Vilket bilmärke är värt att fundera extra över vid bilköp? KIA optima? Ford C-Max Grand?

Nanonano
20 juni 2021 · 35 Inlägg

Tja!
Funderar på att skaffa en bil än Passaten B6(Diesel automat). Då är man van med turbo och diesel mm.

Jag har kollat runt men det bästa man gör är att höra med andra hur har de det med andra bilar och vad kan rekommenderas!

Just nu kollar jag på KIA Optima, diesel automatlåda 1.7  och Ford Focus C-Max Grand diesel automat 1.6-2,0 som inte tillverkas längre efter 2019.

Vilken bil av de ovanstående bilarna ska man äga? Varför och varför inte?
Är det andra bilmärke än Kia och Ford?
Kia Optima  Hybrid?

Skriv gärna vad ni har för erfarenheter och vad tipsar ni för!

panda666
20 juni 2021 · 4 250 Inlägg

Tjo!

Well först och främst så har kia en väldigt generös garanti tid på 7 år eller 15.000mil det som inträffar först och är bättre byggda än ford tycker ja sj. Andra märken jo toyota, lexus. Jag skulle säga den bästa bilen att äga vore en kia av skäl till hållbarhet, sparande och komfort. Dom finns med awd också ifall man vill leka på vintern. Tycker sj att det är mycket bil för pengarna då dom håller bra och ger dessutom så jäkla lång garantitid. För mig personligen som kör 1000mil per år skulle en ny kia alltså hålla i minst 7 år utan att behöva tänka på reparationer^__^

xXSammy
20 juni 2021 · 6 569 Inlägg

Vad ska du ha bilen till?

Optima är en vanlig kombi medans C-Max är en kompakt MPV
Mer rättvis storleks jämförelse vore Focus och Mondeo (Fasten Mondeo är större)

Att tänka på är att alla Fordar med Powershift lådorna har en serviceintervall på 6000mil/3år
Har det missats ett oljebyte i lådan eller att den aldrig är bytt bör du överväga en annan bil (Alternativt kräv byte innan köp, beroende på hur långt den gått utan service åt växellådan)

Mondeo hybrid finns ju också, men den kanske är utanför budget då kombi endast finns till faceliften (2018+)

De/Dem
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 juni 2021 · 17 470 Inlägg

Ford: Ingen aning.

KIA Optima?
Jobbar med dessa bilar och de är bra. Den lilla dieseln skjuter på rätt bra. Både manuell och automat fungerar bra. Hamnar du i en lång kökörning kan automatlådan varna för att den blir överhettad, gäller då 30-40 minuters krypkörning och då ska man följa instruktionsboken och köra åt sidan så lådan får vila 10 minuter. Eller planera sin körning så den inte ligger och slirar på kopplingarna.

Optima PHEV har enligt mig en lite föråldrad mjukvara som gör att bensinmotorn startar med ett ryck och varvar till ordentligt. Ljusår från exempelvis Prius där man inte kan höra när maskin vevar igång. Därmed inte sagt att det skulle vara en dålig bil! Tvärtom är den en pålitlig reskamrat. Med mycket bra fabriksgarantier som Pandan nämner. De är ofta utrustade med en Eberspächer bensinvärmare på 5kW som är mycket effektiv. Leta efter en sådan bil. Gör gott för bränsleförbrukning då bensinmotorn annars går onödigt mycket vintertid för att hålla kupén varm.

Gränssnittet på skärmen i bilen är väldigt enkelt. Men mycket hanterbart. Inget fancy utan den gör sitt jobb. Kartorna till navigationen ligger på ett SD-kort som lätt kan uppgraderas. De flesta bilarna har ett tilläggspaket som kostade 19900:- och då ingår bland annat elbaklucka och panoramatak. Rekommenderas. En bil utan det paketet ska kosta mindre! Dessutom har modellen numera utgått och det är en ny på ingång. Prutläge!

Hyundai i40 är i princip samma bil som Optima så ta en titt på den med. Finns inte som hybrid.
Det finns en bensindriven variant av Optima som heter Optima GT och har 245hk. Den är redigt pigg!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Nanonano
20 juni 2021 · 35 Inlägg

xXSammy skrev:
Vad ska du ha bilen till?

Optima är en vanlig kombi medans C-Max är en kompakt MPV
Mer rättvis storleks jämförelse vore Focus och Mondeo (Fasten Mondeo är större)

Att tänka på är att alla Fordar med Powershift lådorna har en serviceintervall på 6000mil/3år
Har det missats ett oljebyte i lådan eller att den aldrig är bytt bör du överväga en annan bil (Alternativt kräv byte innan köp, beroende på hur långt den gått utan service åt växellådan)

Mondeo hybrid finns ju också, men den kanske är utanför budget då kombi endast finns till faceliften (2018+)

Jag kör ca 2000 mil per år blandat körning, tänkte ändå ha en stark motor, men lika bra att ha mindre skatt och mindre bränsleförbrukning!

Ett tag sedan ägde jag en diesel Focus, vilket var kanon bra, men det blev skönhetsfel hela tiden efter 15000 mil regnvatten läckage genom rälserna in i kupen, så därför letar jag en bättre bil!

Senast redigerat av Nanonano (20 juni 2021)

Nanonano
20 juni 2021 · 35 Inlägg

panda666 skrev:
Tjo!

Well först och främst så har kia en väldigt generös garanti tid på 7 år eller 15.000mil det som inträffar först och är bättre byggda än ford tycker ja sj. Andra märken jo toyota, lexus. Jag skulle säga den bästa bilen att äga vore en kia av skäl till hållbarhet, sparande och komfort. Dom finns med awd också ifall man vill leka på vintern. Tycker sj att det är mycket bil för pengarna då dom håller bra och ger dessutom så jäkla lång garantitid. För mig personligen som kör 1000mil per år skulle en ny kia alltså hålla i minst 7 år utan att behöva tänka på reparationer^__^

Tankarna går mest åt Kia med tanke på motorn, garantin, lägre skatt samt inredningen. Får provköra och upptäcka den!
Hybriden är ju dyr att köpa men billig att äga. Jag störs mest på att batterierna bör bytas efter 7-10 år och då kommer de att kosta riktigt stor klump!

panda666
20 juni 2021 · 4 250 Inlägg

Nanonano skrev:

panda666 skrev:
Tjo!

Well först och främst så har kia en väldigt generös garanti tid på 7 år eller 15.000mil det som inträffar först och är bättre byggda än ford tycker ja sj. Andra märken jo toyota, lexus. Jag skulle säga den bästa bilen att äga vore en kia av skäl till hållbarhet, sparande och komfort. Dom finns med awd också ifall man vill leka på vintern. Tycker sj att det är mycket bil för pengarna då dom håller bra och ger dessutom så jäkla lång garantitid. För mig personligen som kör 1000mil per år skulle en ny kia alltså hålla i minst 7 år utan att behöva tänka på reparationer^__^

Tankarna går mest åt Kia med tanke på motorn, garantin, lägre skatt samt inredningen. Får provköra och upptäcka den!
Hybriden är ju dyr att köpa men billig att äga. Jag störs mest på att batterierna bör bytas efter 7-10 år och då kommer de att kosta riktigt stor klump!

Förstår dina tankar men jag då har aldrig hört om ett enda fall där man behövt byta batteri på en kia hybrid. Ska du dessutom behålla bilen i 7 år? eller tills garantin tar slut? då är det bara o byta in mot en nyare bil eller nyare kia. Dom jag känner som ägt kia har varit positiva och alltid fått hjälp ifall bilen strulat så jag skulle inte oroa mig ett dugg. Krävs otroligt mycket otur att batteriet pajar. Annars finns lexus också, svårt att hitta bilar som håller bättre, jag kan tom säga att dom håller säkert bäst i hela världen.

Nanonano
20 juni 2021 · 35 Inlägg

panda666 skrev:

Nanonano skrev:

panda666 skrev:
Tjo!

Well först och främst så har kia en väldigt generös garanti tid på 7 år eller 15.000mil det som inträffar först och är bättre byggda än ford tycker ja sj. Andra märken jo toyota, lexus. Jag skulle säga den bästa bilen att äga vore en kia av skäl till hållbarhet, sparande och komfort. Dom finns med awd också ifall man vill leka på vintern. Tycker sj att det är mycket bil för pengarna då dom håller bra och ger dessutom så jäkla lång garantitid. För mig personligen som kör 1000mil per år skulle en ny kia alltså hålla i minst 7 år utan att behöva tänka på reparationer^__^

Tankarna går mest åt Kia med tanke på motorn, garantin, lägre skatt samt inredningen. Får provköra och upptäcka den!
Hybriden är ju dyr att köpa men billig att äga. Jag störs mest på att batterierna bör bytas efter 7-10 år och då kommer de att kosta riktigt stor klump!

Förstår dina tankar men jag då har aldrig hört om ett enda fall där man behövt byta batteri på en kia hybrid. Ska du dessutom behålla bilen i 7 år? eller tills garantin tar slut? då är det bara o byta in mot en nyare bil eller nyare kia. Dom jag känner som ägt kia har varit positiva och alltid fått hjälp ifall bilen strulat så jag skulle inte oroa mig ett dugg. Krävs otroligt mycket otur att batteriet pajar. Annars finns lexus också, svårt att hitta bilar som håller bättre, jag kan tom säga att dom håller säkert bäst i hela världen.

Tack för tipset!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang