940 turbo ryker svart och misständer

Hejsvejs321
22 juni 2021 · 19 Inlägg

Hej!
Jag har en 945 turbo-96 som går skit dåligt när laddtrycket kommer. När man startar den kall ryker den svart och går på 3 burkar på tomgång, men när den blir varm går den bra på tomgång och ryker inte lika mycket men inte om man stämplar på gasen. Laddtrycket kommer vid cirka 3000rpm och då börjar bilen misstända och rycka. Att se svarta rökmoln i backspegeln är inte heller ovanligt...
Det som är gjort på bilen trimningsväg:
18t turbo med 3"avgas
531 topp med t-kam
Laddar 0,9 bar

Saker som är bytt:

Alla packningar i motor
Btr
Spridarmotstånd
Vakumslangar
Tryckslangar
Sopparelä
Tempgivare till sprut
Lmm
Mätte dock lambdan idag och den visade 0,8volt konstant?? Men kan verkligen en dålig lambda göra så att den går så fruktansvärt fett och dåligt?
Kan även meddela att stiften blir kolsvarta och igensotade efter ca 30min körning
HJÄLP!!!

Nybergrobin
23 juni 2021 · 2 377 Inlägg

Vad är det för chip i den?

Hejsvejs321
23 juni 2021 · 19 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Vad är det för chip i den?

Orginal!

panda666
23 juni 2021 · 4 228 Inlägg

Hejsvejs321 skrev:

Nybergrobin skrev:
Vad är det för chip i den?

Orginal!

Du kan inte trimma utan att fixa modellanpassad chip. Annars går allt åt helvete. Beställ speciell chip till just din bygge, köpte min av en snubbe som kan just 940 och laddar sj 1 bar utan problem.

Hejsvejs321
23 juni 2021 · 19 Inlägg

Jag har chip ligger, men fulltryckare laddar väl 0,8 orginal? Så jag tänkte att 0,9 borde väl inte vara problem på en marginelt större turbo? Men sen så har ju inte det något att göra med att den ryker svart på tomgång...

panda666
23 juni 2021 · 4 228 Inlägg

Hejsvejs321 skrev:
Jag har chip ligger, men fulltryckare laddar väl 0,8 orginal? Så jag tänkte att 0,9 borde väl inte vara problem på en marginelt större turbo? Men sen så har ju inte det något att göra med att den ryker svart på tomgång...

fulltryckare laddar 0.6, det rycker svart troligtvis för att den får för mycket soppa=sot från oförbränt bränsle. Bilen går som en påse skit säkert pga fel chip. Sätter du in rätt chip så kommer ecun fatta hur mycket bränsle osv den ska kasta in så att bilen går jämt och inte ryker svart. pröva byta chip som passar ditt bygge^^

Nybergrobin
23 juni 2021 · 2 377 Inlägg

panda666 skrev:

Hejsvejs321 skrev:

Nybergrobin skrev:
Vad är det för chip i den?

Orginal!

Du kan inte trimma utan att fixa modellanpassad chip. Annars går allt åt helvete. Beställ speciell chip till just din bygge, köpte min av en snubbe som kan just 940 och laddar sj 1 bar utan problem.

tack!  jag orkade inte ens kommentera.

panda666
24 juni 2021 · 4 228 Inlägg

Nybergrobin skrev:

panda666 skrev:

Hejsvejs321 skrev:

Orginal!

Du kan inte trimma utan att fixa modellanpassad chip. Annars går allt åt helvete. Beställ speciell chip till just din bygge, köpte min av en snubbe som kan just 940 och laddar sj 1 bar utan problem.

tack!  jag orkade inte ens kommentera.

lol hoppas det löser sig nu för ts^^

Marcus_89 Biltokig elektriker
25 juni 2021 · 3 352 Inlägg

Du behöver ett chip anpassat efter vad du har gjort med bilen.

Men hade rekommenderat att byta kammen med. 531-topp och t-kam funkar inte bra ihop. T-kammen är väldigt tam och passar dåligt till toppen, de jobbar emot varandra lite kan man säga. Satsa på v eller vx3 kam, de matchar varandra bättre. Eller något med liknande karaktär. A-kam är trevlig med, ovanlig att hitta med fördelarspår om jag kommer ihåg rätt. Finns många trevliga eftermarknadskammar med.

Hade också satsat på 3" lmm, större spridare och en ställbar btr. Sen ett chip anpassat för detta. Nu tror din motorstyrning att allt är original och försöker jobba efter det. Vilket blir tokigt när man byter ut saker eller höjer laddtrycket.

Montera gärna en bredbandslambda med, så du har koll på läget.

Här är tips på chip: http://shop.fekzen.se/sv/178-740-940-960

Senast redigerat av Marcus_89 (25 juni 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang