BMW F20 116i tar motorolja

Stortag
19 juli 2021 · 298 Inlägg

Hejsan
Sambon har en 116 bensinare från 2013 med N13-B16A motor. Den inköptes i mars om jag inte missminner mig, då kollade jag på oljestickan och den visade fullt. Efter ungefär 6000km hade det minskat märkbart på stickan och jag tömde i 7 deciliter för att få upp nivån igen. Nu efter ytterligare 2000 km började färddatorn säga att det behövdes fylla i en liter till. Det finns inga utvändiga läckage utan motorn är snustorr. Den har endast gått 135000km.
Jag har haft bort rör till turbon på insugssidan och kollat lite, där var det inget märkvärdigt.
Jag lånade ett ändoskåp av farsan och tänkte prova kolla ner i en cylinder och se om det finns fastbränd olja ovanpå kolven men hade ingen tändstifthylsa som passade på stiften. Får åka och köpa en och kolla ikväll hur det ser ut.
Det blir väl att ringa till bmw märkesservice och se om de vet vad det kan vara.

Är det någon som har erfarenheter av dessa motorer?

Nissan Leaf (2022)
BMW 525i (1995)
Utmarks-Loke
19 juli 2021 · 5 833 Inlägg

De där peugeot/mini-motorerna är tyvärr kända för att dricka mycket olja. Det kan vara dags för nya kolvringar.

panda666
19 juli 2021 · 4 250 Inlägg

Många motorer mer eller mindre dricker olja och bmw är inte nått nytt att dom dricker tyvärr. Testa dig fram hur pass mycket den dricker per mil och om det är skitmycket så testa att få goodwill hos bmw annars tror ja det är att byta bil eller gilla läget.

Stortag
20 juli 2021 · 298 Inlägg

panda666 skrev:
Många motorer mer eller mindre dricker olja och bmw är inte nått nytt att dom dricker tyvärr. Testa dig fram hur pass mycket den dricker per mil och om det är skitmycket så testa att få goodwill hos bmw annars tror ja det är att byta bil eller gilla läget.

Jo fick tag i en på bmw service som sa i princip samma sak. 1L/1000km är gränsen enligt bmw, allt under räknar de som normalt. Skulle säga det ligger på cirka 0,5L/1000km i nuläget. Enda tipset han kunde ge var att se till att man använder rätt olja, eftersom de noterat att felaktig olja kan öka förbrukningen ytterligare. Får väl så lov att gilla läget tills bilen är betald och skaffa en toyota.

Det är ju sjukt hur dessa tillverkare som bmw och VAG kan anse att 1L/1000km är rimligt. Antar att de vet att om de skulle sänka gränsen skulle de hamna på miljoner bilar att renovera motorn på.

Nissan Leaf (2022)
BMW 525i (1995)
Niknar
20 juli 2021 · 198 Inlägg

Hade en Mini Cooper S 2008 som drack 4 liter olja mellan 6000 -7000 mil, samtidigt rasslade kamkedjan. Efter inlämning till M-bilar beslutades att motorn skulle bytas. Efter motorbytet ändrade jag själv oljebytena till 1500 mil eller varje år. Körde ca 6000 mil med den nya motorn och behövde ej fylla på en droppe olja mellan servicarna.

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!
Stortag
20 juli 2021 · 298 Inlägg

Niknar skrev:
Hade en Mini Cooper S 2008 som drack 4 liter olja mellan 6000 -7000 mil, samtidigt rasslade kamkedjan. Efter inlämning till M-bilar beslutades att motorn skulle bytas. Efter motorbytet ändrade jag själv oljebytena till 1500 mil eller varje år. Körde ca 6000 mil med den nya motorn och behövde ej fylla på en droppe olja mellan servicarna.

Jag misstänker verkstan kommer att rekommendera motorbyte, låter ju som ett lika dyrt som bilen jobb. Om så behövs så byter ja väl kolvringarna och ventiltätningarna själv (skulle ju inte vara första gången) border väl gå några år då åtminstone.

Nissan Leaf (2022)
BMW 525i (1995)
panda666
20 juli 2021 · 4 250 Inlägg

Stortag skrev:

panda666 skrev:
Många motorer mer eller mindre dricker olja och bmw är inte nått nytt att dom dricker tyvärr. Testa dig fram hur pass mycket den dricker per mil och om det är skitmycket så testa att få goodwill hos bmw annars tror ja det är att byta bil eller gilla läget.

Jo fick tag i en på bmw service som sa i princip samma sak. 1L/1000km är gränsen enligt bmw, allt under räknar de som normalt. Skulle säga det ligger på cirka 0,5L/1000km i nuläget. Enda tipset han kunde ge var att se till att man använder rätt olja, eftersom de noterat att felaktig olja kan öka förbrukningen ytterligare. Får väl så lov att gilla läget tills bilen är betald och skaffa en toyota.

Det är ju sjukt hur dessa tillverkare som bmw och VAG kan anse att 1L/1000km är rimligt. Antar att de vet att om de skulle sänka gränsen skulle de hamna på miljoner bilar att renovera motorn på.

Jo det är hemskt, värsta vad ja vet är endå audi som slukar sjuka mängder olja. Men moderna bilar är byggda för att haverera så är det bara och det är så alla stora märken överlever idag med sjuka bonusar. Moderna bilar är inte byggda för att hålla, dom byggs med perfekt uträkning och timing att dom ska paja precis efter garantin tagit slut så konsument ska pröjsa eller tas på konsumentens försäkring. Vet många som kör bimmers som lägger mycket pengar i förebyggande syfte till tex vattenpump, kedja, kylsystem och mycket annat. Sjukt att i flera år och flera generationer av bmw alla serier man inte byggt bättre hållbara bilar som inte dricker olja eller har så svag kylsystem^^ Sen finns det gamla volvos som kört med samma rem(kamrem) i typ 20 år utan byte lol.

Utmarks-Loke
20 juli 2021 · 5 833 Inlägg

Bara 13.500 mil sedan 2013, det vill säga att den går ganska lite och säkert mest korta sträckor. Många kallstarter och så longlife-service på det. Rena döden för en bilmotor. Min 118d har gått över 30.000 mil nu, och drar fortfarande inte en droppe olja. Men då har den gått mest långsträckor, och åtminstone under min ägo fått olja och filter varje 1500 mil.

Stortag
21 juli 2021 · 298 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
De där peugeot/mini-motorerna är tyvärr kända för att dricka mycket olja. Det kan vara dags för nya kolvringar.

Du mena annars att det är kolvringarna som är boven på dessa motorer? Eller var det en allmän gissning? Den har ju turbo också så man skulle ju inte gärna börja byta ringarna om det fel på den.

BMW 525i (1995)
Nissan Leaf (2022)
Utmarks-Loke
21 juli 2021 · 5 833 Inlägg

Stortag skrev:

Utmarks-Loke skrev:
De där peugeot/mini-motorerna är tyvärr kända för att dricka mycket olja. Det kan vara dags för nya kolvringar.

Du mena annars att det är kolvringarna som är boven på dessa motorer? Eller var det en allmän gissning? Den har ju turbo också så man skulle ju inte gärna börja byta ringarna om det fel på den.

Det återstår ju att se vad det är på just din, men det har tydligen hänt några gånger att kolvringarna varit dåliga på de motorerna

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang