Hjälp behövs efter ett bilköp. Oroad för växellådan!

Jennyhelene
31 juli 2021 · 29 Inlägg

Hej!
Köpte idag en VW Polo, DSG låda. 15.000 mil/2011
En ägare.

När jag kollat upp allt (trodde jag), så körde jag hem. När jag kommer till rondellen hemmavid och lämnar företräde och ska gasa (bilen ligger i D) så rullar den sakta och en grön laampa lyser "press break pedal".
Sen ralla den på.
Nu skulle jag backa ur garageplatsen, lägger den i R och den rullar inte, backar inte trots att jag ger lite gas.
Samma lampa lyser " press berakpedal", jag gjorde det sen rulla den på.

Köpte den för 10 timmar sen.
Mailat bilhandlaren.
Har 1 mån garanti därifrån på motor och växellåda.

Vad kan problemet vara?
Och jag bör väl kunna få hjälp därifrån?

Mvh Jenny

Mossan1
31 juli 2021 · 2 793 Inlägg

Den skiftar inte i D eller R utan att bromsen hålls ner.
Är du 100% på att bromsen var nertryckt?

Däremot borde den inte lägga UR växeln som vid rondellen.

Naturligtvis tycker jag du ska åka till Bilhandlaren.
Det kan ju (med lite tur) vara DU som gör något fel som du inte inser.
Eller, så är det något fel.

Jag har själv en Audi med Stronic (samma som DSG) och jag lyckades alldeles i början hamna i en situation där jag tvingades starta om bilen för att komma iväg igen. Stående på vägen för vänstersväng.  Jag vet inte hur jag bar mig åt. Det är, och var inga fel på bilen.

panda666
31 juli 2021 · 4 250 Inlägg

Jennyhelene skrev:
Hej!
Köpte idag en VW Polo, DSG låda. 15.000 mil/2011
En ägare.

När jag kollat upp allt (trodde jag), så körde jag hem. När jag kommer till rondellen hemmavid och lämnar företräde och ska gasa (bilen ligger i D) så rullar den sakta och en grön laampa lyser "press break pedal".
Sen ralla den på.
Nu skulle jag backa ur garageplatsen, lägger den i R och den rullar inte, backar inte trots att jag ger lite gas.
Samma lampa lyser " press berakpedal", jag gjorde det sen rulla den på.

Köpte den för 10 timmar sen.
Mailat bilhandlaren.
Har 1 mån garanti därifrån på motor och växellåda.

Vad kan problemet vara?
Och jag bör väl kunna få hjälp därifrån?

Mvh Jenny

Om du väljer en växel som tex D eller R och inget händer även när du börjar gasa skulle ja säga att nått är fel. Bara o åka tillbaka till firman. Får hoppas att dom lagar den och inte gråter. Men pröva köra bilen en gång till och se verkligen till att spaken sitter på R eller D och försök att få den att göra så igen.

Jennyhelene
31 juli 2021 · 29 Inlägg

Mossan1 skrev:
Den skiftar inte i D eller R utan att bromsen hålls ner.
Är du 100% på att bromsen var nertryckt?

Däremot borde den inte lägga UR växeln som vid rondellen.

Naturligtvis tycker jag du ska åka till Bilhandlaren.
Det kan ju (med lite tur) vara DU som gör något fel som du inte inser.
Eller, så är det något fel.

Jag har själv en Audi med Stronic (samma som DSG) och jag lyckades alldeles i början hamna i en situation där jag tvingades starta om bilen för att komma iväg igen. Stående på vägen för vänstersväng.  Jag vet inte hur jag bar mig åt. Det är, och var inga fel på bilen.

Tack snälla.
Jag va på verkstad, massa felkoder på lådan.
Lyckades få kontakt med bilhandlaren som hävde köpet, betalade tillbaka allt och smidigt gick det.
Vilken tur..... nu jagar jag bil.... igen..

Jennyhelene
31 juli 2021 · 29 Inlägg

Mossan1 skrev:
Den skiftar inte i D eller R utan att bromsen hålls ner.
Är du 100% på att bromsen var nertryckt?

Däremot borde den inte lägga UR växeln som vid rondellen.

Naturligtvis tycker jag du ska åka till Bilhandlaren.
Det kan ju (med lite tur) vara DU som gör något fel som du inte inser.
Eller, så är det något fel.

Jag har själv en Audi med Stronic (samma som DSG) och jag lyckades alldeles i början hamna i en situation där jag tvingades starta om bilen för att komma iväg igen. Stående på vägen för vänstersväng.  Jag vet inte hur jag bar mig åt. Det är, och var inga fel på bilen.

Tack snälla.
Jag va på verkstad, massa felkoder på lådan.
Lyckades få kontakt med bilhandlaren som hävde köpet, betalade tillbaka allt och smidigt gick det.
Vilken tur..... nu jagar jag bil.... igen..

paddington_540M
31 juli 2021 · 65 Inlägg

Köp ALDRIG en bil med DSG låda i...  fått liknande problem på alla bilar jag kört med DSG lådor

1. Lägger i reverse och börjar "backa", händer ingenting precis soma tt bilen är i neutral men rullar för fullt frammåt. Tur man inte stått i en backe eller fickparkerat då hade det blivit krockar flera gånger....
2. Bilen får för sig precis som du beskriver att man måste starta om motorn mitt vid korsningar och röda ljus o allt möjligt
3. Hårda nerväxlingar vid 3, 2 ,1 känns verkligen inte bra. Verkstäderna hävdar att det inte är något fel i alla fallen. Vänners bilar och företagsfordon tex VW caddys

Tur att du kunde häva köpet. Hade bara blivit mer problem.

BMW E39 540i "Red Devil Canyon Rot" (1996)
Jennyhelene
31 juli 2021 · 29 Inlägg

paddington_540M skrev:
Köp ALDRIG en bil med DSG låda i...  fått liknande problem på alla bilar jag kört med DSG lådor

1. Lägger i reverse och börjar "backa", händer ingenting precis soma tt bilen är i neutral men rullar för fullt frammåt. Tur man inte stått i en backe eller fickparkerat då hade det blivit krockar flera gånger....
2. Bilen får för sig precis som du beskriver att man måste starta om motorn mitt vid korsningar och röda ljus o allt möjligt
3. Hårda nerväxlingar vid 3, 2 ,1 känns verkligen inte bra. Verkstäderna hävdar att det inte är något fel i alla fallen. Vänners bilar och företagsfordon tex VW caddys

Tur att du kunde häva köpet. Hade bara blivit mer problem.

Tack!
Kommer ta vara på rådet.
Har du köptips?
Budget 65.000, automat är ett måste.
Ska titta på en Corolla på måndag...

paddington_540M
31 juli 2021 · 65 Inlägg

Jennyhelene skrev:
Tack!
Kommer ta vara på rådet.
Har du köptips?
Budget 65.000, automat är ett måste.
Ska titta på en Corolla på måndag...

Automat ett måste hm tänkte skriva en Yaris tongue  Men Toyota och KIA har du nog bäst bet på. Inte så bra koll på vilka pendlar bilar som funkar bäst faktiskt när det gäller detta pris och automat. Har själv en bmw och tycker deras steptronic är väldigt trevliga.




johnnyJ skrev:

paddington_540M skrev:
Köp ALDRIG en bil med DSG låda i...  fått liknande problem på alla bilar jag kört med DSG lådor.

Verkar som om DSG-lådor kommer i många varianter. Min Golf fungerar extremt bra (kör i sportläge för att slippa vibrationer som uppkommer i Comfort och uppförsbackar när lådan inte växlar ner när den bör). Min frus Audi med  DSG fungerar utmärkt i Comfort men hon har lite starkare motor.
Har även en Audi RS5 med S-Tronic (dubbelkopplingslåda precis som DSG) och mjukare växlingar finns inte.

En kompis DSG-låda däremot, växlar ner och motorbromsar våldsamt ibland. Verkstaden hittar inga fel trots upprepade verkstadsbesök.
Det jag tycker är märkligt är att verkstäderna inte kan hitta felen på de trilskande lådorna. Borde de inte koppla in tillverkaren då? Lathet?

Nä dom hoppas väl att man skall köra tills det rasar och vara utanför motorgarantin. Alla verkstäder som vi lämnat in DSG lådor hos hittar inget fel på varför dom växlar hårt. Och vid sport eller i vissa fall ner från 3,2,1 så växlar det så man gungar som på Liseberg. Verkar ju inte helt normalt med tanke på dom fel som även brukar uppkomma som jag nämnde i mitt förra inlägg tongue Håller mig borta från VW.

BMW E39 540i "Red Devil Canyon Rot" (1996)
Jennyhelene
1 augusti 2021 · 29 Inlägg

Kommer definitivt att hålla mig borta från VW😊👍

torsen
1 augusti 2021 · 7 231 Inlägg

Jennyhelene skrev:
Kommer definitivt att hålla mig borta från VW😊👍

Och alla andra VAG = AUDI, SEAT och Skoda.

Jennyhelene
1 augusti 2021 · 29 Inlägg

torsen skrev:

Jennyhelene skrev:
Kommer definitivt att hålla mig borta från VW😊👍

Och alla andra VAG = AUDI, SEAT och Skoda.

Ja.
Fått rådet att hålla mig till och leta efter asiatiska bilar samt Volvo.
Tar rygg på det

Mack Forum- och sitemoderator
6 februari 2022 · 26 134 Inlägg

Robban_F skrev:

Jennyhelene skrev:
Ja.
Fått rådet att hålla mig till och leta efter asiatiska bilar samt Volvo.
Tar rygg på det

Tänk på att om man får Covid så svetsar man igen dörren i Asien!

Huh...?
Vad menas?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Superb-linkan
6 februari 2022 · 275 Inlägg

Hej,
Smaken är som baken!
Själv älskar jag DSG. Har 3 bilar på uppfarten med DSG-låda.
Och det kommer fortsätta vara DSG lådor på min uppfart även i framtiden!

Lycka till med bilköp 😀

jaka54
6 februari 2022 · 5 716 Inlägg

Hej!
Gillar också DSG ! Har i min Audi TT (2004) och den funkar perfekt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-d6958b23bce1f9e4e81d719ee450c3dc.jpg

Senast redigerat av jaka54 (6 februari 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang