Kopplingspedalen är trög/fastnar

RitPer
22 juni 2021 · 52 Inlägg

Hej,

Har en Skoda Fabia 07 1,4 där kopplingspedalen ibland fastnar halvvägs ner eller bara är trög. För det mesta känns den dock helt normal. Inga andra symptom.

Det är något vitalt som är påväg att ge sig antar jag eller har ni någon gissning?

Bilen är inte värd många kronor så ett komplett kopplingsbyte på verkstad vet jag inte om jag är så sugen på att kosta på den.

Ska ringa verkstaden imorgon men skulle gärna vilja ha lite tankar från er experter innan.

Tack!

simlar
23 juni 2021 · 5 525 Inlägg

Skulle prova lufta kopplingshydrauliken.
Bromsvätska ska bytas i bromsar och koppling vartannat år.
Kopplingen verkar många glömma bort att byta bromsvätska i, den vätskan som kommer ut brukar vara lika svart som gammal motorolja.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
uhlin
23 juni 2021 · 2 834 Inlägg

Rent spontant skulle jag gissa på slavcylinder som börjar trilskas.

Är det lika som på octavian så är den integrerad tillsammans med urtrampningslager och ett relativt stort jobb då växellåda måste demonteras.

Är den utanpåliggande är det hur enkelt som helst att byta den.

RitPer
23 juni 2021 · 52 Inlägg

Tack för svar!

Kollade bromsvätskan för att kolla nivån men den var fylld till bredden. För det är samma som kopplingen eller? Kan det påverka? Bör man tappa ur lite?

Hur som helst pratade jag med verkstaden och dom misstänkte också slavcylinder. Dom trodde dock att den inte satt ihop med resten så det skulle vara rätt enkelt. Dock ingen tid fören 5 juli.

Vågar man köra bilen så här?

uhlin
23 juni 2021 · 2 834 Inlägg

RitPer skrev:
Tack för svar!

Kollade bromsvätskan för att kolla nivån men den var fylld till bredden. För det är samma som kopplingen eller? Kan det påverka? Bör man tappa ur lite?

Hur som helst pratade jag med verkstaden och dom misstänkte också slavcylinder. Dom trodde dock att den inte satt ihop med resten så det skulle vara rätt enkelt. Dock ingen tid fören 5 juli.

Vågar man köra bilen så här?

Tror inte det är nån fara omedelbart att köra så. Enda som händer är ju du blir utan koppling. Det kan gå ganska länge med en dålig slavcylinder. Men visst, risken finns ju du blir stående utan koppling.

Man kan köra utan koppling men kräver lite känsla och teknik. Starta på växel och växla utan att kopplingen funkar, men krävs då känsla när ingående och utgående axel på växellådan har samma hastighet, då går växeln i utan problem.

torsen
23 juni 2021 · 7 238 Inlägg

Är det membran-/solfjäderlamell på Fabian?
Har råkat ut för att utmattad lamell liksom feljusterad lamell orsakar liknande problem.
Bl a på SAAB 900.

RitPer
8 juli 2021 · 52 Inlägg

Tack för svaren.

Jag har nu haft inne bilen på en snabbkoll då ingen verkstad har tid att göra något innan semestern.

Mekanikern konstaterade att fjädern för kopplingapedalen hoppat ur sitt fäste och trycktes ihop snett vilket orsakat problemet. Han lyckades peta den rätt och nu fungerar den igen.

Han trodde dock att fästet var trasigt och behövde bytas men det får bli till hösten.

Skönt att slippa riva ner koppling och allt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang