Batteriet blir dött efter 5-7 dagar volvo 945

JacobW30
27 juli 2021 · 119 Inlägg

Tjena, Mitt batteri till min 945:a blir trött efter cirka 5-7 dagar sen får man ladda det igen sen funkar det bra i 5-7 dagar sen håller det på så. Hör det på att startmotorn jobbar trögare o trögare mer dagarna går. Undrar då om det är generatorn eller batterier som strular då. Som generatorn hade varit död så hade väll inte batteriet hållt så länge? och batterilampan hade väll tänts ifall generatorn slutar o ladda? Och kan en generator ladda lite? För min generator rem är nog inte tillräckligt spänd.

mats757
27 juli 2021 · 912 Inlägg

Ja då ska du börja med att spänna remmen.
Fortsätt sedan med att mäta spänningen på batteriet, både när bilen är avslagen ,går på tomgång och gasar ca 2500rpm.
Därefter kan du kolla om det är någonting som tjuvdrar ström. Mät med en amperemeter.
Dadan kan du fundera på om generator eller batteriet är slut.

Mossan1
27 juli 2021 · 2 752 Inlägg

MelvinTurbo skrev:
Tjena, Mitt batteri till min 945:a blir trött efter cirka 5-7 dagar sen får man ladda det igen sen funkar det bra i 5-7 dagar sen håller det på så.

Hur mycket kör du då?
Hur långa sträckor/ hur lång tid är varje resa?

Blir batteriet slut i parkerad bil är det något som tjuvdrar.

En generator kan man hyffsat enkelt mäta fram om den laddar eller ej.

1. Mät batterispänningen före start. Dvs bara öppen huv.

2. Mät batterispänningen igen EFTER start.

När motorn startat ska spänningen stiga betydligt mot före start. Då laddar generatorn.

Om den laddar RÄTT:
Förutsatt att batteriet inte är slut ska det vid något över tomgångsvarv ligga på ca 14 volt i elsystemet.

Kör man bara korta sträckor hinner inte generatorn ladda upp batteriet i den mån det drogs ur vid start. Då går det minus i längden och batteriet kroknar.

jaka54
27 juli 2021 · 5 680 Inlägg

Hur gammalt är batteriet?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 juli 2021 · 17 378 Inlägg

Är batterilampan tänd när tändningen är på men motorn avstängd?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
JacobW30
27 juli 2021 · 119 Inlägg

mats757 skrev:
Ja då ska du börja med att spänna remmen.
Fortsätt sedan med att mäta spänningen på batteriet, både när bilen är avslagen ,går på tomgång och gasar ca 2500rpm.
Därefter kan du kolla om det är någonting som tjuvdrar ström. Mät med en amperemeter.
Dadan kan du fundera på om generator eller batteriet är slut.

Var cirka 12.4 volt men avstängd bil sen gick det ned till 12.2 när bilen va igång på tomgång. sen klättrade volten upp när man gasade.

JacobW30
27 juli 2021 · 119 Inlägg

Mossan1 skrev:

MelvinTurbo skrev:
Tjena, Mitt batteri till min 945:a blir trött efter cirka 5-7 dagar sen får man ladda det igen sen funkar det bra i 5-7 dagar sen håller det på så.

Hur mycket kör du då?
Hur långa sträckor/ hur lång tid är varje resa?

Blir batteriet slut i parkerad bil är det något som tjuvdrar.

En generator kan man hyffsat enkelt mäta fram om den laddar eller ej.

1. Mät batterispänningen före start. Dvs bara öppen huv.

2. Mät batterispänningen igen EFTER start.

När motorn startat ska spänningen stiga betydligt mot före start. Då laddar generatorn.

Om den laddar RÄTT:
Förutsatt att batteriet inte är slut ska det vid något över tomgångsvarv ligga på ca 14 volt i elsystemet.

Kör man bara korta sträckor hinner inte generatorn ladda upp batteriet i den mån det drogs ur vid start. Då går det minus i längden och batteriet kroknar.

Volten ökar liksom inte när jag startar bilen. den sjunker till 0.2. men när man gasar så stiger den

JacobW30
27 juli 2021 · 119 Inlägg

jaka54 skrev:
Hur gammalt är batteriet?

Det vet ja inte.

JacobW30
27 juli 2021 · 119 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Är batterilampan tänd när tändningen är på men motorn avstängd?

Aaa. de kan stämma. den lyser inte när bilen är igång iaf

husseman
28 juli 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, laddar generatorn 14v när du gasar? Mät upp ditt Batteri med belastnings testare.
O spänn fläktremmen allra först. Lycka till
mvh/husse

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 juli 2021 · 17 378 Inlägg

Tror att generatorn inte laddar ordentligt. Eller att den börjar ladda vid för högt varvtal. Fast en ny generator till en 945:a kosta väl i princip ingenting?

Spänn remmen först. Enkelt jobb.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
JacobW30
29 juli 2021 · 119 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, laddar generatorn 14v när du gasar? Mät upp ditt Batteri med belastnings testare.
O spänn fläktremmen allra först. Lycka till
mvh/husse

Den laddar inte 14 volt. Batteriet är på 12,65 med motorn av. med motorn på så är det 12,4 sen när jag gasar så stiger det ändå upp till 13,5 Volt. Men inte 14 direkt när man startar bilen. Har lånat ett nytt batteri av en kompis så ska köra med det i en vecka o se om det oxå tar slut efter ett tag.
Generatorn bör ju ladda eftersom de stiger när jag gasar. Men ska se nu efter 1 vecka om batterier börjar o bli trött. är ju en elektrisk generator asså utan kol

JacobW30
29 juli 2021 · 119 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Tror att generatorn inte laddar ordentligt. Eller att den börjar ladda vid för högt varvtal. Fast en ny generator till en 945:a kosta väl i princip ingenting?

Spänn remmen först. Enkelt jobb.

Kan en generator ladda lite då? Är det inte antingen laddar den korrekt eller laddar ingenting när det gäller elektrisk generator. Den måste ju ladda ngt för ett batteri håller ju inte i 5-7 dagar utan laddning och körning med baslåda och lampor o så.

JacobW30
29 juli 2021 · 119 Inlägg

johnnyJ skrev:
Om du får 13.5 V när motorn precis startat och batteriet är långt ifrån fulladdat är det normala siffror. Om du vill så mät spänningen med motorn igång när du har kört en halvtimme eller mer. Då ska det var mer än 13.5 V. Blybatterier går inte att snabbladda så om batteriet är urladdat kan det ta flera timmar (typ 8) med laddning från generatorn innan det är fullt (14.4 V).

Jag tror inte det är fel på generatorn utan något som drar ur batteriet när bilen är avstängd. En kompis hade fel på bilstereon som laddade ur batteriet. Det finns tusen olika möjligheter. Har du en tångamperemeter så mät med den med avstängd motor. Om du kan koppla ur batteriet utan att elektroniken får spel så lossa pluskabeln och mät ström (A) med en multimeter. Börja på högsta området, brukar vara 10A och minska om nödvändigt. Är strömmen med bilen avstängd i en timme mer än några 100 mA så är det något som drar ström i onödan. Ta fram manualen och plocka bort en säkring i taget. Om det inte blir någon skillnad så sätt tillbaka säkringen. Fortsätt sedan med nästa. Osv ...

Okej tack för hjälpen! Lånar ett nytt batteri just nu av en kompis så håller de batterier strömmen så vet att de va batteriet som va felet. ska köra me de nu i några dagar o se.

JacobW30
29 juli 2021 · 119 Inlägg

johnnyJ skrev:
Inte nödvändigtvis. Jag förstår inte varför du inte mäter strömmen och tar reda på felet istället för att halta runt med metoder som bara ger ett svar på ett ungefär. Din kompis bilbatteri kan ha betydligt högre kapacitet än ditt. Kommer du mäta spänningen varje dag i denna test eller bara vrida på startnyckeln?

Om jag fattat de rätt, jag ska mäta när bilen är av och se volten där. sen startar jag den. då ska volten gå upp eller? sen när jag gasar ska den väll stiga då med? gör den inte detta? så är det väll generatorn som är problemet? annars är de väll batteriet

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 juli 2021 · 17 378 Inlägg

Laddar den 13,5v vid 2500 rpm är det en smula för lite. Skillnaden är för liten helt enkelt. Man behöver inte vänta lång tid på en 945:a för att få en rimlig urladdningsnivå i vila. Räcker med någon minut eller två. Förväntad urladdning i vila är under 30mA med marginal.

Har bilen något larm monterat?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 juli 2021 · 17 378 Inlägg

johnnyJ skrev:

Hybrid_ skrev:
Laddar den 13,5v vid 2500 rpm är det en smula för lite.

Tvärt om! Batterier som laddas och inte får hög polspänning direkt har ett lågt inre motstånd och därmed är friskt. Är batteriet dåligt (=högt inre motstånd) stiger spänningen snabbt.

Tja, vad vet jag. Är en enkel knegare bara.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 juli 2021 · 17 378 Inlägg

johnnyJ skrev:

Hybrid_ skrev:
Tja, vad vet jag. Är en enkel knegare bara.

Ok, men tipsa inte då om du inte vet hur blybatterier och generatorer fungerar

Hehe. Många på Gorg vet vad jag pysslar med. Vi får väl se var problemet ligger.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 juli 2021 · 14 007 Inlägg

johnnyJ skrev:
Om du får 13.5 V när motorn precis startat och batteriet är långt ifrån fulladdat är det normala siffror. Om du vill så mät spänningen med motorn igång när du har kört en halvtimme eller mer. Då ska det var mer än 13.5 V. Blybatterier går inte att snabbladda så om batteriet är urladdat kan det ta flera timmar (typ 8) med laddning från generatorn innan det är fullt (14.4 V).

Jag tror inte det är fel på generatorn utan något som drar ur batteriet när bilen är avstängd. En kompis hade fel på bilstereon som laddade ur batteriet. Det finns tusen olika möjligheter. Har du en tångamperemeter så mät med den med avstängd motor. Om du kan koppla ur batteriet utan att elektroniken får spel så lossa pluskabeln och mät ström (A) med en multimeter. Börja på högsta området, brukar vara 10A och minska om nödvändigt. Är strömmen med bilen avstängd i en timme mer än några 100 mA så är det något som drar ström i onödan. Ta fram manualen och plocka bort en säkring i taget. Om det inte blir någon skillnad så sätt tillbaka säkringen. Fortsätt sedan med nästa. Osv ...

Ursäkta en amatör men kan man inte mäta med en tångamperemeter om bilen drar tjuvström?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 juli 2021 · 14 007 Inlägg

johnnyJ skrev:

Vettemannen skrev:
Ursäkta en amatör men kan man inte mäta med en tångamperemeter om bilen drar tjuvström?/Benny

Jo, men en tångamperemeter mäter i många ampère, 10-1000 och kommer troligen inte kunna visa läckströmmen.
I detta fall är en multimeter bättre. Det handlar om mindre än en ampère.

Har för mig att min tångamperemeter mäter i decimaler eftersom den köpts för att mäta A i bilar, alltså mäter den likströmsampere. Inte helt säker men jag tror det.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang