Fråga...nya 95 oktan till min gamla bil?

Tizzieh
21 juli 2021 · 1 Inlägg

Hejsan.
Jag hoppas jag får något bra svar från någon som vet.
Jag har en Audi A6 -97 och jag kör på 95 oktan idag. Nu ska de "göra om" 95 oktan och ha i mer "sprit" i...om jag får säga så.
Det jag undrar är...Kan jag köra på den nya "soppan" eller ska jag byta till 98 oktan i stället?
Som det är nu så drar den ganska mycket (kör mest i stan å inga långa sträckor)
Så vilket är att föredra?  Tackar för svaren redan nu.  //Kicki

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 juli 2021 · 14 007 Inlägg

Tizzieh skrev:
Hejsan.
Jag hoppas jag får något bra svar från någon som vet.
Jag har en Audi A6 -97 och jag kör på 95 oktan idag. Nu ska de "göra om" 95 oktan och ha i mer "sprit" i...om jag får säga så.
Det jag undrar är...Kan jag köra på den nya "soppan" eller ska jag byta till 98 oktan i stället?
Som det är nu så drar den ganska mycket (kör mest i stan å inga långa sträckor)
Så vilket är att föredra?  Tackar för svaren redan nu.  //Kicki

Det kan hända att det är någon på garaget som vet men har du provat att kontakta någon VAG-återförsäljare? Dom "bör" veta detta.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Vector_2003
21 juli 2021 · 20 Inlägg

Tizzieh skrev:
Hejsan.
Jag hoppas jag får något bra svar från någon som vet.
Jag har en Audi A6 -97 och jag kör på 95 oktan idag. Nu ska de "göra om" 95 oktan och ha i mer "sprit" i...om jag får säga så.
Det jag undrar är...Kan jag köra på den nya "soppan" eller ska jag byta till 98 oktan i stället?
Som det är nu så drar den ganska mycket (kör mest i stan å inga långa sträckor)
Så vilket är att föredra?  Tackar för svaren redan nu.  //Kicki

du borde klara den nya E10 bränslet

zleepy Trucker
21 juli 2021 · 1 391 Inlägg

har du tankat på sistonde så är chansen stor att du redan har tankat 95 med E10, står på handtaget  om det är E5 eller E10, ST1 hemmavid har E10 i 95an...

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
MickeEng
21 juli 2021 · 475 Inlägg

Har 3st bilar tankar samtliga med 98 okt på OKQ8 kostar några ören mer per liter, men får bättre bränsle ekonomi iaf vad jag mätt upp är lite sugen att tanka upp V60:in med 102okt som finns vid Platiumcars och se vad det gör.

Ford Taunus (1978)
Volvo V50 "MrWhite" (2004)
candyweiss
21 juli 2021 · 863 Inlägg

MickeEng skrev:
Har 3st bilar tankar samtliga med 98 okt på OKQ8 kostar några ören mer per liter, men får bättre bränsle ekonomi iaf vad jag mätt upp är lite sugen att tanka upp V60:in med 102okt som finns vid Platiumcars och se vad det gör.

Några ören mer, ja cirka 60 öre litern och uppåt. Bättre bränsleekonomi, svar nej.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
MickeEng
23 juli 2021 · 475 Inlägg

candyweiss skrev:

MickeEng skrev:
Har 3st bilar tankar samtliga med 98 okt på OKQ8 kostar några ören mer per liter, men får bättre bränsle ekonomi iaf vad jag mätt upp är lite sugen att tanka upp V60:in med 102okt som finns vid Platiumcars och se vad det gör.

Några ören mer, ja cirka 60 öre litern och uppåt. Bättre bränsleekonomi, svar nej.

Jaha ja, V50in 2,4 140hk går ca: 6-8mil längre på 98okt vid en full tank och normal körning typ ecodrive hoppa över växlar och inte varva och så går säkert att googla på det. Plus att den känns lite piggare kanske inbillning men iaf. Har ingen doktorsexamen i bränsle ekonomi, men det är vad jag kommit fram till.

Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Ford Taunus (1978)
zleepy Trucker
23 juli 2021 · 1 391 Inlägg

johnnyJ skrev:
Även 98 oktan har 5% etanol på många mackar.

Japp, samtliga är det väl? 98 = E5, 95 =E10 smile

ST1 har iallafall E5 på handtaget på, OKQ8 kör/kommer E5 i 98:an...

"GoEasy 95 innehåller från 1 augusti 2021 t.ex. 10% etanol, GoEasy 98 Extra innehåller fortsatt högst 5% etanol"

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
udddevalla
24 juli 2021 · 18 Inlägg

Tizzieh skrev:
Hejsan.
Jag hoppas jag får något bra svar från någon som vet.
Jag har en Audi A6 -97 och jag kör på 95 oktan idag. Nu ska de "göra om" 95 oktan och ha i mer "sprit" i...om jag får säga så.
Det jag undrar är...Kan jag köra på den nya "soppan" eller ska jag byta till 98 oktan i stället?
Som det är nu så drar den ganska mycket (kör mest i stan å inga långa sträckor)
Så vilket är att föredra?  Tackar för svaren redan nu.  //Kicki

Här är korrekt uppgifter på din fråga

https://www.bilsweden.se/storage/847985 … a%2021.pdf

Jesper328
24 juli 2021 · 2 333 Inlägg

Kommer din bil att klara E10?
Svar: Ja.

Kommer du att få högre bränsleförbrukning?
Svar: Ja, men ytterst lite skillnad.
E10 kommer att innehålla upp till 10% etanol, och har du otur så kommer du teoretiskt att förlora 1,5% räckvidd, oavsett om Lasse i Bensinupproret har fått 10% högre förbrukning enligt sina mätningar eller ej... roll
Inget direkt som rättfärdigar att välja bf98 istället.

Så fortsätt att köra på bf95 du.
1%-5% extra etanol kommer inte att lösa upp gamla bensinavlagringar och sätta igen bränslesystemet, eller spränga din motor som vissa tror.

Up the RA
candyweiss
25 juli 2021 · 863 Inlägg

MickeEng skrev:

candyweiss skrev:

MickeEng skrev:
Har 3st bilar tankar samtliga med 98 okt på OKQ8 kostar några ören mer per liter, men får bättre bränsle ekonomi iaf vad jag mätt upp är lite sugen att tanka upp V60:in med 102okt som finns vid Platiumcars och se vad det gör.

Några ören mer, ja cirka 60 öre litern och uppåt. Bättre bränsleekonomi, svar nej.

Jaha ja, V50in 2,4 140hk går ca: 6-8mil längre på 98okt vid en full tank och normal körning typ ecodrive hoppa över växlar och inte varva och så går säkert att googla på det. Plus att den känns lite piggare kanske inbillning men iaf. Har ingen doktorsexamen i bränsle ekonomi, men det är vad jag kommit fram till.

Dra den om Rödluvan också big_smile
Den blir varken piggare eller dricker mindre.

Senast redigerat av candyweiss (25 juli 2021)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Lucif3r
25 juli 2021 · 2 183 Inlägg

Provade faktiskt en tank 98 i min T5a en gång. Skillnanden var........ Noll och ingenting. Den gick exakt likadant som med 95, drack lika mycket soppa, svarade likadant på gasen osv osv...
Även provat en relativt mild E85-blandning(typ, 70/30 bensin/e85), där kunde man kanske ana en viss skillnad på gasresponsen, men drack då lite mer soppa än på "ren" 95.

Styrsystemen kompenserar så mycket att skillnaden i en övrigt orginalbil är försumbar. Vill påstå att det är först vid hel tank E85 man kan märka en faktisk skillnad... I första hand förbrukningen dock :p

uhlin
25 juli 2021 · 2 831 Inlägg

Har inte riktigt förstått detta med E10.

Har en Mitsubishi carisma med gdi motorn som inte ska klara den nya E10.

Kör på 95 oktan idag. Kommer även 98 oktan innehålla mer blandning eller förblir den som den är idag. Annars.... Vad gör man?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 juli 2021 · 14 007 Inlägg

uhlin skrev:
Har inte riktigt förstått detta med E10.

Har en Mitsubishi carisma med gdi motorn som inte ska klara den nya E10.

Kör på 95 oktan idag. Kommer även 98 oktan innehålla mer blandning eller förblir den som den är idag. Annars.... Vad gör man?

Du har inte läst hela tråden va? Det är flera som skrivit att det redan nu är viss inblandning av Etanol i 98 oktan på vissa ställen och på andra kommer det att blandas i Etanol till viss mängd.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Brådhis * Voff voff *
25 juli 2021 · 10 244 Inlägg

Jesper328 skrev:
1%-5% extra etanol kommer inte att lösa upp gamla bensinavlagringar och sätta igen bränslesystemet, eller spränga din motor som vissa tror.

Nu är det ju inte 1-5% mer etanol utan en ökning på 100%. smile

Att gå från 5% inblandning till 10% inblandning blir en fördubbling av mängden etanol, dvs en ökning med 100%.

Men ja, ingenting kommer hända. Man har kört med E10 i Finland i många år nu och det funkar alldeles utmärkt.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
spillolja
25 juli 2021 · 4 014 Inlägg

uhlin skrev:
Har inte riktigt förstått detta med E10.

Har en Mitsubishi carisma med gdi motorn som inte ska klara den nya E10.

Kör på 95 oktan idag. Kommer även 98 oktan innehålla mer blandning eller förblir den som den är idag. Annars.... Vad gör man?

Är inte motorn konstruerad för att köras på 98 oktan i första hand ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 juli 2021 · 17 379 Inlägg

spillolja skrev:

uhlin skrev:
Har inte riktigt förstått detta med E10.

Har en Mitsubishi carisma med gdi motorn som inte ska klara den nya E10.

Kör på 95 oktan idag. Kommer även 98 oktan innehålla mer blandning eller förblir den som den är idag. Annars.... Vad gör man?

Är inte motorn konstruerad för att köras på 98 oktan i första hand ?

Där sa du något. Den ska nog gå på 98. Men det är en gammal bil och har den överlevt hittills så kör på E10. 98 oktan kommer dock tills vidare att vara E5 så det går utmärkt att köra på den.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
candyweiss
25 juli 2021 · 863 Inlägg

uhlin skrev:
Har inte riktigt förstått detta med E10.

Har en Mitsubishi carisma med gdi motorn som inte ska klara den nya E10.

Kör på 95 oktan idag. Kommer även 98 oktan innehålla mer blandning eller förblir den som den är idag. Annars.... Vad gör man?

Angående GDI-motorn och E10, ställ frågan direkt till Mitsubishi https://www.mitsubishi-motors.se/kontakta-oss/

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Mossan1
25 juli 2021 · 2 752 Inlägg

candyweiss skrev:
Angående GDI-motorn och E10, ställ frågan direkt till Mitsubishi https://www.mitsubishi-motors.se/kontakta-oss/

Dom kommer sannolikt svara "Det går inte", som med de flesta direktinsprutade.

Men, frågan är VAD konsekvensen av E10 i sådan motor är.
Det nämns aldrig, vad jag har hört.

Motorras?   
Knappast!

Tar spridarna stryk i längden? Kanske....

Övriga bränslesystemet?
Njaaaaa, kanske...

Kan inte mjukvaran kompensera, så utsläppen kan påverkas i någon grad?
Högst sannolikt anledningen!

Kansle kan ge lysande motorlampa också, men jag vet att dom som blandtankar med E85 i fordon som "ej är E85-kompatibla" ska blanda in ganska mycket innan det sker.

PERSONLIGEN (!!!) skulle jag köra på E10 och gå på 98 emellanåt i gammal sliten bil, även om E10 ej rekomenderas.
Speciellt byta upp till 98 bensin (E5) om jag ska anstränga bilen mer än normalt.
Tex tungt släp.
Även i god tid inför besiktning.....

Men jag ger bara min egna åsikt.
Var och en gör saker på eget ansvar.

Senast redigerat av Mossan1 (25 juli 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang