Passar fälgen/däcken?

martyyyyy
28 juli 2021 · 16 Inlägg

Hej!

Jag är på jakt efter vinterfälg+däck till min nya elbil MG ZS EV.

När jag söker på tex däck365 så får jag upp fälg med 5/112 ET 41. Samt däck med 205/60 R16.

Jag har hittat begagnade som har bult 5/112 men ET är 45. Alltså +4.
Däcken är även 205/55 16.

Fungerar dessa till bilen??
Tack!

zzr94092
28 juli 2021 · 4 378 Inlägg

Samma bredd på fälgarna? Även navhålet,är det större så finns ju navringar..ET:en säger inte mycket,beror helt på fälgbredden hur det blir i verkligheten..

martyyyyy
28 juli 2021 · 16 Inlägg

zzr94092 skrev:
Samma bredd på fälgarna? Även navhålet,är det större så finns ju navringar..ET:en säger inte mycket,beror helt på fälgbredden hur det blir i verkligheten..

Ja samma bredd 6.5

BORDE det fungera då?

Senast redigerat av martyyyyy (28 juli 2021)

zzr94092
28 juli 2021 · 4 378 Inlägg

Tycker nog det,tänk på navhålet,är dom MINDRE än vad du HAR så går det inte..Sen beror det på bult/mutter hålen ,rund eller "vanlig kona"..ja som du ser så kan mycket gå åt helvete,tänkte bara så att du vet..

zzr94092
28 juli 2021 · 4 378 Inlägg

En sak till,har du stora bromsar? Kan bli problem då åxxå!. Om du tittar på bilen nu,ser det ut att vara gott om plats vid bromsoket,  mot fälgen,typ du får fingrarna imellan

martyyyyy
28 juli 2021 · 16 Inlägg

zzr94092 skrev:
Tycker nog det,tänk på navhålet,är dom MINDRE än vad du HAR så går det inte..Sen beror det på bult/mutter hålen ,rund eller "vanlig kona"..ja som du ser så kan mycket gå åt helvete,tänkte bara så att du vet..

Navhålet ska vara 57,1 på bilen.
Dom jag tittat på är 70, men då kanske det går med navringar?

martyyyyy
28 juli 2021 · 16 Inlägg

zzr94092 skrev:
En sak till,har du stora bromsar? Kan bli problem då åxxå!. Om du tittar på bilen nu,ser det ut att vara gott om plats vid bromsoket,  mot fälgen,typ du får fingrarna imellan

Har inte fått bilen än, så kan inte kolla 😁

Men är det ET som spelar roll då?
För i övrigt är det ju samma dimensioner.

Senast redigerat av martyyyyy (28 juli 2021)

mb_pucken
28 juli 2021 · 5 083 Inlägg

Tänk även på belastningsindex.. brukar vara ganska högt på elbilar.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
zzr94092
28 juli 2021 · 4 378 Inlägg

Navhålet blir bra med navringar..ET:en är ju så lite så spelar nog ingen roll

Senast redigerat av zzr94092 (28 juli 2021)

martyyyyy
28 juli 2021 · 16 Inlägg

Då testar jag så får vi se. Hittade ett par väldigt fina begagnade för 2500:-

Bättre än nya för 8000:- 🙂
(Om det nu blir bra😉)

Tack för all hjälp!

Brådhis * Voff voff *
28 juli 2021 · 10 244 Inlägg

martyyyyy skrev:
Hej!

Jag är på jakt efter vinterfälg+däck till min nya elbil MG ZS EV.

När jag söker på tex däck365 så får jag upp fälg med 5/112 ET 41. Samt däck med 205/60 R16.

Jag har hittat begagnade som har bult 5/112 men ET är 45. Alltså +4.
Däcken är även 205/55 16.

Fungerar dessa till bilen??
Tack!

Njae... Minus 4 blir det... Egentligen... För ökar du ET på fälgen så hamnar den längre in. Så i det här fallet hamnar dom 4 mm längre in än originalfälgarna.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
martyyyyy
29 juli 2021 · 16 Inlägg

Brådhis skrev:

martyyyyy skrev:
Hej!

Jag är på jakt efter vinterfälg+däck till min nya elbil MG ZS EV.

När jag söker på tex däck365 så får jag upp fälg med 5/112 ET 41. Samt däck med 205/60 R16.

Jag har hittat begagnade som har bult 5/112 men ET är 45. Alltså +4.
Däcken är även 205/55 16.

Fungerar dessa till bilen??
Tack!

Njae... Minus 4 blir det... Egentligen... För ökar du ET på fälgen så hamnar den längre in. Så i det här fallet hamnar dom 4 mm längre in än originalfälgarna.

..och då kan det bli strul med bromsoket?

Brådhis * Voff voff *
30 juli 2021 · 10 244 Inlägg

martyyyyy skrev:

Brådhis skrev:

martyyyyy skrev:
Hej!

Jag är på jakt efter vinterfälg+däck till min nya elbil MG ZS EV.

När jag söker på tex däck365 så får jag upp fälg med 5/112 ET 41. Samt däck med 205/60 R16.

Jag har hittat begagnade som har bult 5/112 men ET är 45. Alltså +4.
Däcken är även 205/55 16.

Fungerar dessa till bilen??
Tack!

Njae... Minus 4 blir det... Egentligen... För ökar du ET på fälgen så hamnar den längre in. Så i det här fallet hamnar dom 4 mm längre in än originalfälgarna.

..och då kan det bli strul med bromsoket?

Risken finns iaf.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
KSI-Garage Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
30 juli 2021 · 1 366 Inlägg

jag kommer köra med Audi fälgar på mig MG ZS EV.
De kommer från Audi a6 om jag inte minns helt fel. är 7x16 et 42 ( har testat att det funkar med frambromsarna) Navhålet på de äldre audi är 57,1 så det passar rakt på ( De nyare audi har navhål 66,6 ( samm asom MB) och då finns det navringar att montera.
Däckstorleken ska vara 205/60 16" och inet 205/55 16" det blir för liten rullomkrets. Många nyare audi har 205/60 16" som vissa A4 och A6 så det är bara ut på jakt. Tänk även på att du behöver Audi bultar, original på MG är M14x1,5 men med 60 gradig kona, Auid har också m14x1,5 men har raduis kona på anläggningsytan. fel bultar och du förstör fälgen och kan i värsta fall tappa hjulet.

Här är min projekt tråd på min MG och där finns det en del bilder när jag testar audi fälgarna
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=337948

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
martyyyyy
31 juli 2021 · 16 Inlägg

vw_audi skrev:
jag kommer köra med Audi fälgar på mig MG ZS EV.
De kommer från Audi a6 om jag inte minns helt fel. är 7x16 et 42 ( har testat att det funkar med frambromsarna) Navhålet på de äldre audi är 57,1 så det passar rakt på ( De nyare audi har navhål 66,6 ( samm asom MB) och då finns det navringar att montera.
Däckstorleken ska vara 205/60 16" och inet 205/55 16" det blir för liten rullomkrets. Många nyare audi har 205/60 16" som vissa A4 och A6 så det är bara ut på jakt. Tänk även på att du behöver Audi bultar, original på MG är M14x1,5 men med 60 gradig kona, Auid har också m14x1,5 men har raduis kona på anläggningsytan. fel bultar och du förstör fälgen och kan i värsta fall tappa hjulet.

Här är min projekt tråd på min MG och där finns det en del bilder när jag testar audi fälgarna
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=337948

"För liten rullomkrets"
Är det viktigt att tänka på? Bör jag skita i de däcken då?

KSI-Garage Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
2 augusti 2021 · 1 366 Inlägg

martyyyyy skrev:

vw_audi skrev:
jag kommer köra med Audi fälgar på mig MG ZS EV.
De kommer från Audi a6 om jag inte minns helt fel. är 7x16 et 42 ( har testat att det funkar med frambromsarna) Navhålet på de äldre audi är 57,1 så det passar rakt på ( De nyare audi har navhål 66,6 ( samm asom MB) och då finns det navringar att montera.
Däckstorleken ska vara 205/60 16" och inet 205/55 16" det blir för liten rullomkrets. Många nyare audi har 205/60 16" som vissa A4 och A6 så det är bara ut på jakt. Tänk även på att du behöver Audi bultar, original på MG är M14x1,5 men med 60 gradig kona, Auid har också m14x1,5 men har raduis kona på anläggningsytan. fel bultar och du förstör fälgen och kan i värsta fall tappa hjulet.

Här är min projekt tråd på min MG och där finns det en del bilder när jag testar audi fälgarna
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=337948

"För liten rullomkrets"
Är det viktigt att tänka på? Bör jag skita i de däcken då?

Jag skulle skippa de och köpa 60 profil istället.
Man få inte ha mer än + - 5% från ursprungs storleken, annars så visar hastighetsmätaren för mycket fel.
Och med 205/55 16" så blir rullomkrets  -3,14 % fortfarande lagligt men hastighetsmätaren visar för lite.
Du kan kolla de olika rullomkretsarna här
http://rullomkrets.se/
Börja alltid med 205/60 16 på den vänstra sidan, då det är den storleken som bilen är typad med.

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
torsen
2 augusti 2021 · 7 198 Inlägg

Kan ha betydelse om det är stålplåtsfälg eller gjuten aluminiumfälg.
Som exempel:
På en bil som hade 16" alumniumfälgar som original gick den inte att montera 15" aluminiumfälgar.
Men 15" stålplåtsfälgar gick bra.
Samma inpressningsdjup på fälgarna.
Bromsoken tog i 15" aluminiumfälgen.
I detta fallet hade problemet kunnat rundgås genom "spacers".

torsen
2 augusti 2021 · 7 198 Inlägg

vw_audi skrev:

martyyyyy skrev:

vw_audi skrev:
jag kommer köra med Audi fälgar på mig MG ZS EV.
De kommer från Audi a6 om jag inte minns helt fel. är 7x16 et 42 ( har testat att det funkar med frambromsarna) Navhålet på de äldre audi är 57,1 så det passar rakt på ( De nyare audi har navhål 66,6 ( samm asom MB) och då finns det navringar att montera.
Däckstorleken ska vara 205/60 16" och inet 205/55 16" det blir för liten rullomkrets. Många nyare audi har 205/60 16" som vissa A4 och A6 så det är bara ut på jakt. Tänk även på att du behöver Audi bultar, original på MG är M14x1,5 men med 60 gradig kona, Auid har också m14x1,5 men har raduis kona på anläggningsytan. fel bultar och du förstör fälgen och kan i värsta fall tappa hjulet.

Här är min projekt tråd på min MG och där finns det en del bilder när jag testar audi fälgarna
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=337948

"För liten rullomkrets"
Är det viktigt att tänka på? Bör jag skita i de däcken då?

Jag skulle skippa de och köpa 60 profil istället.
Man få inte ha mer än + - 5% från ursprungs storleken, annars så visar hastighetsmätaren för mycket fel.
Och med 205/55 16" så blir rullomkrets  -3,14 % fortfarande lagligt men hastighetsmätaren visar för lite.
Du kan kolla de olika rullomkretsarna här
http://rullomkrets.se/
Börja alltid med 205/60 16 på den vänstra sidan, då det är den storleken som bilen är typad med.

Hastighetsmätarna har i regel grov felvisning.
Visar mycket mer än vad GPS:en visar.
På en av mina bilar har jag "gått upp" från 205/65-15" till 215/80-15".
Nu visar hastighetsmätare och GPS samma hastighet "hela vägen".

Brådhis * Voff voff *
2 augusti 2021 · 10 244 Inlägg

vw_audi skrev:
Man få inte ha mer än + - 5% från ursprungs storleken

Nej, den regeln med 5% är slopad sedan snart 10 år.

Idag gäller följande:

Transportstyrelsen skrev:
Du som fordonsägare av en personbil upp till 3500kg totalvikt har möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Utbytet får ske under vissa förutsättningar:

Däcken ska vara typgodkända
Däcken uppfyller kraven på belastningsförmåga
Däcken uppfyller kraven på hastighetskapacitet
Däcken är av samma typ.
Däck och fälg ska ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
Däck och fälg ska ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
Däck och fälg ska ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
Däck och fälg ska täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).
En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.

Källa: https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … personbil/

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 augusti 2021 · 13 673 Inlägg

regerade inte när jag läste tråden först men Mg.. trodde dom var helt ur bilden som tillverkare av bilar..        känns den bra ?    baserad på någon annan bil?   blev lite fundersam totalt missat detta smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang