Sålt en bil som fick motorras 2 månader efter köp och köparen kräver mig på pengar

maskinen76
22 juli 2021 · 5 Inlägg

Jag sålde en BMW F30 för 2 månader sedan, bilen har alltid gått bra för mig i låda och motor.
Jag var ärlig mot säljaren och berättade om påbörjad rost och sänkte priset själv så han kunde fixa det.
Han provkörde bilen och verkligen krämade ut all kraft, bromsar, styrled osv.
Han var nöjd och vi gjorde köpet utan något kontrakt.

Idag så kontaktar han mig att bilen inte får upp någon kraft och en verkstad kollade på den och sa att det var motorras då det låg metall i oljan.
Verkstaden sa även till köparen att detta hade pågått innan köpet gjordes (vet inte om man kan se sånt?).
Sedan så frågar han mig om jag har känt till detta och jag sa att jag inte gjorde det då bilen alltid har gått bra för mig.
Då menar köparen att detta är något som jag känt till tidigare och vill att jag ska betala ett motorbyte på 100k.
Då sa jag att jag inte kommer göra det då jag aldrig känt till detta tidigare så hotar han att stämma mig för detta.

Så till min fråga vem har rätt och vad har jag för ansvar över detta?
Jag misstänker att jag inte har något ansvar då båda vi är privatpersoner och detta är något som jag varken känt till eller dolt för honom.

Utmarks-Loke
22 juli 2021 · 5 813 Inlägg

Glöm saken, du har inget ansvar för detta.

Janneutanb
22 juli 2021 · 7 267 Inlägg

En verkstad kan aldrig se hur länge det funnits metall i oljan.
Kan lika gärna vara nya ägaren som kört med för lite olja och orsakat det.
Du har inget ansvar för det.

panda666
22 juli 2021 · 4 228 Inlägg

En 320d kanske? vore intressant att veta vad för fel det är på bilen vadå metall i oljan. Menar dom då att kedjan har börjat tappa bitar i oljan? som sagt intressant. Om du inte visste om att nått var på väg att rasa och för dig funkade allt som det skulle samt köparen inte märkte nått vid provkörning så är det inte mycket att göra. Köparen har tyvärr allt ansvar att ta reda på och provköra ordentligt, detta kanske var bara ren otur för köparen. Inget mer att göra bara gå vidare och ignorera.

maskinen76
22 juli 2021 · 5 Inlägg

Janneutanb skrev:
En verkstad kan aldrig se hur länge det funnits metall i oljan.
Kan lika gärna vara nya ägaren som kört med för lite olja och orsakat det.
Du har inget ansvar för det.

Han sa bara att verkstaden upptäckte olja som de trodde var kolven och de hade tydligen sagt att detta pågått längre än vad han har ägt bilen som jag också tyckte lät skumt

maskinen76
22 juli 2021 · 5 Inlägg

panda666 skrev:
En 320d kanske? vore intressant att veta vad för fel det är på bilen vadå metall i oljan. Menar dom då att kedjan har börjat tappa bitar i oljan? som sagt intressant. Om du inte visste om att nått var på väg att rasa och för dig funkade allt som det skulle samt köparen inte märkte nått vid provkörning så är det inte mycket att göra. Köparen har tyvärr allt ansvar att ta reda på och provköra ordentligt, detta kanske var bara ren otur för köparen. Inget mer att göra bara gå vidare och ignorera.

Det är en 328i F30 -12
Tror mest att han försökte skrämma mig med att skicka in en stämningsansökan.
Han har förmodligen orsakat de då han precis köpt en bil med 290hk och är lite nykär och kör skiten ur den.
Om det hade varit en bilfirma som lämnat garanti är det en annan sak, han skulle lika gärna kunnat ta in den på en koll på verkstad innan köp om han ville så.

maskinen76
22 juli 2021 · 5 Inlägg

Vill även tillägga att jag besiktade bilen 2 dagar innan köp utan någon anmärkning

panda666
22 juli 2021 · 4 228 Inlägg

maskinen76 skrev:

panda666 skrev:
En 320d kanske? vore intressant att veta vad för fel det är på bilen vadå metall i oljan. Menar dom då att kedjan har börjat tappa bitar i oljan? som sagt intressant. Om du inte visste om att nått var på väg att rasa och för dig funkade allt som det skulle samt köparen inte märkte nått vid provkörning så är det inte mycket att göra. Köparen har tyvärr allt ansvar att ta reda på och provköra ordentligt, detta kanske var bara ren otur för köparen. Inget mer att göra bara gå vidare och ignorera.

Det är en 328i F30 -12
Tror mest att han försökte skrämma mig med att skicka in en stämningsansökan.
Han har förmodligen orsakat de då han precis köpt en bil med 290hk och är lite nykär och kör skiten ur den.
Om det hade varit en bilfirma som lämnat garanti är det en annan sak, han skulle lika gärna kunnat ta in den på en koll på verkstad innan köp om han ville så.

ären trimmad eller? tror 328 ger typ 250 nånstans original om ja inte minns fel. Men inget att göra åt nu, det är det som händer ifall man köper nått privat. Bara att ta det på maskinskadegaranti om det råkar finns nått nu efter så många år.

maskinen76
22 juli 2021 · 5 Inlägg

panda666 skrev:

maskinen76 skrev:

panda666 skrev:
En 320d kanske? vore intressant att veta vad för fel det är på bilen vadå metall i oljan. Menar dom då att kedjan har börjat tappa bitar i oljan? som sagt intressant. Om du inte visste om att nått var på väg att rasa och för dig funkade allt som det skulle samt köparen inte märkte nått vid provkörning så är det inte mycket att göra. Köparen har tyvärr allt ansvar att ta reda på och provköra ordentligt, detta kanske var bara ren otur för köparen. Inget mer att göra bara gå vidare och ignorera.

Det är en 328i F30 -12
Tror mest att han försökte skrämma mig med att skicka in en stämningsansökan.
Han har förmodligen orsakat de då han precis köpt en bil med 290hk och är lite nykär och kör skiten ur den.
Om det hade varit en bilfirma som lämnat garanti är det en annan sak, han skulle lika gärna kunnat ta in den på en koll på verkstad innan köp om han ville så.

ären trimmad eller? tror 328 ger typ 250 nånstans original om ja inte minns fel. Men inget att göra åt nu, det är det som händer ifall man köper nått privat. Bara att ta det på maskinskadegaranti om det råkar finns nått nu efter så många år.

Den är steg 1 optimerad bara från 250hk till 290hk

panda666
22 juli 2021 · 4 228 Inlägg

maskinen76 skrev:

panda666 skrev:

maskinen76 skrev:

Det är en 328i F30 -12
Tror mest att han försökte skrämma mig med att skicka in en stämningsansökan.
Han har förmodligen orsakat de då han precis köpt en bil med 290hk och är lite nykär och kör skiten ur den.
Om det hade varit en bilfirma som lämnat garanti är det en annan sak, han skulle lika gärna kunnat ta in den på en koll på verkstad innan köp om han ville så.

ären trimmad eller? tror 328 ger typ 250 nånstans original om ja inte minns fel. Men inget att göra åt nu, det är det som händer ifall man köper nått privat. Bara att ta det på maskinskadegaranti om det råkar finns nått nu efter så många år.

Den är steg 1 optimerad bara från 250hk till 290hk

Okidoki, Det enda jag kan tänka mig är att glidskenorna där kedjan åker runt på är som vanligt bmw av plast som pajar med tiden och kan precis när som helst paja kedjan och då blir det skadosh, metall och bitar hamnar i tråget osv. Men nu mumlade dom om nått helt annat verkar det som. Skit i det, du hade ingen aning. Det är snart helg;smile

Marcus_89 Biltokig elektriker
22 juli 2021 · 3 352 Inlägg

Du kan vara lugn smile

Förvånar mig inte ett dugg om han har varvat och plågat motorn när den är kall. Då blir det snabbt metall i oljan.

janli
22 juli 2021 · 91 Inlägg

Rent juridiskt tror jag att du inte har något ansvar, om inte köparen kan hävda dolt fel. Jag ser det väldigt svårt för köparen att häva köpet då det har gått 2 månader och ett antal mil. Jag vill samtidigt säga att konsumentfrågor inte är mitt affärsområde.

ultraclass
22 juli 2021 · 38 Inlägg

Glöm bort det och gå vidare i livet. Har varit med om samma sak. Han kommer ingenstans.

sollu
22 juli 2021 · 413 Inlägg

Sålde en v50 -08 som gått 14000 mil. Servad hos Mekonmen och besiktad samma dag. Allt går bra UA. Dagen efter blev bilen såld. Efter fyra dagar ringde köparen och klaga båda fram fjädrar gick av och det läcker olja från fjäderbenen sa han. Jag lovar att det ingen olja som läcker när jag sälja bilen men fjädrarna vet jag inte även den är ny besiktad och servat. Jag kan inte göra nånting åt det sa jag till han men, guppen försöka hata mig med polisanmäla och med domstolen. gör vad du vill men ring inte mig sa jag. Jag vet inte vad han gör sen. sov gott o gå vidare

Senast redigerat av sollu (22 juli 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang