Golf 4 gti 1999, svårstartad och dör direkt efter start med lmm inkopplad men körbar med lmm urkopplad

Golf4gti
21 juni 2021 · 18 Inlägg

Har problemet med min Golf att den bara stendör direkt efter start med Lmm inkopplad, reagerar inte heller vid gas under den korta sekund den är igång. Testade att koppla ur kontakten ur lmm och den startar direkt men har dålig tomgång och går dåligt vid låga varv. Har bytt Lmm men ingen skillnad och har inte heller några felkoder. Den skakar också ganska rejält när jag försöker starta den med Lmm inkopplad. Någon som har nån ide om vad det kan vara?

Stortag
22 juni 2021 · 298 Inlägg

LMM skickar en signal till motorstyrenheten som den använder för att reglera tändningen. Kan tänka mig att styrenheten går in i något limp home läge eller likande om signalen försvinner helt och använder ett fast värde så att motorn iallafall går men inte bra. Eftersom den inte går med LMM inkopplad skulle det kanske kunna vara ett kabelproblem mellan LMM och styrenheten. Testa koppla ur LMM och motorstyrenheten och mät resistansen mellan de olika stiften. Om mätaren ger något annat än 0 är det troligtvis en kortslutning mellan dem. Annars om det är okej så testa även att belasta kablarna, alltså ta typ en h7 eller liknande och koppla så att den börjar lysa men strömmen skall gå genom kabeln man vill testa. På detta vis kan man testa om en kabel är hel eller om den håller på att braka av och endast sitter ihop med några strån. Om den inte är okej kommer inte lampan att lysa då den belastas med större effekt.

BMW 525i (1995)
Nissan Leaf (2022)
Golf4gti
22 juni 2021 · 18 Inlägg

Stortag skrev:
LMM skickar en signal till motorstyrenheten som den använder för att reglera tändningen. Kan tänka mig att styrenheten går in i något limp home läge eller likande om signalen försvinner helt och använder ett fast värde så att motorn iallafall går men inte bra. Eftersom den inte går med LMM inkopplad skulle det kanske kunna vara ett kabelproblem mellan LMM och styrenheten. Testa koppla ur LMM och motorstyrenheten och mät resistansen mellan de olika stiften. Om mätaren ger något annat än 0 är det troligtvis en kortslutning mellan dem. Annars om det är okej så testa även att belasta kablarna, alltså ta typ en h7 eller liknande och koppla så att den börjar lysa men strömmen skall gå genom kabeln man vill testa. På detta vis kan man testa om en kabel är hel eller om den håller på att braka av och endast sitter ihop med några strån. Om den inte är okej kommer inte lampan att lysa då den belastas med större effekt.

okej har nämligen haft liknande problem förut då bilen gick lika kasst både med och utan lmm och för då hade jag felkod på den men den var aldrig trasig utan bytte till en annan databox tillslut men då rycker ju startspärren in så bytte tillbaks och helt plötsligt funkade den som vanligt igen.

Golf4gti
23 juni 2021 · 18 Inlägg

har kollat kablar och hittar inget så inte en aning vad jag ska göra nu, fick igång bilen idag i ca 1 min med lmm ikopplad men då reagerar den inte alls på gasen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang