Byta dragarm på fast dragkrok

hanneseklund
19 juli 2021 · 5 Inlägg

Kan man byta dragarm (det är vad jag förstår benämningen på sista delen av dragkroken, den som sticker ut) på en fast dragkrok, och var får man tag på såna (hittar bara modellspecifika kit med dragkrokar, inte "lösa delar") ?

Kroken på min RAV4 är alldeles för hög, husvagnen går väldigt lågt i bakkant och skrapar lätt i marken.
Dragarmen som sitter på är väldigt "uppåtriktad", skulle vilja byta till en som ser ut ungefär som på bilden nedan.

Idiotiskt med högre drag, även om det är en SUV, den drar varken tyngre eller andra saker än andra bilar...

Tycker det ser ut som att dragarmarna fästs med två bultar och att avståndet är standardiserat, men det kanske är olika.

https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240571/240571-bd9e0f1249cd58021f73f66be2cd9cc6.jpg

Mossan1
19 juli 2021 · 2 752 Inlägg

Det säljs inte delar av drag löst.
Aldrig sett.
Blir nog så du får köpa ett nytt i så fall.

Vi har då inte haft problem med den höjden på någon av dom Rav4'or vi haft.  Rav4 II (2002) så strök bakluckan över kulskyddet, så högre kunde den inte ha varit.  Rav4 IV (2013) som frugan rattar nu så slutar dragkulan ungefär i höjd där kofångaren buktar in under bilen. Ser gansla precis ut som bifogade bilden.
Våran LMC husvagn står rakt och fint bakom bilen, så det finns nog olika dragmodeller, isf.
Detta draget är eftermonterat av Toyota 2015.

Någon Rav4 III har vi inte haft.

Senast redigerat av Mossan1 (19 juli 2021)

hanneseklund
19 juli 2021 · 5 Inlägg

RAV4 2021 PHEV, dragkroken som toyotahandlarn sätter på, vet inte hur standard den är, inte fabriksmonterad iallafall.

I Norge har det tydligen blivit en grej att kroken är för hög
https://www.husbilhusvagn.se/nyheter/no … oyota-rav4

Mossan1
19 juli 2021 · 2 752 Inlägg

Å-fan, så det är dom nyare det gällde.
Bra att veta då vi sneglar på en Rav4 hybrid som nästa bil.

Men med tanke på artikeln ska du ju främst klaga hos Toyota.
"Vi har inte hört någonting om det" låter det alltid från generalagenter i liknande fall som detta.
Skitsnack så klart, men ju fler som lyfter problemet...

Jag lyckades själv tjata mig till en mjukvaruuppdatering pga katalysatorproblem på 2002'an vi hade.
Toyota "hade aldrig hört om problemet", men likväl fanns en uppdatering. Avsedd för USA marknaden där det hotades med
stämning. Tack vare Amerikansk bekant fick jag nys om den.

Tjata på!

Senast redigerat av Mossan1 (19 juli 2021)

torsen
19 juli 2021 · 7 198 Inlägg

Vet inte hur mycket mitt inlägg är till din hjälp - men ändå!
Är det ett Steinhofdrag du har på din bil?
Säljs av bl a skruvat.se,
Till min bil kostade ett nytt fast drag 900:- inkl frakt (990:- inkl ett filter).
Exklusive elkabel och eluttag.
Passade på när de hade rea, fraktfritt och rabatt som "förstagångskund".

OM det är ett Steinhofdrag, och de har, som jag förmodar, standardavstånd på hålen i "svanhalsen med kulan", så borde de även ha en uppsjö med "svanhalsar" med olika avstånd mellan skruvhålen och kulans centrum i höjdled och längsled.

Kanske, skriver kanske, kan skruvat.se hjälpa dig med en "svanhals" som har lägre avstånd mellan kulcentrum och centrum skruvhål, så att kulan kommer ner.

Alternativt skriver/mejlar du till Steinhof i Polen och hör dig för om de kan sälja dig en "svanhals" med önskad dimension?

Data för min "svanhals:.
Stämplad S410
Infästningshålen är 12 mm.
Avståndet mellan dem är 60 mm.
Avståndet i "höjdled" mellan kulans centrum och de två 12 mm hålen är 92 mm. *)
Avståndet i "längsled" mellan kulans centrum och närmaste 12 mm hålet är 270 mm. **)

*) Det mått du önskar mindre - så att "kulan" hamnar lägre.
**) Detta mått avhängigt vilken bil det gäller = hur långt "kulan" ska skjuta ut bakom bilen.

OM det nu är fråga om ett Steinhofdrag?

Utmarks-Loke
19 juli 2021 · 5 813 Inlägg

torsen skrev:
Data för min "svanhals:.
Stämplad S410
Infästningshålen är 12 mm.
Avståndet mellan dem är 60 mm.
Avståndet i "höjdled" mellan kulans centrum och de två 12 mm hålen är 92 mm. *)
Avståndet i "längsled" mellan kulans centrum och närmaste 12 mm hålet är 270 mm. **)

Det låter som man enkelt kan byta de där mellan olika Steinhof-dragbalkar. Min till bmw 1-serien har också 60mm mellan bultarna men både höjdled och längsled är cirka 150mm

torsen
19 juli 2021 · 7 198 Inlägg

En annan lösning på problemet, som jag spontant kom på nu, är att montera en distansskiva mellan husvagnens ram och kulkoppling.
Förmodligen inte lagligt - men........

hanneseklund
20 juli 2021 · 5 Inlägg

Hittar ingen annan märkning än siffror på toppen av kulan, så om det är Steinhof eller ej vet jag inte.

Infästningshålen är 12mm , cc 60mm på min också så det verkar ju inte vara slumpmässiga hål iallafall.

Mäter 49.5 - 50 cm från mark till centrum av kulan olastat

Toyotahandlarn upprepar att de inte hört om problemet och väntar på info från toyota (sverige förmodar jag)

ser att ett dragkrokskit inte kostar så mycket på t.ex. skruvat, så det är ok att köpa hela kitet bara jag vet vilket som innehåller lämplig dragarm.
Får fråga lite om de har detaljerade ritningar och/eller kan hitta en lämplig krok.

Tack för uppslagen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240571/240571-e1565edd0cc746f77d9a2152df42a522.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240571/240571-328bec482518c97219bb2ee94efd663e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240571/240571-f60a6d38dafd4c2f97910800b6bad353.jpg

torsen
21 juli 2021 · 7 198 Inlägg

hanneseklund skrev:
Hittar ingen annan märkning än siffror på toppen av kulan, så om det är Steinhof eller ej vet jag inte.

Infästningshålen är 12mm , cc 60mm på min också så det verkar ju inte vara slumpmässiga hål iallafall.

Mäter 49.5 - 50 cm från mark till centrum av kulan olastat

ser att ett dragkrokskit inte kostar så mycket på t.ex. skruvat, så det är ok att köpa hela kitet bara jag vet vilket som innehåller lämplig dragarm.
Får fråga lite om de har detaljerade ritningar och/eller kan hitta en lämplig krok.

Tack för uppslagen.

"Kroken"(svanhalsen med kulan) är på mitt Steinhofdrag stämplad på den flata sidan där 12 mm-hålen finns.

ggake
20 januari 2023 · 1 Inlägg

Jag köpte en ny rav4 hybrid i höstas och fick också en dragkrok monterad som sitter 50cm över marken. Återförsäljaren kollade de dragkrokar de monterat på innestående bilar och alla hade dragkrokar som satt så högt. Kontaktade Toyota Sverige som hänvisar till återförsäljaren. Skrev till Toyota Norge och frågade vilket fabrikat de använde numera (eftersom de skulle byta ut felaktiga drag).  Fick svar att jag skulle vända mig till en återförsäljare.
Jag har återigen bett Toyota Sverige att jag vill ha kontakt med någon som kan förklara varför man inte gjort något åt problemet.
Jag har kontaktat Transportstyrelsen och Bilprovningen som båda säger att det finns en EU lag som säger att höjden på kroken skall vara mellan 35-42 cm.  Bilprovningen säger också att höjden kontrolleras vid registreringsbesiktning men inte vid den oridinare besiktningen.

torsen
20 januari 2023 · 7 198 Inlägg

ggake skrev:
Jag har kontaktat Transportstyrelsen och Bilprovningen som båda säger att det finns en EU lag som säger att höjden på kroken skall vara mellan 35-42 cm.  Bilprovningen säger också att höjden kontrolleras vid registreringsbesiktning men inte vid den oridinare besiktningen.

"A3:an" = registreringsbesiktning efter montering av draganordning - är avskaffad sedan många år tillbaka.(På-EU typad bil med EU-typad draganordning).

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang