Saknade felkoder till dieselvärmaren på V50 -10...?

Brådhis * Voff voff *
8 juli 2021 · 10 276 Inlägg

Har läst ut och raderat koder med min PPC (gamla varianten som läser och raderar) på en V50 2,0d -10 och det funkar precis som vanligt och jag får dom i Volvoformat.

Men värmaren vägrar starta, den blinkar på "PÅ" tre gånger och återgår sedan till "AV". Dock finns det inga felkoder på den.

PPC:n läser ju alla andra enheter och på tex min V70N läser den även värmaren utan problem.

Minns jag rätt är värmaren underordnad CEM helt enkelt väl? Och den kommer jag ju åt med PPC:n...

Frågan är då, finns det ens några koder...? PPC:n brukar ju inte missa saker.

Så jag tänker att den kanske är nöjd men ändå inte. Saker som stänger av värmaren utan att felkod sätts är ju: låg spänning och låg bränslenivå. Finns det någon mer parameter? Tex att motortemp eller utomhustemp är över ett visst värde?

Senast redigerat av Brådhis (8 juli 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
husseman
8 juli 2021 · 1 588 Inlägg

Hehe, gör som alla andra som tröttnat på opålitliga Dieselvärmare o dess förmåga att låsa sig. Dra ur säkringen o köp en elektrisk värmare.- 100% pålitliga o luktar bättre.

mvh/husse

Brådhis * Voff voff *
8 juli 2021 · 10 276 Inlägg

husseman skrev:
Hehe, gör som alla andra som tröttnat på opålitliga Dieselvärmare o dess förmåga att låsa sig. Dra ur säkringen o köp en elektrisk värmare.- 100% pålitliga o luktar bättre.

mvh/husse

För att förtydliga för dig då:

Den har både elektrisk (230V) och dieseldriven värmare och båda ska fungera. Nu handlade det om varför den dieseldrivna inte gör det. Har du nå´t att tillföra?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
dannehh
9 mars 2023 · 1 Inlägg

Lånar tråden, vet inte om du löste det vid denna tiden? Har fått samma problem med min nu och provat det mesta utom att byta mitt batteri.

Någon som har en lösning? smile

Jesper328
9 mars 2023 · 2 366 Inlägg

Vad är det för värmare i dessa?
Webasto eller Eberspächer… eller någonting annat?

Att knappen blinkar några gånger utan att starta värmaren kan bl.a bero på;
• Värmaren är låst efter flertalet misslyckade startförsök.
• Defekt bränslepump, flamvakt, glödstift, fläktmotor.
• Intern kortslutning.
• Bränt kretskort
• Bränt styrdon

I de fordon som jag har felsökt och reparerat värmare så har värmaren haft ett eget styrdon.
Så chansen finns att man inte kommer åt detta med alla diagnostikverktyg, utan man behöver ett annat.
Sen hur det är på Volvo vågar jag ej svara på. smile

Vad har du kollat koder med, Dannehh?

Up the RA
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang