Köpråd: Bil för hundägare

Kallek89
28 juli 2021 · 18 Inlägg

Hej på er,

Jag har börjat spana efter en ny bil och tänkte vända mig till det här forumet för lite goda tips, råd och erfarenheter. Jag är inte kunnig vad gäller bilar men har ägt ett flertal och har hygglig erfarenhet. Är dock inte det minsta hemma under huven så att säga.

Söker en kombi eller större halvkombi med automatisk växellåda. Är hundägare och vill kunna sätta in en bra hundbur för vilket jag utgår från det här underlaget: https://artfex.se/wp-content/uploads/Ar … indar.pdf. Då jag gärna vill hålla nere priset är en begagnad att föredra. Har i mina sökningar begränsat miltal till cirka 13-14 000 men det kanske är väl lågt? Särskilt om jag vill få ner priset.     

Ett par exempel på bilar jag kikat på:

Ford Mondeo Kombi 2.0 TDCi Euro 6 150hk Aut (2016)
Kia cee’d CRDi 128hk (2015-2016)
Volvo V60 D3 Aut Summum 163hk (2012)

Är inte begränsad till någon av ovan utan de bör snarare ses som fingervisningar gällande vad jag är ute efter. Kan även tänka mig bra tips från ett lägre prissegment än ovan. Kanske kan en Volvo V50/V70 med ett högre miltal vara något? 

Viktigt är att bilen är stabil, har så få kända fel som möjligt och helst inte alltför dyr i drift. Säkerhet och komfort är också av prio. Att den känns sportig, är rejält snabb och snygg är mindre viktigt.

Bästa hälsningar,
Kalle.

Brådhis * Voff voff *
28 juli 2021 · 10 277 Inlägg

Även om jag föredrar, och kör, Volvo så är nog tex en Toyota Avensis något du bör kika på.

Men... Hur stor hund? Tex V60 som du föreslår är ganska dålig takhöjd på i bagageutrymmet så för mig med en hund med mankhöjd på c:a 50 cm är det inget alternativ även om utrymmet i övrigt är bra.

För övrigt föredrar jag MIM´s burar före Artfex även om dessa inte heller är dåliga. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Kallek89
28 juli 2021 · 18 Inlägg

Brådhis skrev:
Även om jag föredrar, och kör, Volvo så är nog tex en Toyota Avensis något du bör kika på.

Men... Hur stor hund? Tex V60 som du föreslår är ganska dålig takhöjd på i bagageutrymmet så för mig med en hund med mankhöjd på c:a 50 cm är det inget alternativ även om utrymmet i övrigt är bra.

För övrigt föredrar jag MIM´s burar före Artfex även om dessa inte heller är dåliga. smile

Tack för svar! Toyota har jag också goda erfarenheter av. Familjens gamla Corolla gick som en klocka år efter år.
Hunden är en corgi så mankhöjden är inget problem, haha.

torsen
29 juli 2021 · 7 233 Inlägg

Hur stor/stora hund/hundar?
25 - 35 kg?
Labbe, Golden Schäfer?
Volvon utgår direkt om du har större än pekingneser.

Av de uppräknade är Mondeon utan tvekan förmånligast som hundbursbil.

Vill du komma billigt undan så rymmer en Focus större bilbur än t ex V70.
Vet det eftersom jag försökte skänka bort min Focusbur till grannen med V70.

Kolla Avensis, Hyundai I40 eller Mazda 6.

Kan du tänka dig SUV så rekommenderas Honda CR-V och Toyota RAV-4.
De är "relativt" låga jämfört med andra SUVar.

Har själv f n bl a Honda CR-V till 32 kg Labbe.
Men även en Suzuki Jimny där jag monterat lastförskjutningsnät bakom framstolarna samt kör utan baksäte.
Blir då en enda stor "hundbur" bakom framstolarna.

Har även ägt JEEP, Land Rover m fl bilar med dieselmotor.
Har haft problem med att få mina hundar att gå/hoppa in i dieselbilar(8 hundar varav 4 senaste Labbetikar).
Liiiite jobbigt efter jakt-/spårprov att hunden, inför tävlingskompisarna, vägrar dieselbil.

Allra bäst gillar mina Labbetikar att gå in i 2CV:n genom bakdörrarna, haha!
Också utan baksäte och med lastförskjutningsnät.

Kallek89
29 juli 2021 · 18 Inlägg

torsen skrev:
Hur stor/stora hund/hundar?
25 - 35 kg?
Labbe, Golden Schäfer?
Volvon utgår direkt om du har större än pekingneser.

Av de uppräknade är Mondeon utan tvekan förmånligast som hundbursbil.

Vill du komma billigt undan så rymmer en Focus större bilbur än t ex V70.
Vet det eftersom jag försökte skänka bort min Focusbur till grannen med V70.

Kolla Avensis, Hyundai I40 eller Mazda 6.

Kan du tänka dig SUV så rekommenderas Honda CR-V och Toyota RAV-4.
De är "relativt" låga jämfört med andra SUVar.

Har själv f n bl a Honda CR-V till 32 kg Labbe.
Men även en Suzuki Jimny där jag monterat lastförskjutningsnät bakom framstolarna samt kör utan baksäte.
Blir då en enda stor "hundbur" bakom framstolarna.

Har även ägt JEEP, Land Rover m fl bilar med dieselmotor.
Har haft problem med att få mina hundar att gå/hoppa in i dieselbilar(8 hundar varav 4 senaste Labbetikar).
Liiiite jobbigt efter jakt-/spårprov att hunden, inför tävlingskompisarna, vägrar dieselbil.

Allra bäst gillar mina Labbetikar att gå in i 2CV:n genom bakdörrarna, haha!
Också utan baksäte och med lastförskjutningsnät.

Tack för svar!

Hunden är en corgi. Väldigt låg mankhöjd och väger cirka 16 kg. I tidigare bilar har jag hjälpt till med att lyfta honom.
Vad gäller burstorlek så har jag siktet inställt på en Artfex Medium. Dock är det inte uteslutet att det kan bli att skaffa en hund till om ett par år.

Mondeon jag kikat på är denna: https://www.alvsborgsbil.se/bilar/ford/ … ag-v-hjul/

Har även kikat en del på olika varianter av VW Passat och Golf (kombi). Tycker att de ofta ligger bra i pris.

Brådhis * Voff voff *
30 juli 2021 · 10 277 Inlägg

Kallek89 skrev:

torsen skrev:
Hur stor/stora hund/hundar?
25 - 35 kg?
Labbe, Golden Schäfer?
Volvon utgår direkt om du har större än pekingneser.

Av de uppräknade är Mondeon utan tvekan förmånligast som hundbursbil.

Vill du komma billigt undan så rymmer en Focus större bilbur än t ex V70.
Vet det eftersom jag försökte skänka bort min Focusbur till grannen med V70.

Kolla Avensis, Hyundai I40 eller Mazda 6.

Kan du tänka dig SUV så rekommenderas Honda CR-V och Toyota RAV-4.
De är "relativt" låga jämfört med andra SUVar.

Har själv f n bl a Honda CR-V till 32 kg Labbe.
Men även en Suzuki Jimny där jag monterat lastförskjutningsnät bakom framstolarna samt kör utan baksäte.
Blir då en enda stor "hundbur" bakom framstolarna.

Har även ägt JEEP, Land Rover m fl bilar med dieselmotor.
Har haft problem med att få mina hundar att gå/hoppa in i dieselbilar(8 hundar varav 4 senaste Labbetikar).
Liiiite jobbigt efter jakt-/spårprov att hunden, inför tävlingskompisarna, vägrar dieselbil.

Allra bäst gillar mina Labbetikar att gå in i 2CV:n genom bakdörrarna, haha!
Också utan baksäte och med lastförskjutningsnät.

Tack för svar!

Hunden är en corgi. Väldigt låg mankhöjd och väger cirka 16 kg. I tidigare bilar har jag hjälpt till med att lyfta honom.
Vad gäller burstorlek så har jag siktet inställt på en Artfex Medium. Dock är det inte uteslutet att det kan bli att skaffa en hund till om ett par år.

Mondeon jag kikat på är denna: https://www.alvsborgsbil.se/bilar/ford/ … ag-v-hjul/

Har även kikat en del på olika varianter av VW Passat och Golf (kombi). Tycker att de ofta ligger bra i pris.

Mondeon är en rejäl och trevlig bil. Provkör och känn efter hur den känns och provlasta även hunden så han/hon också trivs. smile

(Faktum är att jag haft bilar som min hund hatat, vet inte om det är något ljud man själv inte hör eller vad det beror på...)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 juli 2021 · 17 466 Inlägg

Vad är det för låda i Mondeon? Powershift har ju fått en del kritik. Men kanske sitter något annat i denna?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
xXSammy
30 juli 2021 · 6 569 Inlägg

Powershift låda fram till 2020 med 2.0 EcoBlue, blev traditionell automatlåda då

Finns det ingen historik på att oljan är bytt i lådan var 6000 mil/3år så avstå, trevliga växellådor men mycket noga med att service sköts

De/Dem
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 juli 2021 · 17 466 Inlägg

xXSammy skrev:
Powershift låda fram till 2020 med 2.0 EcoBlue, blev traditionell automatlåda då

Finns det ingen historik på att oljan är bytt i lådan var 6000 mil/3år så avstå, trevliga växellådor men mycket noga med att service sköts

Intressant att de övergav Powershift för en törstigare konventionell turbinlåda. Säger ju en del...
Hur många ägare byter oljan i automatlådan om bilen växlar ok... Nja.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Lucif3r
30 juli 2021 · 2 208 Inlägg

Självklart är det VVV som gäller - villa, vovve, volvo wink
Jag kör runt med min över-normalt-stora st. bernard i min V70 -97. Han har plats nog att både sitta och ligga bekvämt smile

Fast nu hade ju en liten plutt till hund, så handsfacket duger väl gott och väl åt den wink

Utmarks-Loke
30 juli 2021 · 5 833 Inlägg

torsen skrev:
Har haft problem med att få mina hundar att gå/hoppa in i dieselbilar(8 hundar varav 4 senaste Labbetikar).
Liiiite jobbigt efter jakt-/spårprov att hunden, inför tävlingskompisarna, vägrar dieselbil.

Allra bäst gillar mina Labbetikar att gå in i 2CV:n genom bakdörrarna, haha!
Också utan baksäte och med lastförskjutningsnät.

Skumt, min Labbetik har absolut inget emot dieselbilar, faktum är att min 118d är hennes favoritbil. Traktorn var inte heller något problem.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang