"Knarrande ljud" när man svänger höger

1Adrian1
5 juli 2021 · 356 Inlägg

Hej,

Har en Audi S3 8P där det finns ett "knarrande" ljud endast när man svänger höger.
Har bytt fjäderbenslagring fram tillsammans med fjädrar fram, problemet kvarstår.

Kan det då vara drivknuten som knarrar?

Video på ljudet: https://imgur.com/a/A4ET08K

jaka54
5 juli 2021 · 5 680 Inlägg

Hej!
Kan det säkert vara ...eller hjullagret! Hissa upp framvagnen och snurra på hjulet! -Hur kännns det då ? Hörs det något?

Utmarks-Loke
5 juli 2021 · 5 813 Inlägg

Det där lät helt klart som en kass drivknut, det knackar ju snarare än knarrar

1Adrian1
5 juli 2021 · 356 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Kan det säkert vara ...eller hjullagret! Hissa upp framvagnen och snurra på hjulet! -Hur kännns det då ? Hörs det något?

Yes, ska det och göra det så snart som möjligt smile

Utmarks-Loke skrev:
Det där lät helt klart som en kass drivknut, det knackar ju snarare än knarrar

Utifrån låter det faktiskt, som du säger, mer som att det knackar. Men från insidan låter det mer som att det knarrar haha.
Nästan så att jag tar och chansar på att det är drivknuten och beställer en drivknut.

Det är väl den yttre drivknuten (hjulsidan) som spökar och inte den inre? smile

Utmarks-Loke
5 juli 2021 · 5 813 Inlägg

Eftersom det kommer när du svänger borde det vara den yttre, den inre rör sig mest upp och ner bara

1Adrian1
5 juli 2021 · 356 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Eftersom det kommer när du svänger borde det vara den yttre, den inre rör sig mest upp och ner bara

Yes, det jag läst mig till också smile

Nu är frågan, knackande ljudet kommer när man svänger höger, ska man alltså byta yttre drivknut på den vänstra sidan då?
Eller är det den högra sidan man ska byta?

Utmarks-Loke
5 juli 2021 · 5 813 Inlägg

Vänster, vanligtvis

1Adrian1
5 juli 2021 · 356 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Vänster, vanligtvis

Okej, tackar för svar! smile

xXSammy
5 juli 2021 · 6 566 Inlägg

Haft en kundbil som ett K-stag knarra

De/Dem
1Adrian1
9 september 2021 · 356 Inlägg

Uppdatering:

Höger drivknut har blivit bytt, problem kvarstår.

Men, något jag nu märkt efter att ha kört en del

Svänger man höger i neutral låg fart med mer eller mindre fullt rattutslag så är det detta ljud som låter (https://imgur.com/a/A4ET08K), alltså ett mer "knackande" ljud. Om man har valfri växel i och kör i låg fart med mer eller mindre full rattutslag med jämngas så låter det ingenting. Så fort du släpper på gasen så kommer det ett mer "knarrande" ljud. Men, har man valfri växel i och trycker ner kopplingen så låter det ingenting. Oavsett vad så låter det ingenting om man har kopplingen nertryckt.

Nu till om man svänger vänster. I neutral låter det ingenting. Valfri växel jämn gas ingenting men så fort man släpper på gasen som kommer ett "knarrande" ljud, samma som att svänga höger. Trycker man kopplingen så är det helt tyst oavsett vad, samma som höger.

Jag har tyvärr inget videoklipp på det "knarrande" ljudet än men ska försök lösa det så fort som möjligt.

Har varit hos 2 olika verkstäder men ingen vågar peka finger på vad det kan vara. En gissade på urtrampningslager. Nästa steg är kanske och åka till Audi och bita på det sura äpplet?

uhlin
9 september 2021 · 2 831 Inlägg

Spindelled? Varit med om de kan knarra när man svänger, men detta lät ju mer som det knakade.

Men värt att kolla.

1Adrian1
9 september 2021 · 356 Inlägg

uhlin skrev:
Spindelled? Varit med om de kan knarra när man svänger, men detta lät ju mer som det knakade.

Men värt att kolla.

Bör väl även låta när man har kopplingen intryckt och svänger om det är spindelled?

uhlin
9 september 2021 · 2 831 Inlägg

1Adrian1 skrev:

uhlin skrev:
Spindelled? Varit med om de kan knarra när man svänger, men detta lät ju mer som det knakade.

Men värt att kolla.

Bör väl även låta när man har kopplingen intryckt och svänger om det är spindelled?

Jo, just det missade jag nog då. Då kan du utesluta spindelled iallafall.

Mossan1
9 september 2021 · 2 752 Inlägg

Leder och styrlager låter bara när man vrider ratten. Skulle också låta stillasrående.

Drivknutar knackar som kastanjetter vid tvärare sväng OCH VRIDMOMENT.
Det är nog 6 eller 8 "knack" per hjulvarv.

Vänster knut behöver inte nödvändigtvis låta vid högersväng eller vice versa.

Dålligt/a motorfästen så motorn rör sig för mycket i sidledd skulle kunna få inre drivknuten att gå i botten. Det ger nog märkliga ljud.

1Adrian1
10 september 2021 · 356 Inlägg

Mossan1 skrev:
Leder och styrlager låter bara när man vrider ratten. Skulle också låta stillasrående.

Drivknutar knackar som kastanjetter vid tvärare sväng OCH VRIDMOMENT.
Det är nog 6 eller 8 "knack" per hjulvarv.

Vänster knut behöver inte nödvändigtvis låta vid högersväng eller vice versa.

Dålligt/a motorfästen så motorn rör sig för mycket i sidledd skulle kunna få inre drivknuten att gå i botten. Det ger nog märkliga ljud.

Absolut, men det bör väl även låta när man trycker in kopplingen om det nu är drivknut eller liknanade?

Mossan1
10 september 2021 · 2 752 Inlägg

1Adrian1 skrev:
[
Absolut, men det bör väl även låta när man trycker in kopplingen om det nu är drivknut eller liknanade?

Inte nödvändigtvis, eftersom det bara roterar med då. Inget vridmoment överförs urkopplad.
"Kastanjettknacket" kommer från ett litet litet glapp mellan varje kula och dess spår i CVknuten. I läget rakt fram på roterande axel står själva knuten stilla. Bara vridmoment överförs utan intern rörelse i CV knuten. Som splines i det läget.
Vriden och roterande så rör sig alla kulorna i spåren och ljudet uppstår eftersom det blir ett "hopp" till nästa kula.  Utan vridmoment är det tyst.

Naturligtvis kan det vara annat än knuten som låter. Har tyvärr inget bra media att lyssna på ljudet med just nu.
Jag bara förklarar hur sådant "kastanjett-knacks ljud" uppstår från dålig drivknut.  Då nästan uteslutande orsakat av trasig skyddsbälg så det gått torrt och/eller med smuts.

Senast redigerat av Mossan1 (10 september 2021)

1Adrian1
10 september 2021 · 356 Inlägg

Här kommer ett till videoklipp som kan underlätta.

Ljudet försvinner när jag trycker på gasen och kommer sedan tillbaka när jag släpper på gasen.

Länk: https://imgur.com/a/t8HHiLY

Mossan1
11 september 2021 · 2 752 Inlägg

1Adrian1 skrev:
Här kommer ett till videoklipp som kan underlätta.

Ljudet försvinner när jag trycker på gasen och kommer sedan tillbaka när jag släpper på gasen.

Länk: https://imgur.com/a/t8HHiLY

NU, kunde jag höra ljudet.
Det är INTE typiska ljudet för en drivknut!

Jag förutsätter att du INTE har Quattro?

Låter lite som ett fäste för avgasröret som brustit så det nu slår mot något i sväng.  Skulle förklara varför det bara låter åt ena hållet. Också varför gaspådrag osv gör skillnad.

Kan också vara ett hjullager.
Hjullagret är egentligen TVÅ koniska lager som hålls samman. Om det ENA blir dåligt kan det låta kraftigt vid tvär sväng.  Du har inget glapp?

Har du ratten mot ändläge?
Kan få styrservon att ge ljud.
Både elektrisk och hydrualisk servo.
Påkänningen på allt ändras med gaspådrag. Borde då sluta om ratten bara NÄSTAN är mot ändläge.

Det blinkar ingen antispinnlampa eller liknande, så det är ABS/antispinn som låter?  Tex en sprucken reluctor-ring kan lura systemet att ett hjul spinner.


Min teori om motorfäste är också möjlig nu när jag hört ljudet.

Senast redigerat av Mossan1 (11 september 2021)

1Adrian1
11 september 2021 · 356 Inlägg

Mossan1 skrev:

1Adrian1 skrev:
Här kommer ett till videoklipp som kan underlätta.

Ljudet försvinner när jag trycker på gasen och kommer sedan tillbaka när jag släpper på gasen.

Länk: https://imgur.com/a/t8HHiLY

NU, kunde jag höra ljudet.
Det är INTE typiska ljudet för en drivknut!

Jag förutsätter att du INTE har Quattro?

Låter lite som ett fäste för avgasröret som brustit så det nu slår mot något i sväng.  Skulle förklara varför det bara låter åt ena hållet. Också varför gaspådrag osv gör skillnad.

Kan också vara ett hjullager.
Hjullagret är egentligen TVÅ koniska lager som hålls samman. Om det ENA blir dåligt kan det låta kraftigt vid tvär sväng.  Du har inget glapp?

Har du ratten mot ändläge?
Kan få styrservon att ge ljud.
Både elektrisk och hydrualisk servo.
Påkänningen på allt ändras med gaspådrag. Borde då sluta om ratten bara NÄSTAN är mot ändläge.

Det blinkar ingen antispinnlampa eller liknande, så det är ABS/antispinn som låter?  Tex en sprucken reluctor-ring kan lura systemet att ett hjul spinner.


Min teori om motorfäste är också möjlig nu när jag hört ljudet.

Det är Quattro på kärran.

Alltså detta ljud (https://imgur.com/a/t8HHiLY) kommer både när man svänger vänster och höger. Har man valfri växel i med jämn gas och svänger mer eller mindre fullt rattutslag så låter det inget men så fort man släpper på gasen så kommer det ljudet.

Sedan har jag detta ljud (https://imgur.com/a/A4ET08K). Det kommer om man är i neutral och svänger höger mer eller mindre fullt rattutslag. Det kommer inte om man svänger vänster i neutral utan endast höger.

Hmm, kan alltså vara en massa olika grejer. Mekanikern kollade avgassystem, om det var glapp i hjulen, drivaxlar och allt där omkring men kunde inte hitta något. Enligt honom är det något lager i växellådan som har tackat för sig.

Ljudet börjar komma från och med att man svänger typ 80% till fullt rattutslag. Blinkar ingen antispinnlampa eller liknanade.

Motorfäste kollade han dock inte. Kan vara värt att kika på faktiskt.

Mossan1
11 september 2021 · 2 752 Inlägg

Med quattro kom ju många fler detaljer in i bilden. Ganska många fler.

Vid tvär sväng jobbar mittdiffen och kan ge ljud. Haldex-kopplingen, eller Torssen diffen beroende på vad du har.
Så ljudet kan absolut komma från transmissionen då.
Har du haldex borde man kunna rycka säkringen och prova om det är tyst.
Då slår bakhjulen aldrig i.
Undrar om Haldex inte frikopplar bakhjulen om man bromsar, likväl som när man frikopplar.
Dvs om man bromsar lätt med fel fot i svängen borde den också vara tyst oavsett om man gasar eller ej. Nu kan den förstås kanske ha säkerhetsspärr för gas och broms samtidigt = bara bromsar och struntar i gaspedalen.

Torssen är mekanisk. Ingen elektronik inblandad. Dock påverkas den av vridmomentet.

Motor på tvären = Haldex.
Motorn rakt = Torssen.

Ren spekulation:
Haldex aktiveras av hastighetsskillnad fram och bak som heller inte matchar rattutslaget.
OM, en ABS sensor inte riktigt riktigt är med på noterna och lurar systemet slå till Haldex i dessa situationer, undrar hur det låter då?
Jag tror inte Haldex-kopplingen är stark nog att få hjul att "tugga" på asfalten.

Senast redigerat av Mossan1 (11 september 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang