Motorolja, 0w30 as 5w30? Diesel 2013

Presidento Of World
20 juni 2021 · 3 321 Inlägg

Jag håller på att förbereda bilen för en stundande resa, har bytt det mesta, lampor torkarblad bromsvätska och nya bromsar. Nu är det dags för olja även om datorn i bilen säger 60% så känner jag att den kan räkna på sitt sätt.

Den har servats med 2500 milsintervall och dexos2 5w30

Nu har den gått ca 1500mil sen senast service och oljan ser fin ut men funderar på att köra Castrol 5w30 eller mobil1 0w30.

Ditt bilen skall till är ca 300 mil enkelresa och runt 30-35 i dagstemp

Kommer det egentligen vara "bättre" olja jämfört med dexos2?

Bilen har i skrivande stund gått 14400mil men det ändras fort, på 4 månader har den rullat exakt 1500mil och därav lite tätare oljebyten.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
simlar
20 juni 2021 · 5 523 Inlägg

Om oljan uppfyller tillverkarens specifikationer så ska det tekniskt sett inte vara någon skillnad.

Sen har man ju sina egna fördomar om vissa oljemärken.
Kör själv bara på välkända märken som t.ex Castrol och Mobil.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
simlar
20 juni 2021 · 5 523 Inlägg

Om det är viskositeten du funderar över så är enda skillnaden att 0W30 är blaskigare kall jämfört med 5W30.

Siffran/orna före W är viskositet vid kall olja.

Lägre siffra = blaskigare olja.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Presidento Of World
20 juni 2021 · 3 321 Inlägg

simlar skrev:
Om det är viskositeten du funderar över så är enda skillnaden att 0W30 är blaskigare kall jämfört med 5W30.

Siffran/orna före W är viskositet vid kall olja.

Lägre siffra = blaskigare olja.

Ok, vilket är att föredra egentligen? Har tex 5w40 bättre smörjförmåga jämfört med 5w30 eller 0w30?

Jag har som sagt alltid tidigare kört 5w30 eller 0w30 i Volvo bilar.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
simlar
20 juni 2021 · 5 523 Inlägg

Om båda uppfyller biltillverkarens specifikationer så ska det inte vara någon skillnad.
Skillnaden pga viskositet är att vid riktigt låga temperaturer så får motorn fullgod smörjning lite tidigare vid kallstart med 0w30 jämfört med 5w30.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Presidento Of World
20 juni 2021 · 3 321 Inlägg

simlar skrev:
Om båda uppfyller biltillverkarens specifikationer så ska det inte vara någon skillnad.
Skillnaden pga viskositet är att vid riktigt låga temperaturer så får motorn fullgod smörjning lite tidigare vid kallstart med 0w30 jämfört med 5w30.

Ok, då är jag med! Men vid hög temperatur bör väl 5w30 vara att föredra? Egentligen onödigt med 5w30 då bilen går här hemma under vintern på mellan -10 till upp mot -25 grader..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Brådhis * Voff voff *
20 juni 2021 · 10 275 Inlägg

Presidento skrev:

simlar skrev:
Om båda uppfyller biltillverkarens specifikationer så ska det inte vara någon skillnad.
Skillnaden pga viskositet är att vid riktigt låga temperaturer så får motorn fullgod smörjning lite tidigare vid kallstart med 0w30 jämfört med 5w30.

Ok, då är jag med! Men vid hög temperatur bör väl 5w30 vara att föredra? Egentligen onödigt med 5w30 då bilen går här hemma under vintern på mellan -10 till upp mot -25 grader..

30 är ju 30 oavsett om det står 0 eller 5 innan eftersom den siffran anger köldegenskaperna. smile Men gå på tillverkarens rekommendation och håll koll på klassningen, det är minst lika viktigt som viskositeten. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
21 juni 2021 · 2 792 Inlägg

Klassningen är alltså det som nämns efter "ACEA".
Tex: "A5B5"  "C2" eller liknande.
Det är en standard. Sen har de flesta tillverkare en egen klassning också.
Dom vanligaste biltillverkarna nämns på de flesta oljedunkarna.

Klassning och viscositet är alltså två skillda saker. Det vet inte alla.

Ska motorn tex ha en "Low Saps Low Ash olja", så bör du ha det.
Följer med klassningen.

Senast redigerat av Mossan1 (21 juni 2021)

Presidento Of World
21 juni 2021 · 3 321 Inlägg

Ok tack för alla svar!

Bilen det gäller är en Opel Insignia 2013 med 2.0 cdti 160.

Lutar åt Castrol, något bra ställe med bra priser att köpa från?😁

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
spillolja
21 juni 2021 · 4 020 Inlägg

5W-40 ger bättre slitageskydd, xW-30 är mer på focus på bränslebesparing för att blidka evt. miljömuppar, rent praktisk är besparingen kanske max 1% i dom mest ogynsamma förhållande, har bilen partilkefilter kanske man ska välja en ACEA C3 olja:

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
torpis Forummoderator
21 juni 2021 · 10 572 Inlägg

Jag tror du kan välja vilken motorolja som helst som går att köpa på tex Biltema utan att du skulle märka någon skillnad direkt. Men det finns ju ingen anledning att inte gå på den olja som rekommenderas av tillverkaren av bilen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Presidento Of World
21 juni 2021 · 3 321 Inlägg

spillolja skrev:
5W-40 ger bättre slitageskydd, xW-30 är mer på focus på bränslebesparing för att blidka evt. miljömuppar, rent praktisk är besparingen kanske max 1% i dom mest ogynsamma förhållande, har bilen partilkefilter kanske man ska välja en ACEA C3 olja:

Ju partikelfilter finns, då är det acea C3 jag skall kika på?

På castrols hemsida kan man slå in regnr på bilen, där menar dom att 0w30 A3 B4 skall i denna bil..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Brådhis * Voff voff *
21 juni 2021 · 10 275 Inlägg

Presidento skrev:

spillolja skrev:
5W-40 ger bättre slitageskydd, xW-30 är mer på focus på bränslebesparing för att blidka evt. miljömuppar, rent praktisk är besparingen kanske max 1% i dom mest ogynsamma förhållande, har bilen partilkefilter kanske man ska välja en ACEA C3 olja:

Ju partikelfilter finns, då är det acea C3 jag skall kika på?

På castrols hemsida kan man slå in regnr på bilen, där menar dom att 0w30 A3 B4 skall i denna bil..

Kolla i instruktionsboken, där står exakt vilka klassningar och vilken viskositet bilen ska ha.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Presidento Of World
21 juni 2021 · 3 321 Inlägg

Brådhis skrev:

Presidento skrev:

spillolja skrev:
5W-40 ger bättre slitageskydd, xW-30 är mer på focus på bränslebesparing för att blidka evt. miljömuppar, rent praktisk är besparingen kanske max 1% i dom mest ogynsamma förhållande, har bilen partilkefilter kanske man ska välja en ACEA C3 olja:

Ju partikelfilter finns, då är det acea C3 jag skall kika på?

På castrols hemsida kan man slå in regnr på bilen, där menar dom att 0w30 A3 B4 skall i denna bil..

Kolla i instruktionsboken, där står exakt vilka klassningar och vilken viskositet bilen ska ha.

Får ta och göra det 😁

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang