Missljud vid däck

Vertox
28 juli 2021 · 4 Inlägg

Hej,

Har en BMW E46 330xi, har uppstått ett konstigt missljud;

När bilen står still och man gör fullt rattutslag till höger så uppstår det ett knackande ljud, som om 2 metallbitar slår mot varandra.
Endast vid höger framdäck.
När man tar båda händerna och trycker mot däcket så försvinner ljudet (däcket sitter ej löst)
När däcken står rakt eller till vänster så låter det ej någonstans.

När man kör som vanligt så uppkommer det även ett skrapande ljud vid höger sida, som om en plåtbit ligger till mot däcket. Ljudet försvinner tillfälligt när man kör över ett gupp, för att sedan komma tillbaka.

Någon idé vad som kan vara fel?

Tack på förhand!

KSI-Garage Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
28 juli 2021 · 1 366 Inlägg

Eftersom bilen är 4 hjulsdriven, kan det inte vara drivknuten fram som är dålig. Då brukat det bli ett knackande ljud när man svänger och kör.
är drivaxeldamasken hel?

Senast redigerat av vw_audi (28 juli 2021)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
Vertox
28 juli 2021 · 4 Inlägg

vw_audi skrev:
Eftersom bilen är 4 hjulsdriven, kan det inte vara drivknuten fram som är dålig. Då brukat det bli ett knackande ljud när man svänger och kör.
är drivaxeldamasken hel?

Båda damaskerna (yttre) är nya.

zzr94092
28 juli 2021 · 4 378 Inlägg

Fjäder som är av..

Utmarks-Loke
28 juli 2021 · 5 813 Inlägg

Ja, att kolla fjädern är nog inte så dumt. Men jag misstänker att felet kommer synas ganska tydligt om man hissar upp bilen, plockar av hjulet och framkallar ljudet igen. Och jag hade inte kört någonstans med bilen i detta skick, åtminstone inte i högre hastigheter. En fjäder som är av och hamnar i däcket kan göra att bilen styr iväg rakt emot en mötande lastbil eller vad som helst.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
28 juli 2021 · 14 007 Inlägg

Vertox skrev:

vw_audi skrev:
Eftersom bilen är 4 hjulsdriven, kan det inte vara drivknuten fram som är dålig. Då brukat det bli ett knackande ljud när man svänger och kör.
är drivaxeldamasken hel?

Båda damaskerna (yttre) är nya.

Är det du som bytt damaskerna? Kollade du i så fall att drivknutarna var okay?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Utmarks-Loke
28 juli 2021 · 5 813 Inlägg

Men drivknutarna kan väl inte knacka om man står still och vrider ratten? Måste inte bilen rulla för att det skall knacka från dom?

xXSammy
28 juli 2021 · 6 566 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Men drivknutarna kan väl inte knacka om man står still och vrider ratten? Måste inte bilen rulla för att det skall knacka från dom?

Fjäderbenslagringar/topplagring låter då
Förutsatt att fjäderbenet vrider sig på E46

De/Dem
Utmarks-Loke
28 juli 2021 · 5 813 Inlägg

xXSammy skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Men drivknutarna kan väl inte knacka om man står still och vrider ratten? Måste inte bilen rulla för att det skall knacka från dom?

Fjäderbenslagringar/topplagring låter då
Förutsatt att fjäderbenet vrider sig på E46

Precis, det kan vara något med fjäderbenslagringen eller så är det fjädern som är av och rör på sig när fjäderbenet vrider sig. Men som sagt, det borde synas ganska tydligt om man plockar av hjulet och styr lite fram och tillbaka.

torsen
29 juli 2021 · 7 198 Inlägg

Har du bytt fälgar?(Till dito med större inpressningsdjup)

Vertox
29 juli 2021 · 4 Inlägg

Tack för alla svar!

Uppdatering:
Fick hjälp med att undersöka bilen idag och det skrapande ljudet är identifierat.
På insidan av hjulet, bakom skivbromsen, så sitter där en plåtskiva som ska skydda skivan - denna sitter löst och skramlar mot hjulet.

Dock så knackar det fortfarande vid stillastående när man svänger - ett snabbt knackande ljud vid ungefär 50 % rattutslag fram till 100 % (både höger & vänster)
Tror ej det är drivknutarna då dom tydligen ej ska låta om man står still.

Har ej haft möjlighet att hissa upp bilen ordentligt, men vissa av er har nämnt fjädrarna/fjäderbenslagringar så detta ska jag kolla upp!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang