Köpråd : Citroën Grand C4 Picasso

PLTS
1 augusti 2021 · 18 Inlägg

Hej.

Är på jakt efter en större bil, tyvärr väldigt dåligt med 7 sitsiga bilar.
En bil jag sett dyka upp lite då och då är den äldre varianten av Citroën Grand C4 Picasso.

Har försökt läsa på lite omdömen om de med varierande resultat. En del verkar gilla dom väldigt mycket medans andra ratar dom direkt, b l a för att de är "fransk skit"

Nu till mina funderingar.

Hur är kvalitén på dessa bilar?

Går det dra en mindre husvagn med totalvikt 1100 kg utan större problem?

De flesta är med 1. 6 dieselmotor, finns även 2,0, vilken är att föredra? Blir 1. 6 för klent med en husvagn bakom?

Många bilar är med automat, hur är automaten i Grand C4 Picasso, är manuell att föredra med tanke på släp/husvagn?

Tacksam för svar, tar gärna emot alla tips om denna bilmodell

Senast redigerat av PLTS (1 augusti 2021)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 augusti 2021 · 17 457 Inlägg

Har en Peugeot 508 1,6 diesel med samma automatlåda, EGS heter den för övrigt. Den är myyycket speciell! Den växlar lungt och stilla som en dam på väg till kyrkan i bästa stil. Trycker man kickdown så skickar den iväg signalerna med B-post. Vilket fick mig i en obehaglig situation för ett tag sedan. Däremot är de hållbara och mycket snåla med soppan. Vår bil ligger på 0,47 l/mil. Men EGS-låda och husvagn? Nej, nej, nej.

Bilarna i övrigt har varierande kvalité. Vissa dras med elfel som är obotliga medan andra knallar på.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
PLTS
2 augusti 2021 · 18 Inlägg

Tack för svar.
Har själv en Peugeot 508 1.6 manuell och provkört en med automat. Har hört samma om dessa lådor vad gäller husvagn. Visste inte att de är samma låda i grand C4 men då går den helt bort som automat iallafall.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 augusti 2021 · 17 457 Inlägg

Tittar ni på en 1.6 E-HDi Så var vaksamma på att start/stopfunktionen fungerar. Bilen ska dö när man står still med bromsen nertryckt. Gör den inte det så finns det ett fel som behöver åtgärdas då detta i längden kan innebära att bilen inte startar vid ett olämpligt tillfälle.

AC! Kolla så AC kyler!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang