Lägga växel utan broms intryckt?

sandzoo
21 juni 2021 · 2 071 Inlägg

Tjena

Ny på bmw e36
Häromdagen så märkte jag att jag kan lägga i växel, ja i alla från P till 2 utan att
Trycka ner Bromsen, ska en E36a ha "låset" till automatlådan eller inte?

Isf vad göra för fixa

Sandzoo i da house
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 juni 2021 · 13 734 Inlägg

sandzoo skrev:
Tjena

Ny på bmw e36
Häromdagen så märkte jag att jag kan lägga i växel, ja i alla från P till 2 utan att
Trycka ner Bromsen, ska en E36a ha "låset" till automatlådan eller inte?

Isf vad göra för fixa

det är väll växelväljaren som har spärren i själva spaken..  man ska inte kunna dra spaken från P till något annat läge utan att trycka in knappen på växelväljaren.. men att det hänger ihop med bromsen har jag aldrig märkt på någon automat bil. 

jag har alltid kunnat lägga i växlar på samtliga automatbilar utan att bromsa.. det är ju ganska optimalt.   men det är ju svårt att göra en N till D på varvstoppet utan den funktionen smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Brådhis * Voff voff *
21 juni 2021 · 10 276 Inlägg

Growe skrev:

sandzoo skrev:
Tjena

Ny på bmw e36
Häromdagen så märkte jag att jag kan lägga i växel, ja i alla från P till 2 utan att
Trycka ner Bromsen, ska en E36a ha "låset" till automatlådan eller inte?

Isf vad göra för fixa

det är väll växelväljaren som har spärren i själva spaken..  man ska inte kunna dra spaken från P till något annat läge utan att trycka in knappen på växelväljaren.. men att det hänger ihop med bromsen har jag aldrig märkt på någon automat bil. 

jag har alltid kunnat lägga i växlar på samtliga automatbilar utan att bromsa.. det är ju ganska optimalt.   men det är ju svårt att göra en N till D på varvstoppet utan den funktionen smile

Skulle nog säga att i princip varenda modern bil har denna spärr i P-läget. Den äldsta bil jag kan minnas att jag haft det på var min 960 -91. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
sandzoo
21 juni 2021 · 2 071 Inlägg

Growe skrev:

sandzoo skrev:
Tjena

Ny på bmw e36
Häromdagen så märkte jag att jag kan lägga i växel, ja i alla från P till 2 utan att
Trycka ner Bromsen, ska en E36a ha "låset" till automatlådan eller inte?

Isf vad göra för fixa

det är väll växelväljaren som har spärren i själva spaken..  man ska inte kunna dra spaken från P till något annat läge utan att trycka in knappen på växelväljaren.. men att det hänger ihop med bromsen har jag aldrig märkt på någon automat bil. 

jag har alltid kunnat lägga i växlar på samtliga automatbilar utan att bromsa.. det är ju ganska optimalt.   men det är ju svårt att göra en N till D på varvstoppet utan den funktionen smile

Har nog inte förstått varandra...
Självklart från ex N till D ska gå utan broms..

Men har du bilen i P o ska växla vidare har aldrig gått i mina bilar, om man ej trycker broms samt knapp (om finns)

Sandzoo i da house
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 juni 2021 · 13 734 Inlägg

sandzoo skrev:

Growe skrev:

sandzoo skrev:
Tjena

Ny på bmw e36
Häromdagen så märkte jag att jag kan lägga i växel, ja i alla från P till 2 utan att
Trycka ner Bromsen, ska en E36a ha "låset" till automatlådan eller inte?

Isf vad göra för fixa

det är väll växelväljaren som har spärren i själva spaken..  man ska inte kunna dra spaken från P till något annat läge utan att trycka in knappen på växelväljaren.. men att det hänger ihop med bromsen har jag aldrig märkt på någon automat bil. 

jag har alltid kunnat lägga i växlar på samtliga automatbilar utan att bromsa.. det är ju ganska optimalt.   men det är ju svårt att göra en N till D på varvstoppet utan den funktionen smile

Har nog inte förstått varandra...
Självklart från ex N till D ska gå utan broms..

Men har du bilen i P o ska växla vidare har aldrig gått i mina bilar, om man ej trycker broms samt knapp (om finns)

av förklarliga skäl har jag haft väldigt få bilar med automat eftersom jag föredrar bilar som fungerar men kan inte minnas att jag behövde bromsa på dom 3st 855or jag haft med automat..   men samtidigt är det ju normalt förfarande att man alltid har foten på bromsen när man startar en bil och ska åka iväg.. det är ju sunt förnuft att när handbromsen släpps och man ska köra iväg har man så klart bromsen intryckt.. men jag har bytt både låda och spaken på åtminstånde en 850 med automat och där satt det inget som var förbundit med bromsen vad jag kan minnas smile    men kan ju ha fel.  det var ju 2017 så det var inte i går

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Brådhis * Voff voff *
21 juni 2021 · 10 276 Inlägg

Growe skrev:

sandzoo skrev:

Growe skrev:

det är väll växelväljaren som har spärren i själva spaken..  man ska inte kunna dra spaken från P till något annat läge utan att trycka in knappen på växelväljaren.. men att det hänger ihop med bromsen har jag aldrig märkt på någon automat bil. 

jag har alltid kunnat lägga i växlar på samtliga automatbilar utan att bromsa.. det är ju ganska optimalt.   men det är ju svårt att göra en N till D på varvstoppet utan den funktionen smile

Har nog inte förstått varandra...
Självklart från ex N till D ska gå utan broms..

Men har du bilen i P o ska växla vidare har aldrig gått i mina bilar, om man ej trycker broms samt knapp (om finns)

av förklarliga skäl har jag haft väldigt få bilar med automat eftersom jag föredrar bilar som fungerar men kan inte minnas att jag behövde bromsa på dom 3st 855or jag haft med automat..   men samtidigt är det ju normalt förfarande att man alltid har foten på bromsen när man startar en bil och ska åka iväg.. det är ju sunt förnuft att när handbromsen släpps och man ska köra iväg har man så klart bromsen intryckt.. men jag har bytt både låda och spaken på åtminstånde en 850 med automat och där satt det inget som var förbundit med bromsen vad jag kan minnas smile    men kan ju ha fel.  det var ju 2017 så det var inte i går

850 har inte detta. Däremot har S70/V70/C70 det. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang