Köpa bil i dåligt skick å köra slut på eller köpa bil och vårda använda den?

Eleeb90
21 juni 2021 · 345 Inlägg

Hej! Jag har alltid varit så snål när jag köper bilder typ alltid köpt en bil för 3-7000 kr. Vissa har man haft tur med vissa inte. Man skulle ju kunna lägga 10-15000 och kanske få en bil som hålller rätt bra ändå? Visst får man serva den å nått småfix ibland. Vad tycker ni?

simlar
22 juni 2021 · 5 524 Inlägg

Vad jag märkt så år det oftast lika mycket att fixa på en bil för 5k som en för 15k.

Enda skillnaden är att den för 15k oftast är besiktad och skattad.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
torpis Forummoderator
22 juni 2021 · 10 572 Inlägg

Eleeb90 skrev:
Hej! Jag har alltid varit så snål när jag köper bilder typ alltid köpt en bil för 3-7000 kr. Vissa har man haft tur med vissa inte. Man skulle ju kunna lägga 10-15000 och kanske få en bil som hålller rätt bra ändå? Visst får man serva den å nått småfix ibland. Vad tycker ni?

Köpte en elbil som var 10mån gammal nu för ett par hundra tusen. Bytte ut min gamle V70 D5 -07 som gått 60000mil. Om jag kör elbilen i 3.5år så kan jag slänga den sedan om vi delar inköpspriset med vad diesel + skatt + service hade kostat om jag haft kvar "tankbilen".

Nu får man kanske ta ett snack med sin bank och låna pengar, men det behöver ju inte bli någon direkt skillnad i månadskostnad på att köra en helt ny bil. Kolla in Leasing kampanj på Hyundai Ioniq eller Kona, kanske tom VW ID.3

Då har du plötsligt en helt ny bil på ungefär samma pengar i månaden. Väljer man sedan en Audi Q8 AWD biturbo V12 TDI med 24" hjul eller en Tesla Model S Plaid så visst, då blir det ju dyrare i månaden... men om man försöker vara lite förnuftig...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Brådhis * Voff voff *
22 juni 2021 · 10 276 Inlägg

Eleeb90 skrev:
Hej! Jag har alltid varit så snål när jag köper bilder typ alltid köpt en bil för 3-7000 kr. Vissa har man haft tur med vissa inte. Man skulle ju kunna lägga 10-15000 och kanske få en bil som hålller rätt bra ändå? Visst får man serva den å nått småfix ibland. Vad tycker ni?

Jag skulle nog säga att skillnaden mellan en bil för 3-7000 kr och en för 10-15000 kr är mest bara inköpspriset och att man kanske kan välja redan besiktigad och en större/något nyare bil. Dock är nog reparationsbehovet detsamma...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 juni 2021 · 17 466 Inlägg

Jag har haft för vana att köpa en pendlarbil för 15-20k och köra denna ett år och sedan besiktiga och sälja. Ofta med 1-3k vinst. Hittills har inga krånglat och körde till och med en gammal Citroen ett tag. Jag kör dock extremt lugnt med sådana gamla vagnar. Den senaste är den vi haft längst. En Toyota Aygo som förvisso såldes till en kompis men han förlorade kort efter jobbet så vi fick tillbaka den. En trevlig Back-up hemma som aldrig har svikit.

Kanske ingen man ger sig iväg på semester i... Men för enkla ärenden helt ok.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Low
22 juni 2021 · 3 306 Inlägg

torpis skrev:

Eleeb90 skrev:
Hej! Jag har alltid varit så snål när jag köper bilder typ alltid köpt en bil för 3-7000 kr. Vissa har man haft tur med vissa inte. Man skulle ju kunna lägga 10-15000 och kanske få en bil som hålller rätt bra ändå? Visst får man serva den å nått småfix ibland. Vad tycker ni?

Köpte en elbil som var 10mån gammal nu för ett par hundra tusen. Bytte ut min gamle V70 D5 -07 som gått 60000mil. Om jag kör elbilen i 3.5år så kan jag slänga den sedan om vi delar inköpspriset med vad diesel + skatt + service hade kostat om jag haft kvar "tankbilen".

Nu får man kanske ta ett snack med sin bank och låna pengar, men det behöver ju inte bli någon direkt skillnad i månadskostnad på att köra en helt ny bil. Kolla in Leasing kampanj på Hyundai Ioniq eller Kona, kanske tom VW ID.3

Då har du plötsligt en helt ny bil på ungefär samma pengar i månaden. Väljer man sedan en Audi Q8 AWD biturbo V12 TDI med 24" hjul eller en Tesla Model S Plaid så visst, då blir det ju dyrare i månaden... men om man försöker vara lite förnuftig...

*Beroende på hur mycket man kör*.

Hur mycket kör du igentligen?😅

Utmarks-Loke
22 juni 2021 · 5 833 Inlägg

En av de bästa bilar jag någonsin haft var en 318i -88, inköpt för 4.500kr. De körde jag bland annat till Norkap med, och veckopendlade till Norge i. De billigaste bilarna är ofta de bästa, konstigt nog. Speciellt sett i avvägningen pris/nöjdhet.

Lucif3r
22 juni 2021 · 2 208 Inlägg

När vi pratar om bilar för sådana småsummor så är det alltid det individuella skicket som har betydelse.
En begagnad bil är alltid ett grisen i säcken köp, och i regel så är risken större ju billigare bilen är i inköp. MEN, det är inte säkert. Ibland har man tur och får tag på en billig bil som bara går och går.

Köpte min T5a för 10k för 9 år sedan, den har fortfarande inte överskridit 10k i reparationer och service(värt att notera är att jag gör allt själv dock, så inga verkstadskostnader har tillkommit). Köptes obes. och avställd, jag böt en styrled och fyllde på kylarvätska och seglade igenom bes. med blanka papper tongue
Liknande tur verkar jag ha med min nuvarande 945a, köptes obes. och avställd sedan -18 för 6k och behövde ny batterihylla, fixade det och seglade igenom bes. januari i år utan problem där med.


Jag är dock en sån som vill ta hand om mina bilar, oavsett hur mycket/lite dom kostade i inköp. Känns mycket bättre att köpa en billig bil som man håller i drift lääääänge, än att köpa första bästa skrot och bara byta när man "kört slut på den".

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang