Tömma kylsystemet

Alexander_jnssn
31 juli 2021 · 21 Inlägg

Hej, bytte nyligen kamrem och vattenpump på min Citroën Jumpy 2016. Glykolen som rann ut var inte så fin  så jag tänkte jag skulle tömma systemet och hälla i ny glykol. Hur gör man detta på bästa sätt?

Jag vet inte vad det är för glykol i bilen nu, ringt två Citroën verkstäder dem vet inte heller. Står inget i instruktionsboken.

Tömmer man längst ner på kylaren så får man ju inte ut mer än hälften av glykolen.

Fattar inte dem som tömmer längst ner på kylaren och sen spolar i vatten för att rena system, kör en bit sen tömmer ut vattnet och i med ny glykol. Då blandas ju glykolen med det vattnet som ligger kvar i systemet efter reningen. Kommer få en felaktig blandning då.

husseman
1 augusti 2021 · 1 588 Inlägg

Hmm, tappa ur vid nedre kylarslang- se till att locket på Exp. kärlet e´borta. Öppna dina luftningsventiler på slangarna till värmepaketet. Starta upp o låt det blaska ur. E´du riktigt på hugget så ta o byt termostat oxå. Vilken Glykol du häller i e´nog inte så viktigt- dessa bilar brukar rasa av helt andra orsaker. Men kör den som AD eller Bilextra rek. Att prata med Cit.-verkstad är döfött. - de har gett upp. Förstår dom.
Lycka till..mvh/husse

Alexander_jnssn
1 augusti 2021 · 21 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, tappa ur vid nedre kylarslang- se till att locket på Exp. kärlet e´borta. Öppna dina luftningsventiler på slangarna till värmepaketet. Starta upp o låt det blaska ur. E´du riktigt på hugget så ta o byt termostat oxå. Vilken Glykol du häller i e´nog inte så viktigt- dessa bilar brukar rasa av helt andra orsaker. Men kör den som AD eller Bilextra rek. Att prata med Cit.-verkstad är döfött. - de har gett upp. Förstår dom.
Lycka till..mvh/husse

Ja ungefär som jag tänkt, tappa ut längst ner, starta upp och sen hälla i etylen sen köra ett par mil och göra samma process igen. Då bör man fått ut iaf 70 procent av den gamla glykolen.

Utmarks-Loke
1 augusti 2021 · 5 833 Inlägg

Spola ur med rent vatten flera gånger till det bara kommer ut rent vatten. Töm sedan i en ganska stark blandning, när det blandar sig med kvarvarande vatten i systemet blir det ju lite svagare. Skaffa sedan en glykolprovare, om den nu fungerar på den sortens kylvätska du väljer, och se till att du klarar vinterkylan som blir där du bor

https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese … ScEALw_wcB

Mossan1
1 augusti 2021 · 2 792 Inlägg

I dom fall kylvätskan varit kraftigt missfärgad har jag också kört enbart vatten i två olika omgångar. Dvs tömt emellan.

Bara missfärgad så byter jag bara.

Ej missfärgad byter jag inte alls. Bara dumt att hälla i nytt syresatt vatten.

Vid återfyllnad efter att ha haft enbart vatten har jag först hällt i kraftigare glykolblandning för att få i den teoretiska mängden glykol som krävs för 50%. Därefter enbart fyllt efter det som krävts med vatten. Det blandar sig fort, men kanske inte ska göras riktigt så i 30 minus.
Sist en koll med glykolprovare, men det har alltid varit bra.

Senast redigerat av Mossan1 (1 augusti 2021)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 augusti 2021 · 13 729 Inlägg

Mossan1 skrev:
I dom fall kylvätskan varit kraftigt missfärgad har jag också kört enbart vatten i två olika omgångar. Dvs tömt emellan.

Bara missfärgad så byter jag bara.

Ej missfärgad byter jag inte alls. Bara dumt att hälla i nytt syresatt vatten.

Vid återfyllnad efter att ha haft enbart vatten har jag först hällt i kraftigare glykolblandning för att få i den teoretiska mängden glykol som krävs för 50%. Därefter enbart fyllt efter det som krävts med vatten. Det blandar sig fort, men kanske inte ska göras riktigt så i 30 minus.
Sist en koll med glykolprovare, men det har alltid varit bra.

man bör fylla med mineralfritt vatten för det är det stora problemet.   Destillerat Vatten använder man kostar 30-50kr för 5liter smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Alexander_jnssn
1 augusti 2021 · 21 Inlägg

Mossan1 skrev:
I dom fall kylvätskan varit kraftigt missfärgad har jag också kört enbart vatten i två olika omgångar. Dvs tömt emellan.

Bara missfärgad så byter jag bara.

Ej missfärgad byter jag inte alls. Bara dumt att hälla i nytt syresatt vatten.

Vid återfyllnad efter att ha haft enbart vatten har jag först hällt i kraftigare glykolblandning för att få i den teoretiska mängden glykol som krävs för 50%. Därefter enbart fyllt efter det som krävts med vatten. Det blandar sig fort, men kanske inte ska göras riktigt så i 30 minus.
Sist en koll med glykolprovare, men det har alltid varit bra.

Blandas det sista man häller i expansionskärlet med den vätska som finns i övriga kylsystemet. Det enda Citroën verkstaden visste var att systemet rymde 10 liter. Så rent teoretiskt så efter man spolat systemet med vatten borde man ju kunna räkna ut hur mkt vatten som finns i systemet efter sista tömningen.

Alexander_jnssn
1 augusti 2021 · 21 Inlägg

Growe skrev:

Mossan1 skrev:
I dom fall kylvätskan varit kraftigt missfärgad har jag också kört enbart vatten i två olika omgångar. Dvs tömt emellan.

Bara missfärgad så byter jag bara.

Ej missfärgad byter jag inte alls. Bara dumt att hälla i nytt syresatt vatten.

Vid återfyllnad efter att ha haft enbart vatten har jag först hällt i kraftigare glykolblandning för att få i den teoretiska mängden glykol som krävs för 50%. Därefter enbart fyllt efter det som krävts med vatten. Det blandar sig fort, men kanske inte ska göras riktigt så i 30 minus.
Sist en koll med glykolprovare, men det har alltid varit bra.

man bör fylla med mineralfritt vatten för det är det stora problemet.   Destillerat Vatten använder man kostar 30-50kr för 5liter smile

Ja det blir destillerat vatten jag ska ha

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang