Kan ett styrstag gå av?

Tadde72
1 augusti 2021 · 1 Inlägg

En fråga: kan ett styrstag gå av under körning?
Det som har hänt är att en Peugeot 307 -02 kört i en hastighet runt 90 km/h i en snäv högerkurva och plötsligt blev bilen okontrollerbar och brakade ned i diket, in i kurvan (till höger in i högerkurvan), inte rakt som skulle vara logiskt om man får punktering i vänster framhjul.
Som tur var missade bilen ett antal träd och föraren kunde välbehållen stiga ur bilen.
Efter kontroll så har bilen både punktering på vänster hjul och styrleden av på vänster sida vid justermuttern.
Är det vanligt att styrleden går av vid körning, vet någon av att detta skett tidigare?
//Ma

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 augusti 2021 · 14 042 Inlägg

Tadde72 skrev:
En fråga: kan ett styrstag gå av under körning?
Det som har hänt är att en Peugeot 307 -02 kört i en hastighet runt 90 km/h i en snäv högerkurva och plötsligt blev bilen okontrollerbar och brakade ned i diket, in i kurvan (till höger in i högerkurvan), inte rakt som skulle vara logiskt om man får punktering i vänster framhjul.
Som tur var missade bilen ett antal träd och föraren kunde välbehållen stiga ur bilen.
Efter kontroll så har bilen både punktering på vänster hjul och styrleden av på vänster sida vid justermuttern.
Är det vanligt att styrleden går av vid körning, vet någon av att detta skett tidigare?
//Ma

Självklart kan ett styrstag gå sönder, det är ju en gammal bil så att allt kan hända. Hur vanligt det är vet jag inte.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Utmarks-Loke
1 augusti 2021 · 5 833 Inlägg

Det är sånt man kan befara om man köper de billigaste styrleder som finns på misterauto och liknande. 99 av 100 kanske ändå är bra, men den sista kan ha svagheter i materialet. Efter tillräckligt många potthål går den slutligen av.

Mossan1
2 augusti 2021 · 2 805 Inlägg

Man tycker ju att om staget gått av under färd, är det INTE ett nytt brott.
Ser brottet alldeles nytt ut är det sannolikt från krachen.

Jag vet en spindelled som hoppade isär. Men den var glapp läääänge innan. Kördes som obesiktad på en gård.

Så bryts en sådan av plötsligt på annat ställe än i leden så är det

1. Materialfel

2. Gammal skada som nu gick av. Tex tidigare dikeskörning etc.

3. Man har skadat leden vid montaget. Dragit för hårt eller för dåligt gängtag, etc.

Framhjul på personbil som exploderat under färd har jag själv råkat ut för.  Det är INTE så spektakulärt som Hollywood får oss att tro. Drog lite och durrade. Helt klart kontrollerbart på en personbil även i en sväng.
Även fått plötslig punktering på en 1400kg husvagn i full fart. Den krängde ganska kraftigt och allt skakade.
Okontrollerbart? Nä. I väldigt speciell situation isf.

En fullastad lastbil däremot, så kan det gå riktigt riktigt illa med framhjulspunka.

Självklart kan ett framhjul lossnat i styrleden och punkteringen är en följd av att fullt vridet hjul gått ut i terrängen.
Ett hjul som släpper i styrningen kan absolut ge en närapå okontrollerbar bil och avkörningen ett faktum.

Senast redigerat av Mossan1 (2 augusti 2021)

Lucif3r
2 augusti 2021 · 2 208 Inlägg

Allt kan hända, men brusten styrled utan bakomliggande problem eller orsaker är extremt sällsynt.
Det vanligaste felet vid skrotad styrled är ju potthål och smälla in i något med vridna hjul(trottarkant, sten, osv). Men även då är det mer vanligt att lederna böjer sig, inte går av helt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang