Bilen startar knappt

Kuggep
28 juli 2021 · 4 Inlägg

Tja, min Volvo 244 1990 har börjat strula nu på senaste. När jag köpte bilen så funkade den felfritt, för någon månad sen så började den få flippet å gå dåligt efter någon mil kört. De kunde vara så att man startade den utan problem, kör 1-2 mil sen börjar den hugga på gaspådrag och dricka mycket mer soppa. (Tolkar det som om den trycker in för mycket soppa). Nu i slutet på förra veckan så startade den utan problem och jag körde och tankade.  (Notera den nya e10 soppan. Vad jag läst fram så ska de inte vara någon fara med nya soppan). Efter jag tankat körde jag hem och sprang in å hämtade en grej gick ut å försökte starta bilen igen å då startade den till men dog direkt. Efter det snurrar den bara utan att starta. Å nu under senaste dagarna har jag märkt att den startar varje dag på morgonen när den stått å är kall. Såfort man kört sen stänger av å ska starta igen så vill den inte starta. Notera att jag får fram felkod 1-4-4 på tändsystemet (lastsignal saknas).

simlar
29 juli 2021 · 5 524 Inlägg

Börja med att putsa rent säkringshållaren och plugga i en ny säkring till insprutet, väldigt vanligt problem på 240 med LH2.4

Vit säkringshållare med 25A säkring i motorrummet på samma skena som ljusrelä och plusplint.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Kuggep
29 juli 2021 · 4 Inlägg

simlar skrev:
Börja med att putsa rent säkringshållaren och plugga i en ny säkring till insprutet, väldigt vanligt problem på 240 med LH2.4

Vit säkringshållare med 25A säkring i motorrummet på samma skena som ljusrelä och plusplint.

Tack för svar. Du menar den ensamma säkringen som sitter bredvid nå silvrigt relä liknande klump och nån svart platta framme vid vänster skärm? Ska kolla de. Har testat å kommit fram till att bränsle relät klickar två gånger å funkar. Bränsle pumpen under förar stolen funkar. Igår när vi snurrade och pillade lite lite på spridarna frustade den till i en sekund som om den ville starta. Så kanske e nått med insprutet och spridarna. Får skicka på de. Återkommer

Utmarks-Loke
29 juli 2021 · 5 833 Inlägg

Om den startar kall men inte varm är det ofta fel på svänghjulsgivaren. När den blir dålig blir den ofta värmekänslig. Men det kan också vara spruckna lödningar i bränslereläet.

Kuggep
30 juli 2021 · 4 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Om den startar kall men inte varm är det ofta fel på svänghjulsgivaren. När den blir dålig blir den ofta värmekänslig. Men det kan också vara spruckna lödningar i bränslereläet.

Update! Igår låg jag ute i regnet till halv 12 och försökte fixa bilen. Bytte svänghjulsgivaren. Bytte säkringen framme vid skärmen. Testade 2 st luftmassmätare. Igår natt och idag på morgonen å förmiddagen har en startat hela tiden men varit skit svårstartad. Men alltid startat nu runt 12 körde jag bort å köpte snus. Å då hände samma sak igen. Den bara dog å vill inte starta. Har läst i nått forum att de kan skit i pumpen som sitter i tanken. Var ju nämligen så att när allt började var efter jag tankade. Å tankade för att de var nästan soppatorsk. I å med att det nästan var soppatorsk kan kanske pumpen dragit in skiten. Därav satt igen så det inte blir något soppa tryck. Dock så har jag en fråga. Ska man höra pumpen under förarstolen när man vrider nyckeln till 2läget dvs innan man startar bilen. På flickvännens hör man pumpen i 2-5sekunder sen stoppar den. Gissar att det är för å bygga tryck. Det gör man inte på min

Utmarks-Loke
30 juli 2021 · 5 833 Inlägg

På min hör man också pumpen men jag vet inte om den sitter under golvet eller i tanken

Kuggep
1 augusti 2021 · 4 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
På min hör man också pumpen men jag vet inte om den sitter under golvet eller i tanken

En till update. Vi har försökt komma fram fram till nått hit å dit. Men har märkt att gör man ett ”kärringstopp” med flit. Så vill den inte starta efteråt. Fattar inte hur det hänger ihop med det andra. Så detta är skit skumt. Ska byta bränslebox idag. Och ska även byta tändmodul om inte bränsleboxen skulle göra nå skillnad

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang