VW T4 1.9TD allmänt pyssel

Köpte en transporter från 2000-talet blindo, den är som att åka vattensäng på vägen - elfel, dåliga bromsar, avgasröret är avslaget, en bärarmar måste lagas ... ja, det var vad jag hittade den första timmen med bilen så det kommer säkert mer. . . Det första som hände efter att jag parkerat bilen hos mig var att glödgningen slutade fungera, fortsättning följer.
  • 21 Följare
  • 14 225 Visningar
  • Projektet avslutat 20 september 2023
Oreggad Ruter Knekt
17 november 2022 · 625 Inlägg

Bilen sköter sig helt okej. Framtidsprojekt är att få bort gnisslet för det blev jag inte av med. Får byta lite mer grejer till våren. Men det är inte intressant att dela med sig av.

Finns det något intresse att dela med sig av om man bygger ett två-tank system med solenoid & värmeväxlare?
Annars säger jag nog att denna tråd får vila smile

Edit; förbannat är det när man påstår att allt rullar på. Ska byta däck idag (igår), väljer att ta den på OKs lyft, växelspakens bussning går av och kan bara få i vxl3&4, tattarlöser det. Väl i hallen möts man av åtta orten-killar (snällt uttryck) som kaxar så åker vidare. Börjar hiva domkraften, den slår ut säkerhetspluggen och töms på olja. Lånar en kompis domkraft, får av däcken och upptäcker att den snälla killen som fixade med bromsarna i fjol inte dragit åt allt, så övre glidbulten hö. bak är väck och kolven samt belägg lagt sig snett. Efter förhållandet (-1C & jävligt trött) fungerande lösning så rullar den igen och till min galanta förtjusning så är bromsen ... ja, stum.
SUCK. 6 timmar senare är den dock igång med vintersulor och reparationsbehov. Tur man har bussningar hemma.

Senast redigerat av oreggad (20 november 2022)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Rreeee
22 november 2022 · 2 Inlägg

Har nyligen skaffat mig en sån här, med många liknande problem… så helt lysande tråd du skapat!
Batteriet dör när det blir kallt, blir nog att byta och kolla så den inte drar tjuvström nånstans.
Tänkte koppla upp OBD2 och kolla men har skaffat mig en iphone så undrar om någon vet vilken man borde skaffa? Eller är det bättre att leta rätt på en gammal android?

Oreggad Ruter Knekt
22 november 2022 · 625 Inlägg

Rreeee skrev:
Har nyligen skaffat mig en sån här, med många liknande problem… så helt lysande tråd du skapat!
Batteriet dör när det blir kallt, blir nog att byta och kolla så den inte drar tjuvström nånstans.
Tänkte koppla upp OBD2 och kolla men har skaffat mig en iphone så undrar om någon vet vilken man borde skaffa? Eller är det bättre att leta rätt på en gammal android?

Kul att det uppskattas! smile

Beroende vad du har för motor så är det ingen ide med OBD2 läsare, lika bra att fixa med vagcom direkt. Ex v. ABL (som jag har), dess ECU ger inga felkoder värt namnet på obd, däremot lagras info som vagcom kan läsa ut. Jävligt bra grej då du kan koda tillbaks fjärrdosan på nycklar osv med det.

Mitt bästa tips är att köpa 100pack inredningsclips från kina redan innan du börjar tänka på att riva i något. Dessa går sönder 8/10 gånger och sitter överallt utom på instrumentpanelen, samt går de på de flesta plastdetaljer även utanpå. Och konstruktionen är likt popnit.

Senast redigerat av oreggad (22 november 2022)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Rreeee
14 december 2022 · 2 Inlägg

Nu har bilen gett upp totalt tror jag…
Behövde starta med startkablar ett par gånger då batteriet dött, så misstänker ju att det är något lustigt med elsystemet…
Sen tappade den all kraft när jag var ute och körde, så fick bärga den till närmaste bilverkstad…
Förklarade vad jag haft för problem och bad dem kolla på batteri och elsystem, men de valde att kolla bränslefilter istället vilket de vill byta men även fortsätta kolla på bränslesystemet istället för elsystemet…
Tog mig förbi bilverkstan för att kolla vad de gjort och fick byta batteriet själv om jag nu ville få det gjort, så nu startar bilen utan startkablar men dör ganska snabbt och varvräknaren rör sig inte alls…
Kan det vara fel på generatorn?
Har bett bilverkstan att faktiskt kolla elsystemet, men blir kanske mer gjort om jag pillar med det själv… hur kan man kolla generatorn om motorn stannar?
Kan det vara något annat som spökar?
Har inga höga förhoppningar på bilverkstan så fiskar lite efter lösningar här smile

Oreggad Ruter Knekt
14 december 2022 · 625 Inlägg

Denna motor är så trevlig att den faktiskt går utan ström, deras ide om dieselfilter eller matning låter rimlig om man ändå måste börja nånstans.
Varvräknaren är kopplad till multiremmen och går via generatorn det stämmer men den gör inget för motorns gång direkt. Ungefär all el var klippt eller dragen när jag fick min så körde utan varvräknare till en början.

Ta det på PM istället så får projekttråden sova en stund.

Senast redigerat av oreggad (14 december 2022)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Oreggad Ruter Knekt
28 juni 2023 · 625 Inlägg

Rullar fortfarande och går. Snittar 0,7/mil när den viktar 2 ton, helt acceptabelt.
Slitdelar kostar noll och inget och ambition att göra den till en pärla är låg. Billigaste bil hittills (utöver de som varit rena plusaffärer).

Överväger en växellådsmodifikation med femte växel från golf ... ger lägre ratio och så lägre soppakostnad mot att man förlorar förmåga att köra på femman i uppförsbacke. Funderar! big_smile behöver då 2st växellådor och mer material, vore kul att lära sig.

Monterat skjutdörren med fönster idag i alla fall, målning, jämna plåt och en del annat men rostfri är den (skjutdörren). Fönstrets låsmekanism är en historia för sig.
https://www1.garaget.org/archive/238/237332/428712/428712-4060685-PbNLNA4N9bfqNyt9.jpg

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang