Här har vi min 1997 R33 Skyline GT-R med fullt komplett 400R Nismo S-Tune aeropaket! Säsongen 2021 är slut och det är dags att bygga inför 2022! Det var mest kosmetiska mods med min 370z men detta året så blir det motorbygge! Nya turbos, koppling bränsle med mera står på listan.
Om du drar åt saker alldeles för hårt, helt i onödan, så gillar jag inte dig :( Gillar JDMare, kramar och kaffe!
Kika gärna min projekttråd på min Nissan Skyline R33 GTST!
Vilken rolig dag de har varit! Började med att köra till en plats där vi skulle mötas innan vi rullade till Staffanstorp och det var sånt där riktigt bra ljus på den platsen så jag skyndade mig att plocka fram kameran. Och snacka om att de var tur jag gjorde det! Hela denna dagen var en sån fotodag! Passade även på att ta lite bilder på mina nya växelspak <3
Väl på plats i Staffanstorp så skulle vi vara med i kortegen som bestod av närmre 500 fordon. Räddningstjänsten körde längst fram, sen motorcyklar och mopeder, sen kom vi med våra JDM bilar och sist kom de runt 300 jänkebilar. Men en sak är säker! Min bil representerade hela Japan! De ekade i hela Staffanstorp fast vi bara höll mellan 30 och 40kmh. Så gött bilen gick! Kortegen slutade inne i Balders hage där vissa utvalda bilar ur kortegen fick vara med på själva utställningen. Jag hade 5st bilar med mig som representerade JDM Life Sweden. En av dessa, en S15 Veilside fick pris också! Det var en väldigt lyckad dag med kanonväder och lagom varmt.
Slänger upp lite random bilder jag tog under dagen på våra bilar med för den som är intresserad
Ha de gott!
Kolla gärna projekttråden om min A90Supra
Har du en JDM bil så kolla även JDM Life Sweden på facebook!
Instagram @ricard_jdm
Vi var 37 JDM bilar i montern. 4st fick pris och vi hade fint väder! Vad mer kan man önska?
Vi hade som vanligt Japtuning med oss i vår monter och där bland sakerna så låg kopplingen som ska i min bil! Synd dom är så fina när man inte kommer se dom
Sen slutligen så är något riktigt kul på gång! Ni får en liten teaser här Någon som kan gissa vad?
Kolla gärna projekttråden om min A90Supra
Har du en JDM bil så kolla även JDM Life Sweden på facebook!
Instagram @ricard_jdm
Då var det igång! Delar till vinterbygget är nu på väg! Hard pipe kit är nu beställt som ska ersätta de enorma silikonslangarna som man byggt trycksidan med från fabrik. Det är inget fel på dessa i dagsläget men jag vill inte riskera att de går sönder nu när de ska laddas lite mer. Trots allt 24år gamla slangar
Så nu börjar de
Kolla gärna projekttråden om min A90Supra
Har du en JDM bil så kolla även JDM Life Sweden på facebook!
Instagram @ricard_jdm
Förra veckan så skulle jag kolla exakt vilka turbos som satt på bilen inför vinterbygget. Detta visade sig vara lättare sagt än gjort. Jag började skruva av de övre tryckröret men redan efter några minuter så märkte jag att detta blir ett projekt som kommer ta en evighet! Under röret där till höger döljer sig en hel djungel med rör och slangar som måste bort för att sedan kunna plocka av värmesköldarna (som suttit där sedan bilen var ny) för att sedan kunna läsa brickan som sitter på själva turbons "core" ( vet ej vad de heter på svenska )
Jag gav upp då jag inte hade den tiden att lägga den dagen och köpte mig en endoskopkamera istället för 130kr #latsomfan Idag kom kameran och de bar av ut till garaget direkt!
Tyvärr så kunde jag inte komma innaför värmesköldarna med kameran men jag kunde se kompressorhusen. Bilderna blev väl inte de bästa men de räckte för att jag skulle se vad jag behövde! De sitter original Garrett turbos med keramiska turbiner. Vilken modell det rör sig om fick jag fram på denna bilden. A/R 0,42 har original turbosarna på kompressorhuset.
Jag har varit lite fundersam på vad de satt för turbos nu innan jag skulle beställa nya. Jag tycker bilen har varit orimligt snabb framförallt i jämförelse mot 370Zan. Men de är nog vridet och leveransen från turbon som gör att den känns så pass mycket snabbare. Den är dock snabbare än 370Zan utan tvekan. Min polare körde från mig i sin Supra innan och nu med Skylinen så är de han som hamnar bak
Ska bli mycket intressant att få känna skillnaden till våren med de nya större turbosarna. De jag har nu ska bottna runt 400-450hk innan det keramiska turbinhjulen exploderar. De nya ska hänga med till 650+ . Det bästa med de nya är att jag kan köra mycket mer effekt på samma laddtryck som idag också.
Kolla gärna projekttråden om min A90Supra
Har du en JDM bil så kolla även JDM Life Sweden på facebook!
Instagram @ricard_jdm
En dag i somras under semestern så ringde telefonen och jag möttes av en Australiensare. Mycket spännande det här tänkte jag! Killen som ringde var från Link ecu och man hade fått ett intresse för min Skyline! Det blev ett ganska långt och väldigt trevligt samtal. Ett par månader senare och här är vi. Min nya sponsor till bilen är Link Ecu! Detta kom som en skänk från ovan då jag varit väldigt inne på att byta sprut i bilen då mitt Apexi är väldigt föråldrat och saknar en hel del funktioner och sensorer.
Under vintern kommer jag installera ett G4X GTRLink i min R33. Till detta blir de en rad olika sensorer och bland annat flexfuelsensor, bredbandslambda och mapsensor. Bilen kommer gå mycket renare, säkrare och framförallt ännu snabbare
Väldigt glad att få presentera Link Ecu som mina nya sponsor. Varm välkomna!
Kolla gärna projekttråden om min A90Supra
Har du en JDM bil så kolla även JDM Life Sweden på facebook!
Instagram @ricard_jdm
Grattis, och vad spännande och se om det blir så bra som du hoppas
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
vw_audi skrev: Grattis, och vad spännande och se om det blir så bra som du hoppas
Tack! Ja det får vi ju hoppas. Jag är ganska säker på att sprutet kommer få bilen att må lite bättre. Den går väldigt fett med Apexi och de brinner lite för mycket bakom bilen
Kolla gärna projekttråden om min A90Supra
Har du en JDM bil så kolla även JDM Life Sweden på facebook!
Instagram @ricard_jdm
Link G4X GTRLink med 7bar mapsensor Link IAT sensor ( för att mäta insugstemperatur) Link pressure sensor ( modern oljetryckssensor) Link Ethanol sensor ( För att mäta etanolhalt samt bränsletemperatur ) Link CAN Lambda ( CAN driven bredbandslambda) Link Boost controller Link Expansion loom 2st ( Man kopplar in diverse sensorer och knappar till dessa, so som lustgas, launch kontroll och sånt. Link CAN kabel Link CAN genomförings kontakt.
Allt detta kopplas till G4X ECUn och kommer att styras från den istället för att ha olika boxar som de ofta är annars i dessa gamla bilarna. Stora fördelen med denna ECUn mot Apexi som jag har idag är att Link kan läsa alla värden från dessa sensorerna och korrigera mappen efter det. Stort tack till Link för dessa delarna!
Kolla gärna projekttråden om min A90Supra
Har du en JDM bil så kolla även JDM Life Sweden på facebook!
Instagram @ricard_jdm
Vilket sammanträffande! Jag är hemma med min förkylda lilla tös idag och då kommer FedEx och knackar på med ett fint paket Det var mitt hard pipe kit till intercoolern! Original slangarna är snart 25år gamla och jag vill inte dessa ska gå sönder så ett nytt kit där slangar ersätts med rör fick det bli! Dessa ska jag lackera med svart eller grå VHR krymplack är tanken! Kommer bli så fint När dessa ska monteras så åker pumpventilerna på samtidigt.
Kolla gärna projekttråden om min A90Supra
Har du en JDM bil så kolla även JDM Life Sweden på facebook!
Instagram @ricard_jdm
Idag var det dags att lacka de nya tryckrören! Färgen var hemsk! Luktar rena giftet och är super klistrig! Inget jag rekommenderar att göra inomhus Men resultatet blev supertrevligt!
Nu ska de få hänga där och torka ett par dagar.
Mer delar på ingång också. Ser ut som att mina turbosar från Japtuning kommer denna veckan
Senast redigerat av Rikard_Persson (18 oktober 2021)
Kolla gärna projekttråden om min A90Supra
Har du en JDM bil så kolla även JDM Life Sweden på facebook!
Instagram @ricard_jdm
Idag var jag nere på Japtuning och hämtade mina Garrett turbos! Gjorde även ett par videos ihop med Stefan när vi ända var igång. Dom får ni se på Japtunings facebook och instagram senare
Mobilkamera i all ära men dessa förtjänar bättre bilder.
Så ja! Nu börjar de likna något!
Snart har jag allt hemma! Link G4X "GTRLink-NGTRX" 🗸 Air temp sensor 🗸 Pressure sensor 🗸 Ethanol sensor 🗸 CANLAM 🗸 Can cable 🗸 XS expansion loom 🗸 Boost controller 3 port 🗸 HKS 550cc spridare 🗸 Dumpventiler, Turbosmart hybrid 🗸 Turbos GT 2860-5 🗸 Hardpipe kit 🗸
Bara dessa sakerna kvar 2 skivig Xtreme clutch 230mm Hicas delete Bränslepump samt el
Kolla gärna projekttråden om min A90Supra
Har du en JDM bil så kolla även JDM Life Sweden på facebook!
Instagram @ricard_jdm