Ljud som möjligen kommer från motorn.

Felix92
21 juni 2021 · 2 Inlägg

Hej,
Befinner mig på Island och har en Renault Trafic diesel 2006. Ska flytta härifrån om 2 veckor och måste sälja bilen. Problemet är att det för några veckor sedan kom ett ljud. Det som hände var att jag var ute och körde bilen och helt plötsligt började det ryka och gnistra från sladdarna till bilradion. Jag stoppade bilen och ryckte ut radion. När jag sedan startade bilen igen var det ett klickande/dunkande ljud som följer bilens varvtal. Min första tanke var att det var generatorremmen som börjat gå sönder och gjorde ljudet. Låter som att något ligger och slår.
En kompis som är bilmekaniker började försöka lokalisera ljudet och han sa att han är 90% säker på att det inte är generator remmen utan något med motorn för att mororn inte fått tillräckligt med olja. Han menar det eftersom man kunde se på oljetanken att den varit lite intryckt och att det då skulle lett till att oljan stryps. Han sa att han sett liknande hända på andra bilar.
Det som jag tycker talar mot den teorin är (men jag är inte så kunnig på bilar) är att jag inte vetat med mig att jag stött in i något under bilen på över 6 månader.
När jag kör bilen kan jag inte heller känna att det är något galet med motorn. Den går som normal bara det där ljudet (bifogat länk).
Jag har också kört kanske 100 mil efter att ljudet startade och det har hållit sig konstant.
Vad tror ni? Anledningen att jag frågor är att jag inte vet om jag ska försöka fixa felet före jag säljer den eller inte. Min vän som är bilmekaniker säger att eftersom det troligtvis enligt han är motorn är det för dyrt att fixa och i så fall bara sälja den som den är.


https://voca.ro/1bW7Ee6yGJ7x

Brådhis * Voff voff *
21 juni 2021 · 10 276 Inlägg

Låter som ventilslammer tycker jag iaf.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Utmarks-Loke
21 juni 2021 · 5 833 Inlägg

Ja, låter som någon ventillyftare som inte vill vara med. Kan bli väldigt dyrt eller ganska billigt att fixa, beroende på vad det är som hänt. Men jag inte se hur det skulle hänga ihop med att det gnistrade inne bakom radion.

Felix92
21 juni 2021 · 2 Inlägg

Tack för svar! Känns som att jag borde kanske ta den till en ny verkstad så att dom får göra en andra bedömning. Om jag har tur kanske det inte är så dyrt att fixa.

100% säker på att ljudet kom samtidigt som radion började ryka och nästan brinna. Det var därför som jag först tänkte att det kunde ha något att göra med att något hänt med generatorn eller generator remmen, att det blev något överslag i ström.

Senast redigerat av Felix92 (21 juni 2021)

zzr94092
21 juni 2021 · 4 385 Inlägg

Min första tanke var åxxå vintilslammer..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang