Hur mycket bränsle drar en motor vid start?

Eleeb90
15 juli 2021 · 345 Inlägg

Hej! Rolig fundering. Hur mycket drar en motor säg en vanlig gammal Volvo motor eller så. Hur mycket bensin kan den ta för att bara sätta igång motorn. Säg att man får motorn att starta på första försöket 1-2 sekunder. Sen stänger man av direkt smile jag har hört någonstans om man tex står i ett rödljus. Då är det värt att stänga av motorn om tomgången vara mer än 30 sekunder smile ? Mvh

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 juli 2021 · 14 007 Inlägg

Eleeb90 skrev:
Hej! Rolig fundering. Hur mycket drar en motor säg en vanlig gammal Volvo motor eller så. Hur mycket bensin kan den ta för att bara sätta igång motorn. Säg att man får motorn att starta på första försöket 1-2 sekunder. Sen stänger man av direkt smile jag har hört någonstans om man tex står i ett rödljus. Då är det värt att stänga av motorn om tomgången vara mer än 30 sekunder smile ? Mvh

Lite spar man väl vid ett trafikljus eftersom nyare bilar har start/stop-funktion.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Utmarks-Loke
15 juli 2021 · 5 813 Inlägg

En bilmotor drar omkring 1 liter i timmen på tomgång. Står man en minut och väntar på grönt ljus har bilen dragit 16cl, till en kostnad på cirka 25 öre. Sedan drar bilen kanske något lite mer just i startögonblicket, vilket skall dras ifrån besparingen på 25 öre om man stänger av bilen när man väntar på grönt. Sedan får man väga det emot slitage på batteri och startmotor, på bilar med start/stopp-funktion är ju de båda förstärkta för att hålla längre så det är uppenbart att det sliter på grejerna. Sedan finns alltid risken när man har en gammal bil att den kanske inte startar och då sitter man i en jobbig situation.

Eleeb90
15 juli 2021 · 345 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
En bilmotor drar omkring 1 liter i timmen på tomgång. Står man en minut och väntar på grönt ljus har bilen dragit 16cl, till en kostnad på cirka 25 öre. Sedan drar bilen kanske något lite mer just i startögonblicket, vilket skall dras ifrån besparingen på 25 öre om man stänger av bilen när man väntar på grönt. Sedan får man väga det emot slitage på batteri och startmotor, på bilar med start/stopp-funktion är ju de båda förstärkta för att hålla längre så det är uppenbart att det sliter på grejerna. Sedan finns alltid risken när man har en gammal bil att den kanske inte startar och då sitter man i en jobbig situation.

Jo det är rätt standard att en bensin motor drar ca 1 liter per timme en diesel kanske 0.5-0.7 liter per timme. Btw 1 liter delat på 60 minuter som det är på en timme är 0.016 vilket blir 1.6 cl eller 16 ml . 15 ml är en matsked. Ja så då har vi svaret där kanske att en bensin motor kan i runda slängar dra ca 1 matsked på en minut. Hmm det låter otroligt. Kanske liter mer vid en start. Det borde inte krävas mer än en matsked bränsle för en motor att pumpa in bränsle i motorn via spridarna sedan antända och direkt efter stänga av.

Jag gissar dock att det kan krävas lite mer än en matsked bensin för att starta en motor  men mindre än en deciliter iaf kanske Max en halv deciliter. Så man borde nog säkert kunna starta en bil 20 gånger på en liter bensin.
Haha skulle va kul att testa men må man ha ett batteri som är bra men som mn inte är rädd om wink tack för svaret.

Senast redigerat av Eleeb90 (15 juli 2021)

zzr94092
15 juli 2021 · 4 378 Inlägg

Man spar inga pengar med start/stop, Mercedes har I service inlagt att det ska kollas hur många ggr startmotorn/kuggkransen används, och ev byte av start/krans!! Är väl inte gratis precis!

Utmarks-Loke
16 juli 2021 · 5 813 Inlägg

zzr94092 skrev:
Man spar inga pengar med start/stop, Mercedes har I service inlagt att det ska kollas hur många ggr startmotorn/kuggkransen används, och ev byte av start/krans!! Är väl inte gratis precis!

Kuggkransen byts väl ihop med svänghjulet, de orkar knappast värma lös den och krympa på en ny? Fast svänghjulet kanske måste bytas ändå, då dagens dubbelmassehjul har begränsad livstid. Men ja, det kostar pengar. Dels i material, dels är det ju en del arbetstimmar bakom att lyfta ner lådan för att komma åt.

Eleeb90
16 juli 2021 · 345 Inlägg

zzr94092 skrev:
Man spar inga pengar med start/stop, Mercedes har I service inlagt att det ska kollas hur många ggr startmotorn/kuggkransen används, och ev byte av start/krans!! Är väl inte gratis precis!

Precis. Bra tanke. Jo det är ju det som ska räknas in i kostnaden också. Så det kan nog vara billigare i längden att stå på tomgång än att starta och stoppa. Speciellt med en ny bil då.

Om man tex kör med en bil varje dag och bor i stan. Säg att man startar kör hela sträckan dit man ska sedan slår av motorn.
Eller om man startar stoppar i varje bilkö eller trafikljus typ 10 ggr per sträcka.
Så ja det kan ju göra skillnad på startmotorns livslängd, kolen på startmotorn och kuggkrans, svänghjul m.m.
Start och stopp varje dag i ett år är 360 ggr per år då. Eller om man startar stoppar i varje kö kan bli 3600 ggr per år. Detta på en sträcka. Kör man fler sträckor så kan det bli många många tusen mer gånger säkert upp emot 10000 ggr per år. Men oftast kan det va kolen som ger upp. Vet ej hur det funkar på nya bilar men men. Tack för svaret.

Senast redigerat av Eleeb90 (16 juli 2021)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 juli 2021 · 13 673 Inlägg

min polo 1.6tdi drar mellan 0.3l/h till 0.5l/h beronde på om man kollar när motorn är varm mot kall..  sitter lite grejer som hjälper motorn att hålla värmen i kupen och om ac pumpen är aktiv eller ej men aldrig sätt högre förbrukning än 0.5l/h

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
viccoA
21 juli 2021 · 3 109 Inlägg

Men vi kallstart i -20 så går det åt otroligt mycket mer bränsle än 1,6cl i minuten.

torpis Forummoderator
21 juli 2021 · 10 572 Inlägg

Detta är lite roligt. För det finns exakta svar att få. Alla med ett sprut kopplat på sin bil kan i sin laptop se precis vad som händer. Man vet hur stora spridare man har, men vet hur många varv motorn snurrat och man vet DC på spridarna så det går att tala om EXAKT vad som går åt.

Men det är mycket som styr. Det finns något som heter startanrikning "choke" eller vad man skall kalla det. Första insuget ger en större dos bränsle för att fukta cylinerväggarna, sedan räknar sprutet antal motorvarv och minskar startanrikningen på säg de första 120varven motorn gör. Efter det är det en normal "choke" med extra bränsle beroende på motortemp. 120varv är ju dock bara typ 7 sekunder.

Om du på en bil utan start stopp skall stänga av din motor så är nog 30sekunder en bra regel. En bil med start stopp är programmerad för att inte använda starttillsatsen när motorn är varm och då lönar det sig i princip att fimpa motorn direkt även om det ibland är en smula töntigt när någons motor dör för att på direkten behöva starta igen.


Det "råkade" finnas en bra video på den där nya videosidan som poppat upp hah!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 juli 2021 · 17 380 Inlägg

Utan och ha vidare satt mig in i frågan så har min privatbil en intressant lösning. Den laddar upp en kraftig kondensator som sedan startar motorn vid start/stoppkörning. Men visst sliter den fortfarande på startmotorn. En diesel för övrigt. När man släpper bromsen startar den och detta lär man sig snart då lådan inte driver innan den får gaspådrag. EGS-låda.

Lite OT men för kännedom.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
22 juli 2021 · 10 244 Inlägg

Eleeb90 skrev:
Jag gissar dock att det kan krävas lite mer än en matsked bensin för att starta en motor  men mindre än en deciliter iaf kanske Max en halv deciliter. Så man borde nog säkert kunna starta en bil 20 gånger på en liter bensin.

Fast startandet av bilen görs ju av startmotorn. Motorn gör bara det den ska, förbränner bränslet. Är motorn varm drar det ju inte mer att starta bilen än vad som krävs för att den ska gå. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Eleeb90
23 juli 2021 · 345 Inlägg

Brådhis skrev:

Eleeb90 skrev:
Jag gissar dock att det kan krävas lite mer än en matsked bensin för att starta en motor  men mindre än en deciliter iaf kanske Max en halv deciliter. Så man borde nog säkert kunna starta en bil 20 gånger på en liter bensin.

Fast startandet av bilen görs ju av startmotorn. Motorn gör bara det den ska, förbränner bränslet. Är motorn varm drar det ju inte mer att starta bilen än vad som krävs för att den ska gå. smile

Jo det får vi räkna med också att det är skillnad på förbrukning på kall och varmstart.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang