varmt ute så kommer det het luft när jag vrider till Low. Har hittat detta kit på Amazon. https://www.amazon.com/XtremepowerUS-Va … 53f9a603e4

Vad tror ni? Får köpa R134A kylmedium också för tror inte det följer med.

Ska jag fixa detta själv eller lämna in? Älskar att meka med bilen så mig gör det inget men tänkte på att man "får" väl inte släppa ut gasen i luften om det är kvar något?

Köp ett kit och fixa det själv. Du släpper inte ut någonting utan fyller bara på med kompatibel gas. Har det stått tomt ett tag så kan packningarna ha hunnit torka*, men med tanke på hur billigt det förhållandevis är att testa jämfört med verkstandsbesök, så anser jag det vara värt ett försök.

Har packningarna torkat så finns tätningsmedel som kan funka, men dessa har jag ej testat.

* Japp har packningarna torkat så släpps såklart gas ut, men den gas som fanns i från fabrik (och som är mycket värre) har såklart också redan smitit ut.

Jag vet inte om det är någon gas kvar, men AC var sönder förra sommaren också så allt borde ju egentligen smitit ut men kan inte gissa på det.

Hur mycket verkstäder tar varierar ju. Tror dock inte att AC kompressorn är trasig för då blir det mycket dyrare.

Gumo
19 juni 2021 · 4 Inlägg

De krävs lixom kylcert för att hålla på med ac.

Har de vart tomt i 2 år så kan kompressorn vara körd.

Sätt på dig handskar och öppna upp den grövre av de 2 AC anslutningarna.

Pyser de ut så att du har ett övertryck mot atmosfären. De är ett gott tecken. Skynda dig å få de fixat då. Och hädanefter. Slå aldrig av en AC i bilen den ska alltid stå på ON. SÅ så håller packningar i kompressorn bättre.

Min audi A4 -95a.

Har fortfarande AC å jag fyllde den för 7 år sedan. Sedan har een bilen stått. Mäkta förvånad att den fortfarande har AC.

Dessutom fylld utan läcksökning.

Vilket man igentligen inte heller får.
Men jag har kunskapen.

Och kör inte i nån jäkla "fyll din egen AC".. de är fel gas. Dessutom brinner den gasen eftersom den är propan. De går men de är inte rätt. Dessutom jävlas man med verkstäderna som förmodligen tömmer och återför mycket av gaserna i sina specialaggregat för AC.

En kyltekniker med kategori I får oxå kolla bilars AC. Kanske känner ni någon inom kylbranschen. Som har kan kolla åt er.

Är de torra packningar så händer de att de slutet tätt igen om ACn får snurra.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 juni 2021 · 17 378 Inlägg

Som ovan är inne på så är det intressant och vet hur länge AC inte fungerat.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Gumo
19 juni 2021 · 4 Inlägg

Alltså saknas gas helt kan kretsen tagit in fukt. Då kan de gått illa. Är de övertryck kvar i kretsen så tillåts inte kompressorn gå p.g.a lågt tryck.

De här borde man igentligen inte säga till ett hundratal amatörer.

Men byglar man lågtrycksvakten så kommer AC hoppa igång. Men GÖR INTE DE om det inte finns gas kvar. För då kan jag nästan garantera en skuren kompressor. Om de ändå börjar skrika i fläktremmen trotts övertryck. Ja då är kompressorn skuren. Men inte så troligt. Då ett kylsystem alltid bygger på att hålla ett högre tryck än atmosfären.

Jag orkar inte kolla vad R134a har vid 20 grader. Men nånstans vid 8 bar. Vid drift är högtrycket 20-30 bar och låg omkring 2 bar. Så var försiktiga som fan. Du vill inte få kall gas i vätskefas på händer eller i ansiktet. Då blir man garanterat blind.

Tänk flytande kväve. Samma sak.

Gumo
19 juni 2021 · 4 Inlägg

Man använder tömninsaggregat för att tömma gasen. Till en cylinder.

Vacuumpump används innan man petar i gas igen. Detta för qtt era ur gasrester och eventuellt fukt i kretsen. Fukt är skitdåligt. De rostar och frysar vid -0 nånstans.

Gumo
19 juni 2021 · 4 Inlägg

Eftersom "fyll din egen AC" är naturlig gas är detta "lagligt".

De är dock fortfarande inte helt hundra om man som lekman får koppla på sig och kolla gasen. Eftersom bilen är fylld med R134a så får man ju inte göra ingrepp i en krets.  Ingrepp räknas så fort du kopplar en slang mot ventilen till acn. Så de lutar nog åt att de icke är lagligt 🤷‍♂️

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang