Släpvagn från K-rauta Prof Caravan 1250 XL hjullager..

pacmyc
21 juni 2021 · 90 Inlägg

Idag var det dags för första besiktningen med mitt släp från K-rauta. Det är 4 år gammalt och har rullat kanske 200 mil..
Nedslag på missljud från hjullager på ena sidan, och bra att veta om glapp i hjullager på andra sidan..
Glappet kan jag hålla med om, men kan inte höra något missljud alls. Varken vid körning eller med släpet på pallbock.
Hur som helst tänkte jag plocka isär, spola rent, och fetta om, men jag kommer inte så långt.
Kronmuttern ser inte ut som nån vanlig kronmutter.https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132715/132715-d319d98c54888c031f335011539fed16.jpg

- Vad kallas denna typ av mutter och hur får jag bort den?
- Någon som vet vad det är för lager på denna släpkärra? Är det normalt standardmått på lagren så man kan köpa från en ann tillverkare?

Utmarks-Loke
21 juni 2021 · 5 833 Inlägg

Det finns en speciell nyckel, tror den kallas haknyckel som kan användas till såna där. Men prova med att dra åt en aning först och se om inte mycket av glappet försvinner.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 juni 2021 · 14 039 Inlägg

Det är förmodligen sånt där Kinaskit och det kan vara precis vilka delar som helst. Men det kan ju vara standardlager om du har tur. Ja, haknyckel kallas det säkert.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 juni 2021 · 13 732 Inlägg

vafan är det där..  har mekat en del släpkärror men aldrig sätt något sånt där..  märkligt.   bör gå att hitta ganska enkelt

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Niknar
21 juni 2021 · 197 Inlägg

Det är inga SKF lager, på mina stod det made in romania .

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!
zzr94092
21 juni 2021 · 4 385 Inlägg

Är väl ett fast lager,inte två koniska, som förr i tiden...

Brådhis * Voff voff *
21 juni 2021 · 10 276 Inlägg

https://rotera.se/ brukar kunna lösa det mesta när det gäller märkliga och udda lager. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
pacmyc
29 juni 2021 · 90 Inlägg

Tack för alla svar!
Jag fick kontakt med tillverkaren och lagren's SKF artikelnummer är 30204 och 30205. Låsmuttern ska tydligen gå att lossa med en vanlig tång.. Dessa är nu beställda.

Reyvis
22 juli 2022 · 2 Inlägg

pacmyc skrev:
Tack för alla svar!
Jag fick kontakt med tillverkaren och lagren's SKF artikelnummer är 30204 och 30205. Låsmuttern ska tydligen gå att lossa med en vanlig tång.. Dessa är nu beställda.

Hej
Jag vet att det är en gammal tråd men hoppas kunna få lite info.

Jag har en Prof Caravan 1400 LH.
Besiktigade för första gången idag. Precis som trådskaparen så fick jag anmärkning på höger hjul för missljud.
Jag hörde själv inget missljud på plats och jag kan inte höra något missljud såhär i efterhand när jag lyft släpet.
Testade även att köra förbi en vän som stod utmed vägen.
Ett sätt till Som jag testade var att köra utmed en länga med cementblock där man alltid kan höra missljud från bilen. Hörde en gång att mina bromsklossar bak var slut då ekot från skrapandet studsade tillbaka.
När jag körde på öppen väg så kunde jag inte höra skrapandet alls.

Så vad är det som dom anmärkt på egentligen?

Vad gjorde du trådskaparen, bytte du hjullagret eller smörjde upp det?

Jag vill inte låta konspiratorisk men kan det vara så att många av dessa släp haft missljud och att det är något som de gärna ger anmärkning på för att kunna dra in mer pengar från efterkontroll?

Eller kan det vara så att de störde sig på att jag nyttjade en rabattkod som gav 150kr rabatt?

Känns så jäkla konstigt bara, när det dom anmärkt på inte alls stämmer.
Fattar att det kan låta knäppt men jag vet anställda som besiktigat bilar och godkänt dom för ersättning.

Funderar nästan på att åka tillbaka imorgon och säga att jag åtgärdat felet och se vad dom kommer fram till.

Eller ska jag testa och smörja upp hjullagret? Glömde nämna att det inte är något glapp på hjulet, utan bara missljud.

Utmarks-Loke
22 juli 2022 · 5 833 Inlägg

Reyvis skrev:

pacmyc skrev:
Tack för alla svar!
Jag fick kontakt med tillverkaren och lagren's SKF artikelnummer är 30204 och 30205. Låsmuttern ska tydligen gå att lossa med en vanlig tång.. Dessa är nu beställda.

Hej
Jag vet att det är en gammal tråd men hoppas kunna få lite info.

Jag har en Prof Caravan 1400 LH.
Besiktigade för första gången idag. Precis som trådskaparen så fick jag anmärkning på höger hjul för missljud.
Jag hörde själv inget missljud på plats och jag kan inte höra något missljud såhär i efterhand när jag lyft släpet.
Testade även att köra förbi en vän som stod utmed vägen.
Ett sätt till Som jag testade var att köra utmed en länga med cementblock där man alltid kan höra missljud från bilen. Hörde en gång att mina bromsklossar bak var slut då ekot från skrapandet studsade tillbaka.
När jag körde på öppen väg så kunde jag inte höra skrapandet alls.

Så vad är det som dom anmärkt på egentligen?

Vad gjorde du trådskaparen, bytte du hjullagret eller smörjde upp det?

Jag vill inte låta konspiratorisk men kan det vara så att många av dessa släp haft missljud och att det är något som de gärna ger anmärkning på för att kunna dra in mer pengar från efterkontroll?

Eller kan det vara så att de störde sig på att jag nyttjade en rabattkod som gav 150kr rabatt?

Känns så jäkla konstigt bara, när det dom anmärkt på inte alls stämmer.
Fattar att det kan låta knäppt men jag vet anställda som besiktigat bilar och godkänt dom för ersättning.

Funderar nästan på att åka tillbaka imorgon och säga att jag åtgärdat felet och se vad dom kommer fram till.

Eller ska jag testa och smörja upp hjullagret? Glömde nämna att det inte är något glapp på hjulet, utan bara missljud.

Kladda lite fett runt om på utsidan så det ser ut som du haft isär och smörjat och bara åk in och ombesikta

Reyvis
23 juli 2022 · 2 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Reyvis skrev:

pacmyc skrev:
Tack för alla svar!
Jag fick kontakt med tillverkaren och lagren's SKF artikelnummer är 30204 och 30205. Låsmuttern ska tydligen gå att lossa med en vanlig tång.. Dessa är nu beställda.

Hej
Jag vet att det är en gammal tråd men hoppas kunna få lite info.

Jag har en Prof Caravan 1400 LH.
Besiktigade för första gången idag. Precis som trådskaparen så fick jag anmärkning på höger hjul för missljud.
Jag hörde själv inget missljud på plats och jag kan inte höra något missljud såhär i efterhand när jag lyft släpet.
Testade även att köra förbi en vän som stod utmed vägen.
Ett sätt till Som jag testade var att köra utmed en länga med cementblock där man alltid kan höra missljud från bilen. Hörde en gång att mina bromsklossar bak var slut då ekot från skrapandet studsade tillbaka.
När jag körde på öppen väg så kunde jag inte höra skrapandet alls.

Så vad är det som dom anmärkt på egentligen?

Vad gjorde du trådskaparen, bytte du hjullagret eller smörjde upp det?

Jag vill inte låta konspiratorisk men kan det vara så att många av dessa släp haft missljud och att det är något som de gärna ger anmärkning på för att kunna dra in mer pengar från efterkontroll?

Eller kan det vara så att de störde sig på att jag nyttjade en rabattkod som gav 150kr rabatt?

Känns så jäkla konstigt bara, när det dom anmärkt på inte alls stämmer.
Fattar att det kan låta knäppt men jag vet anställda som besiktigat bilar och godkänt dom för ersättning.

Funderar nästan på att åka tillbaka imorgon och säga att jag åtgärdat felet och se vad dom kommer fram till.

Eller ska jag testa och smörja upp hjullagret? Glömde nämna att det inte är något glapp på hjulet, utan bara missljud.

Kladda lite fett runt om på utsidan så det ser ut som du haft isär och smörjat och bara åk in och ombesikta

Tack, det ska jag testa. smile

Mossan1
10 augusti 2022 · 2 795 Inlägg

Lagren som sitter i många släpvagnar  från start är rena skräpet numera. Ovanpå det studsar dom väldigt och många överlastar...

Bilprovningen har en maskin dom sätter fart på hjulet med. Säkert motsvarande 80km/h på stillastående vagn inomhus. Då hör man....
Hör man snurrande på hjulet för hand,  nja, jo, men, då jäklar är det dåligt.

Relativt nya vagnar har kompakthjullager som sittet samman, och inte två koniska med ytterbanor som förr. Dock, kan glapp uppstå om dom inte hålls samman av centrummuttern med rätt moment.
Även kompakthjullager är två koniska lager mot varandra, men sammanbyggda.

Extra hårda för man har rabatkod köper jag inte.  Varför skulle företaget ha det då?

Extra hårda för att få ombesiktning?
Njaaa, tveksamt.  Farligt spel för dom.

Släppa igenom mot ersättning är muta.
Allvarligt brott som dom inte ska komma undan med.

Senast redigerat av Mossan1 (10 augusti 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang