Är det sant att dieselbilar går längre än bensinare?

kdfhjksdfhjfhjksdkd
20 juni 2021 · 1 Inlägg

Har hört detta påstående ett par gånger nu när jag letar min första bil. Stämmer detta? och isf när är en bensinbil "slut" kontra en diesel?

Samt lite off topic, vad är en bra första bil under 40k?

Utmarks-Loke
20 juni 2021 · 5 813 Inlägg

Jag tror det har jämnat ut sig lite, men förr gick dieselmotorer ofta längre än bensinmotorer. Med en del undantag ja.

xXSammy
20 juni 2021 · 6 566 Inlägg

Att dieselmotorer håller längre än ottomotorer är (generellt) för de varvar lägre; mindre friktion, mindre slitage
Men en diesel som rullat 10.000 mil i 90% stadskörning mår sämre än en bensinare som rullat 25.000 mil i 90% landsväg.

Diesel är sämre alternativ om du kör mycket stadskörning eftersom de tar längre tid att få upp motorn i arbetstemperatur då värmen som blir går åt till förbränningen

De/Dem
Brådhis * Voff voff *
20 juni 2021 · 10 244 Inlägg

ollegg123 skrev:
Har hört detta påstående ett par gånger nu när jag letar min första bil. Stämmer detta? och isf när är en bensinbil "slut" kontra en diesel?

Samt lite off topic, vad är en bra första bil under 40k?

Väldigt få människor äger bilar så länge att det spelar någon som helst roll. Skulle säga att dom allra flesta bilar som skrotas gör det antingen för att bilen och dess allmänna komponenter och allmänna skick kräver det eller för att dom krockas. Det är nog ytterst få bilar idag som skrotas för att motorn är slut.

En normal V70 bensin tex klarar ledigt 50000-60000 mil (och säkert en hel del till) och vid dom milen är det få som kör några extrema pendlingssträckor så där tar ju själva bilen sannolikt slut långt innan motorn.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Utmarks-Loke
20 juni 2021 · 5 813 Inlägg

Det som blir utslitet på motorer nuförtiden verkar vara kamkedjorna, men det drabbar ju både bensin- och dieselbilar. Andra rörliga delar som vevlager, kamaxlar och liknande verkar kunna hålla nästan hur länge som helst om man bara tar hand om grejerna och servar med jämna mellanrum

simlar
20 juni 2021 · 5 516 Inlägg

Varför dieselbilar oftast håller fler mil är för att dom flesta som köper ny dieselbil kör främst landsvägskörning.

Största slitaget på motorn sker vid kallstart.
En motor som körts 10000mil men endast någon enstaka kilometer per resa är betydligt mer sliten i motorn än en bil som gått 30000mil och körts flera mil per resa.

Däremot en bil som gått långt är ju allt annat mer slitet. Dvs stötdämpare, fjädrar, bussningar m.m.

Senast redigerat av simlar (20 juni 2021)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Mossan1
8 augusti 2021 · 2 752 Inlägg

Myten om dieselmotorers överlägsna livslängd kommer av två saker tror jag.

1. Dom odödliga MB dieslarna från 70talet när vanliga motorer pallade typ 25.000mil. (Volvo B20motorer inräknat som ofta helrenoverades vid ca 20k)
Dock, klarade få karosser nog med år för mer mil ändå på 70talet. (Rost)

2. Användandet. Få bensinmotorer körs av företag som avverkar extremt med mil under fordonets första år. Det gör däremot mycket dieselfordon. Dom säljs begagnade som relativt nya med mycket mil och har därför gått långt över snittet när dom till slut skrotas.

En modern dieselmotor är betydligt mer komplicerad än en bensindito.
Borde egentligen tala för motsatsen.

Senast redigerat av Mossan1 (8 augusti 2021)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 augusti 2021 · 17 380 Inlägg

Hade på 00-talet en VW pickis TDi som servicebil inne på en kemisk industri. Den hade inte gått fortare än 40 km/h eller rullat längre än 1000 meter på 4000 mil. Köpte den billigt. Fick köra i säkert 4-5 mil innan automatlådan kom på att det fanns en växel till...
Men motorn fungerade utmärkt. Sen hur den mådde är ju en annan sak...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Lucif3r
8 augusti 2021 · 2 183 Inlägg

Motorer, oavsett drivmedel, är i regel det sista som ger upp i bilen FÖRUTSATT att den servas och tas hand om. Givetvis finns det stolpskott till motorer där ute som är tickande bomber oavsett hur noga man sköter dom, men dom är väl relativt få iaf.
Övriga relativt dyra saker kommer ge upp långt före(och ofta flera gånger) motorn, saker såsom stötdämpare, leder, motorfästen, givare, lager(utanför motorn) och framförallt rost. Och risken att hamna i en olycka såklart..
När många saker börjar gå sönder på nästan samma gång så är det, tyvärr, många som väljer att skrota bilen istället för att laga den. Visst, det finns väl roligare saker att göra än att lägga 7-8000kr på verkstad för att byta en packbox för 80kr bakom svänghjulet på en bil värd kanske 10k, men ändå...

Utmarks-Loke
8 augusti 2021 · 5 813 Inlägg

Mossan1 skrev:
En modern dieselmotor är betydligt mer komplicerad än en bensindito.
Borde egentligen tala för motsatsen.

Är den verkligen det? Nu är ju både bensinmotorer och dieselmotorer common rail och direktinsprutade och har variabla ventiltider och har turbo med variabel geometri och så vidare. Är inte bensinmotorer och dieselmotorer ovanligt jämspelta just nu?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang