Bästa streamingljudet?

Maurenon
31 juli 2021 · 1 Inlägg

Hur gör jag för att få det bästa ljudet, dvs det som hamnar närmast bilens egna cd-spelare när jag streamar? Jag har nyligen köpt en Toyota Avensis -10 och är väldigt nöjd med bilen som sådan. Däremot så är det en väldig skillnad i ljudkvalitet mellan cd och aux. Cd låter fylligt och djupt med bra bas medan aux är väldigt platt och livlöst och dessutom är volymen extremt låg. Volymproblemet beror givetvis på att hörlursvolymen på telefonen är strypt, så mycket förstår jag, men ljudkvaliteten? Jag läste någonstans att detta har att göra med att man är låst till mobilens ljudkort när man använder aux, stämmer detta?

När det gäller att spela musik via Bluetooth, så är min Avensis inte tillräckligt ny för att ha stöd för detta. Samtal via Bluetooth är inga problem, men musik fungerar inte. Jag vet att det finns diverse prylar man kan köpa för att kringgå detta, men då hamnar vi direkt tillbaka i frågan om kvaliteten på ljudet. I min förra bil (en Passat -06) hade jag en eftermonterad pryl som möjliggjorde streaming, men även om ljudet var bättre än auxen i Toyotan, så var det ändå en bra bit från cdns ljud.

En Bluetooth-pryl jag läst om som verkar vara ett bra val för en vettig peng är den här: https://www.kjell.com/se/produkter/mobi … -mm-p99693

Frågan är ju då hur ljudet blir? Är det samma som aux med tanke på att det ju är där man pluggar i mottagaren eller förbättrar den ljudet på något sätt?

Sound shocker pro sägs höja volymen på auxen rejält, men blir det inte då bara samma skitljud fast mycket högre? Enligt deras hemsida så verkar det som om den också förbättrar ljudet, men frågan är ju hur mycket? http://www.soundshocker.com/which-one.html

Jag har också funderat på att byta stereo till en som antingen har inbyggd Spotify eller stöd för Android Auto, men jag är osäker på om detta fortfarande betyder att ljudet måste skickas via Bluetooth eller om man på detta sätt kringgår problemet. Om svaret är ja så kan jag absolut tänka mig att lägga 2-3000 på en ny stereo. Dessutom så är Avensisen mycket tystare än Passaten vilket ju gör att jag känner mig mer benägen att lägga lite pengar på en bättre anläggning.

Det skall tilläggas att jag inte är ljudnörd på något sätt; den skillnad i ljudkvalitet som sägs finnas mellan cd och Spotify när man lyssnar hemma i stereon är helt ok; den är så liten att åtminstone inte jag tänker på den.

Många frågor och undringar som jag hoppas att någon kunnig därute har svar på...smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang