BMW : luftfjädring problem!

Slajfoo
25 juni 2021 · 25 Inlägg

Hej

Bilen har säckat ihop där bak på båda sidor.

Bil:
Bmw 5 serien F11 Touring
Årsmodell: 2014
Mil: 16500 mil

Följande felsökning har utförts:
* Säkring nr 182 på 40 A ser fin ut
* Plockat isär kompressor och kört alla plastkulor i micro för att torka ut fukt. Knackat på solenoid ventilen med skruvmejsel för att den såg ut lite oxiderad.   Monterade all ihop och bilen funkade 7dagar för att lägga sig ner igen!

* Provade med ny solenoid ventil från Ebay. Kompressor jobbar ca 1sek för att därefter stanna!  Provar jag med orginal OEM solenoid ventil så jobbar kompressor i ca 15sek men bilen lyfts inte upp.

* Har provat med att smörja solenoid ventilen med wd40, men problemet kvarstår

* Kompressor jobbar som tänkt (exempel när jag öppnar bagageluckan) men skitet lyfts inte upp. Sättee jag mina fingrar på kompressorn utblås (där röda och blåa slangen kopplas dvs tilluft till respektive hjul) så känner jag inte speciellt högt tryck. Jag klarar av att täppa till båda hål med fingrarna.

Känner inte för att betala för ny hos bmw för 13 500kr!

Jag har slut på idéer på vad som finns mer att felsöka.  Bilens bakända måste upp!, Frugan håller på att tjatar isönder mig.

Länk till ebay solenoid: https://www.ebay.com/itm/Air-Compressor … 890.l49286

Vad är nästa steg?
Vågar man köpa eftermarknad kompressor?
Satsa på reparation-kit?
Köpa sprillans ny?
Vad finns mer att felsöka!?

Hade varit sjukt tacksam för hjälp här.


Mvh
Andy

Senast redigerat av Slajfoo (25 juni 2021)

stingray-ragge
25 juni 2021 · 1 503 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-861a1541ff67fadcafdfb33de861c9f0.jpg
Hur ser ”kolvringen” ut?
Är någon gummi variant på dessa och brukar gå sönder!
Finns nya på eBay

https://www.ebay.com/itm/144042269183?f … Sw0FhgohuC

panda666
25 juni 2021 · 4 228 Inlägg

Slajfoo skrev:
Hej

Bilen har säckat ihop där bak på båda sidor.

Bil:
Bmw 5 serien F11 Touring
Årsmodell: 2014
Mil: 16500 mil

Följande felsökning har utförts:
* Säkring nr 182 på 40 A ser fin ut
* Plockat isär kompressor och kört alla plastkulor i micro för att torka ut fukt. Knackat på solenoid ventilen med skruvmejsel för att den såg ut lite oxiderad.   Monterade all ihop och bilen funkade 7dagar för att lägga sig ner igen!

* Provade med ny solenoid ventil från Ebay. Kompressor jobbar ca 1sek för att därefter stanna!  Provar jag med orginal OEM solenoid ventil så jobbar kompressor i ca 15sek men bilen lyfts inte upp.

* Har provat med att smörja solenoid ventilen med wd40, men problemet kvarstår

* Kompressor jobbar som tänkt (exempel när jag öppnar bagageluckan) men skitet lyfts inte upp. Sättee jag mina fingrar på kompressorn utblås (där röda och blåa slangen kopplas dvs tilluft till respektive hjul) så känner jag inte speciellt högt tryck. Jag klarar av att täppa till båda hål med fingrarna.

Känner inte för att betala för ny hos bmw för 13 500kr!

Jag har slut på idéer på vad som finns mer att felsöka.  Bilens bakända måste upp!, Frugan håller på att tjatar isönder mig.

Länk till ebay solenoid: https://www.ebay.com/itm/Air-Compressor … 890.l49286

Vad är nästa steg?
Vågar man köpa eftermarknad kompressor?
Satsa på reparation-kit?
Köpa sprillans ny?
Vad finns mer att felsöka!?

Hade varit sjukt tacksam för hjälp här.


Mvh
Andy

Beklagar verkligen situationen, det är varken ditt eller frugans fel:) men dessa är riktiga skit grejer och pajar ganska exakt vid dom milen som eran bil har gått eller mindre tom. Jävligt vanligt problem på dessa kärror att bälgarna bak pajar och enda tyvärr man kan göra är att åka till bmw och ta ner byxorna. Kostar en väldigt fin slant för varsin sida att byta. Kan också tipsa på att du frågar exakt samma fråga på autopower.se det är en bmw forum där det finns många kunniga där om just bmw som kan hjälpa dig mycket mer än vad jag kan här. håller du på och byter runt olika delar bara hitt och ditt kan det sluta med att det kostar en massa och skiten funkar inte endå. Därför kanske att lämna in hos verkstad är din bästa kompis just nu då du får garanti på skiten också. sista utvägen som ja skulle ta är att kanske montera vanliga dämpare och fjädrar osv, det måste finnas nån kit att slänga in där bak?

Slajfoo
25 juni 2021 · 25 Inlägg

stingray-ragge skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-861a1541ff67fadcafdfb33de861c9f0.jpg
Hur ser ”kolvringen” ut?
Är någon gummi variant på dessa och brukar gå sönder!
Finns nya på eBay

https://www.ebay.com/itm/144042269183?f … Sw0FhgohuC

Så här ser kolvringen ut:
https://pasteboard.co/K8dtW1v.jpg

Slajfoo
25 juni 2021 · 25 Inlägg

panda666 skrev:

Slajfoo skrev:
Hej

Bilen har säckat ihop där bak på båda sidor.

Bil:
Bmw 5 serien F11 Touring
Årsmodell: 2014
Mil: 16500 mil

Följande felsökning har utförts:
* Säkring nr 182 på 40 A ser fin ut
* Plockat isär kompressor och kört alla plastkulor i micro för att torka ut fukt. Knackat på solenoid ventilen med skruvmejsel för att den såg ut lite oxiderad.   Monterade all ihop och bilen funkade 7dagar för att lägga sig ner igen!

* Provade med ny solenoid ventil från Ebay. Kompressor jobbar ca 1sek för att därefter stanna!  Provar jag med orginal OEM solenoid ventil så jobbar kompressor i ca 15sek men bilen lyfts inte upp.

* Har provat med att smörja solenoid ventilen med wd40, men problemet kvarstår

* Kompressor jobbar som tänkt (exempel när jag öppnar bagageluckan) men skitet lyfts inte upp. Sättee jag mina fingrar på kompressorn utblås (där röda och blåa slangen kopplas dvs tilluft till respektive hjul) så känner jag inte speciellt högt tryck. Jag klarar av att täppa till båda hål med fingrarna.

Känner inte för att betala för ny hos bmw för 13 500kr!

Jag har slut på idéer på vad som finns mer att felsöka.  Bilens bakända måste upp!, Frugan håller på att tjatar isönder mig.

Länk till ebay solenoid: https://www.ebay.com/itm/Air-Compressor … 890.l49286

Vad är nästa steg?
Vågar man köpa eftermarknad kompressor?
Satsa på reparation-kit?
Köpa sprillans ny?
Vad finns mer att felsöka!?

Hade varit sjukt tacksam för hjälp här.


Mvh
Andy

Beklagar verkligen situationen, det är varken ditt eller frugans fel:) men dessa är riktiga skit grejer och pajar ganska exakt vid dom milen som eran bil har gått eller mindre tom. Jävligt vanligt problem på dessa kärror att bälgarna bak pajar och enda tyvärr man kan göra är att åka till bmw och ta ner byxorna. Kostar en väldigt fin slant för varsin sida att byta. Kan också tipsa på att du frågar exakt samma fråga på autopower.se det är en bmw forum där det finns många kunniga där om just bmw som kan hjälpa dig mycket mer än vad jag kan här. håller du på och byter runt olika delar bara hitt och ditt kan det sluta med att det kostar en massa och skiten funkar inte endå. Därför kanske att lämna in hos verkstad är din bästa kompis just nu då du får garanti på skiten också. sista utvägen som ja skulle ta är att kanske montera vanliga dämpare och fjädrar osv, det måste finnas nån kit att slänga in där bak?

Har frågat på autopower.se, verkar dock inte finnas några bmw experter, ingen har svarat på inlägget.

Jag går inte till BMW och drar "ner byxorna", vägrar att ge 16500kr för en kompressor. Även om jag skulle byta varje komponent på min nuvarande kompressor så lär det inte kosta 16 500kr, så jag fortsätter att jaga orsaken till problemet. Sedan får vi inte glömma bort att jag lär mig på vägen! Så, du får gärna gå med byxorna nere jag gör inte det.

Sista kommentar om att "montera vanliga dämpare och fjädrar osv," .... tänker jag inte kommentera...


Tack för hjälpen, men vi håller oss där.



Flera som har tips?

Marcus_89 Biltokig elektriker
25 juni 2021 · 3 352 Inlägg

Låter som att motorn i kompressorn är sliten och inte orkar gå mer än några sekunder. Så jag hade nog satsat på en begagnad eller en ny eftermarknads.

Är tilloppet till kompressorn fritt? Så den kan suga in luft fritt? Kan vara bra att kolla givarna på länkarmarna bak, men båda skulle inte ge sig samtidigt. Tror på att en ny kompressor gör susen, den får ändå jobba en hel del, så efter 10 år så är den nog lite trött smile

Fixade luftfjädringen på föräldrarnas E61. Där hade ena bälgen gett upp och kompressorn hade tappat kapaciteten. Köpte nya bälgar på ebay för 1000kr. Kompressorn köpte vi begagnad för 500kr. Funkar felfritt flera år senare.

Slajfoo
25 juni 2021 · 25 Inlägg

Någon som vet vad triggar kompressor att starta?

För under tiden som jag har meckat med bilen har jag enbart öppnat/stängt bagageluckan för att få den att starta.

Nu när jag precis har startat bilen istället så lyfts bilen, verkar fungera nu. Men jag är f*n fortfarande osäker kring det hela, känns inte pålitligt för fem öre.

Passade på att köra ett varv runt området, och jag tyckte att jag hörde nått pys-ljud från kompressor (jag hade kåpan inte monterat). Men bilen står dock upplyft!

Hjälp....!

panda666
25 juni 2021 · 4 228 Inlägg

Slajfoo skrev:

panda666 skrev:

Slajfoo skrev:
Hej

Bilen har säckat ihop där bak på båda sidor.

Bil:
Bmw 5 serien F11 Touring
Årsmodell: 2014
Mil: 16500 mil

Följande felsökning har utförts:
* Säkring nr 182 på 40 A ser fin ut
* Plockat isär kompressor och kört alla plastkulor i micro för att torka ut fukt. Knackat på solenoid ventilen med skruvmejsel för att den såg ut lite oxiderad.   Monterade all ihop och bilen funkade 7dagar för att lägga sig ner igen!

* Provade med ny solenoid ventil från Ebay. Kompressor jobbar ca 1sek för att därefter stanna!  Provar jag med orginal OEM solenoid ventil så jobbar kompressor i ca 15sek men bilen lyfts inte upp.

* Har provat med att smörja solenoid ventilen med wd40, men problemet kvarstår

* Kompressor jobbar som tänkt (exempel när jag öppnar bagageluckan) men skitet lyfts inte upp. Sättee jag mina fingrar på kompressorn utblås (där röda och blåa slangen kopplas dvs tilluft till respektive hjul) så känner jag inte speciellt högt tryck. Jag klarar av att täppa till båda hål med fingrarna.

Känner inte för att betala för ny hos bmw för 13 500kr!

Jag har slut på idéer på vad som finns mer att felsöka.  Bilens bakända måste upp!, Frugan håller på att tjatar isönder mig.

Länk till ebay solenoid: https://www.ebay.com/itm/Air-Compressor … 890.l49286

Vad är nästa steg?
Vågar man köpa eftermarknad kompressor?
Satsa på reparation-kit?
Köpa sprillans ny?
Vad finns mer att felsöka!?

Hade varit sjukt tacksam för hjälp här.


Mvh
Andy

Beklagar verkligen situationen, det är varken ditt eller frugans fel:) men dessa är riktiga skit grejer och pajar ganska exakt vid dom milen som eran bil har gått eller mindre tom. Jävligt vanligt problem på dessa kärror att bälgarna bak pajar och enda tyvärr man kan göra är att åka till bmw och ta ner byxorna. Kostar en väldigt fin slant för varsin sida att byta. Kan också tipsa på att du frågar exakt samma fråga på autopower.se det är en bmw forum där det finns många kunniga där om just bmw som kan hjälpa dig mycket mer än vad jag kan här. håller du på och byter runt olika delar bara hitt och ditt kan det sluta med att det kostar en massa och skiten funkar inte endå. Därför kanske att lämna in hos verkstad är din bästa kompis just nu då du får garanti på skiten också. sista utvägen som ja skulle ta är att kanske montera vanliga dämpare och fjädrar osv, det måste finnas nån kit att slänga in där bak?

Har frågat på autopower.se, verkar dock inte finnas några bmw experter, ingen har svarat på inlägget.

Jag går inte till BMW och drar "ner byxorna", vägrar att ge 16500kr för en kompressor. Även om jag skulle byta varje komponent på min nuvarande kompressor så lär det inte kosta 16 500kr, så jag fortsätter att jaga orsaken till problemet. Sedan får vi inte glömma bort att jag lär mig på vägen! Så, du får gärna gå med byxorna nere jag gör inte det.

Sista kommentar om att "montera vanliga dämpare och fjädrar osv," .... tänker jag inte kommentera...


Tack för hjälpen, men vi håller oss där.



Flera som har tips?

Hehe fair enough, bara för att förtydliga lite att jag menade inte att du ska gå med byxorna nere redo när du åker till bmw utan var menat att* man brukar åka till bmw och vänta med byxorna nere pga det kostar så jävla mycket* Lite generelt att bmw brukar ta ner ens byxor alltsåsmile Har haft mina  byxor nere ganska många gånger så jag vet hur det känns. Men sorry att jag inte kunde hjälpa mer än så och önskar dig god fortsättning och hoppas du löser det, no hard feelings. Lycka till my friend.

Senast redigerat av panda666 (25 juni 2021)

Slajfoo
25 juni 2021 · 25 Inlägg

Marcus_89 skrev:
Låter som att motorn i kompressorn är sliten och inte orkar gå mer än några sekunder. Så jag hade nog satsat på en begagnad eller en ny eftermarknads.

Är tilloppet till kompressorn fritt? Så den kan suga in luft fritt? Kan vara bra att kolla givarna på länkarmarna bak, men båda skulle inte ge sig samtidigt. Tror på att en ny kompressor gör susen, den får ändå jobba en hel del, så efter 10 år så är den nog lite trött smile

Fixade luftfjädringen på föräldrarnas E61. Där hade ena bälgen gett upp och kompressorn hade tappat kapaciteten. Köpte nya bälgar på ebay för 1000kr. Kompressorn köpte vi begagnad för 500kr. Funkar felfritt flera år senare.

Vart sitter tilloppet på kompressorn?
Givarna på länkarmar,  vad menar du här?

Hmm...beggad kompressor för 500kr, oh boy! Vart hittar man det? :-)

Jag har bytt ena luftbälg för 1år sedan, den andra bytte bmw på garanti för 2år sedan. Rent logiskt så utesluter jag bälgare för vd är sannolikhet att båda ger upp samtidigt? För jag gissar på att ifall man har läckage på ena så bör väl den andra sidan vara uppe. Så har det sett innan när jag hade läckage i en av de.

Men jag gissar även på att kompressor när sliten, Jag har kört ett tag med läckande luftbälg. Till andra som har problem: bytt luftbälg direkt innan kompressor tar stryk, !

Slajfoo
25 juni 2021 · 25 Inlägg

panda666 skrev:

Slajfoo skrev:

panda666 skrev:

Beklagar verkligen situationen, det är varken ditt eller frugans fel:) men dessa är riktiga skit grejer och pajar ganska exakt vid dom milen som eran bil har gått eller mindre tom. Jävligt vanligt problem på dessa kärror att bälgarna bak pajar och enda tyvärr man kan göra är att åka till bmw och ta ner byxorna. Kostar en väldigt fin slant för varsin sida att byta. Kan också tipsa på att du frågar exakt samma fråga på autopower.se det är en bmw forum där det finns många kunniga där om just bmw som kan hjälpa dig mycket mer än vad jag kan här. håller du på och byter runt olika delar bara hitt och ditt kan det sluta med att det kostar en massa och skiten funkar inte endå. Därför kanske att lämna in hos verkstad är din bästa kompis just nu då du får garanti på skiten också. sista utvägen som ja skulle ta är att kanske montera vanliga dämpare och fjädrar osv, det måste finnas nån kit att slänga in där bak?

Har frågat på autopower.se, verkar dock inte finnas några bmw experter, ingen har svarat på inlägget.

Jag går inte till BMW och drar "ner byxorna", vägrar att ge 16500kr för en kompressor. Även om jag skulle byta varje komponent på min nuvarande kompressor så lär det inte kosta 16 500kr, så jag fortsätter att jaga orsaken till problemet. Sedan får vi inte glömma bort att jag lär mig på vägen! Så, du får gärna gå med byxorna nere jag gör inte det.

Sista kommentar om att "montera vanliga dämpare och fjädrar osv," .... tänker jag inte kommentera...


Tack för hjälpen, men vi håller oss där.



Flera som har tips?

Hehe fair enough, bara för att förtydliga lite att jag menade inte att du ska gå med byxorna nere redo när du åker till bmw utan var menat att* man brukar åka till bmw och vänta med byxorna nere pga det kostar så jävla mycket* Lite generelt att bmw brukar ta ner ens byxor alltsåsmile Har haft mina  byxor nere ganska många gånger så jag vet hur det känns. Men sorry att jag inte kunde hjälpa mer än så och önskar dig god fortsättning och hoppas du löser det, no hard feelings. Lycka till my friend.

Det är lungt, :-) blev precis medlem och det verkar finnas liv i forumet till skillnaden från andra forum :-)

Jag håller tråden levande tills problemet är åtgärdat, så hoppas jag att det hjälper någon i framtiden! För detta är skit rakt av från bmw,  känns som att det kommer drabba alla förr eller senare

Slajfoo
25 juni 2021 · 25 Inlägg

Update:
Nu när bilen har lyfts upp (genom att starta bilen istället för att öppna bagageluckan), så har jag tänkt undersöka ifall jag har läckage i slangar, anslutningar, bälgare osv osv genom vatten och såpa!

Återkommer med resultat...

Utmarks-Loke
26 juni 2021 · 5 814 Inlägg

Det där är ju en sån grej som hade varit kul att kolla på med en OBD2-läsare som klarar live data. Jag vet inte hur mycket man kan påverka men man kanske kan övervaka trycket i realtid? Köra systemet upp och ner för att prova? Och inte minst läsa felkoder. Billiga felkodsläsare brukar inte klara mer än motormodulen, de kan inte läsa fel på luftfjädringen.

Slajfoo
26 juni 2021 · 25 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Det där är ju en sån grej som hade varit kul att kolla på med en OBD2-läsare som klarar live data. Jag vet inte hur mycket man kan påverka men man kanske kan övervaka trycket i realtid? Köra systemet upp och ner för att prova? Och inte minst läsa felkoder. Billiga felkodsläsare brukar inte klara mer än motormodulen, de kan inte läsa fel på luftfjädringen.

Ah smart!

Jag har obd som jag har lånat till en polare!

Skall prova detta!

Jam112
24 maj 2022 · 1 Inlägg

Har exakt samma problem och felsökte och fick att det är nåt fel på höjdnivåsensorer 😕

Claysson
11 augusti 2022 · 1 Inlägg

Slajfoo skrev:
Update:
Nu när bilen har lyfts upp (genom att starta bilen istället för att öppna bagageluckan), så har jag tänkt undersöka ifall jag har läckage i slangar, anslutningar, bälgare osv osv genom vatten och såpa!

Återkommer med resultat...

Hej, jag är väldigt nyfiken på om du har löst problemet, jag har samma problem som dig och nu till slut lyfte aldrig baken på bmwn längre, och fick då tummen ur att byta bälgarna vilket inte gjorde någon skillnad, och har faktiskt gjort exakt samma procedur som dig genom att plocka ner kompressorn och
torkat dom här små kulorna.

Jag märkte också att ventilen inte funkade när jag gav den ström, så jag knackade tills den funkade likt det han gjorde i videon (den klickar till vid ström). Så nu lyfter baken igen, men sjunker ihop efter natten. Blev glad ett tag smile

Hör gärna av dig!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang