Köpråd: Första Bil, Mazda MX-5 Miata NA 1.6

miatabuyer
2 augusti 2021 · 8 Inlägg

Hej, jag planerar nu att köpa en Mazda MX-5 Miata av NA årsmodellerna och har ett par frågor. (Kollar primärt på 1.6 liter modellerna)

Vad finns det för red flags att leta efter på dessa bilar?

Runt vilka miltal brukar dessa börja stöta på problem?

Är hardtop rekommenderat för vinterkörning eller funkar softop? (kommer stå i garage)

Hur är dessa bilar som första bil (vet att dem inte är de säkraste och är försiktig förare) och hur lätt är det att få tag på reservdelar osv?


Rekommendationer på andra bilar undanbes då jag är relativt fast i denna modell (möjligtvis en toyota celica typ 92 eller 80-tals modell).

Curse
2 augusti 2021 · 686 Inlägg

Om du har Instagram så är rspeedmiata ett konto du måst följa. Där får du ovärderliga tips o trix ang. mx5/miata. Annars generelt är det att kolla efter rost.

Mazda 6 "MPS" (2006)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 augusti 2021 · 13 669 Inlägg

rost är nog det man ska se upp med framför allt här i sverige.     
men annars verkar dom tåla mycket stryk.  sen är det väll att föredra att välja 1.8an men det lilla jag kört en miata så är det ju helt klart bilar som är otroligt trevliga att köra trots att dom ser ut som dom gör..   gillar hur styrningen ger respons ruskigt bra.  man är ett med bilen. 
och dom är ju inte helt döda för den delen heller.. det var en 1.6a jag testat   

dessa bilar ska man nog inte ha som enda bil året runt.   även om jag tror dom klarar vintern bra så är det ju synd att förstöra bilen med vägsalt.    dom börjar bli ovanliga och stiga i pris. 

själv följer jag både Taylor Ray och Racer Miata på youtube så man får ju skaplig Miata dos när man följer dessa killar..   så gör du inte det är det ett tips ;-)           Racer Miatas Na med turbo är ju äkligt snabb måste jag säga..    Tayler Rays Ls swapade Miata är sjuk. men det är en ren drifting bil det   500hk Ls kan liksom inte gå fel i en Miata. smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
jaka54
2 augusti 2021 · 5 680 Inlägg

Sen bör man inte var för lång heller.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 augusti 2021 · 13 669 Inlägg

jaka54 skrev:
Sen bör man inte var för lång heller.

näe det är nog en fördel att vara kort..   jag kunde dock köra den är 183 men visst jag hoppar ju inte bara in i en sån bil.  smile jag kryper in. men långt ifrån det minsta jag kört...  tror det står mellan en ac cobra kopia och en E-type smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
miatabuyer
3 augusti 2021 · 8 Inlägg

jaka54 skrev:
Sen bör man inte var för lång heller.

Aaa det är lugnt på den punkten då man är 170 lol

miatabuyer
3 augusti 2021 · 8 Inlägg

Growe skrev:
rost är nog det man ska se upp med framför allt här i sverige.     
men annars verkar dom tåla mycket stryk.  sen är det väll att föredra att välja 1.8an men det lilla jag kört en miata så är det ju helt klart bilar som är otroligt trevliga att köra trots att dom ser ut som dom gör..   gillar hur styrningen ger respons ruskigt bra.  man är ett med bilen. 
och dom är ju inte helt döda för den delen heller.. det var en 1.6a jag testat

Varför föredra 1.8? Har hört att 1.6an ska vara mycket trevligare/roligare o köra

amazinjoey
3 augusti 2021 · 1 138 Inlägg

För det är en NA, så större slag volym = Snabbare bil. 1.6 är tråkig att köra. 1.8 är lite roligare men båda behöver en turbo

Utmarks-Loke
4 augusti 2021 · 5 809 Inlägg

Om inte skall köra på bana med bilen räcker det bra med både 1,6 och 1,8 utan turbo. Skall man köra normalt och glida omkring och åka till stranden och så vidare räcker det gott.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 augusti 2021 · 13 669 Inlägg

miatabuyer skrev:

Growe skrev:
rost är nog det man ska se upp med framför allt här i sverige.     
men annars verkar dom tåla mycket stryk.  sen är det väll att föredra att välja 1.8an men det lilla jag kört en miata så är det ju helt klart bilar som är otroligt trevliga att köra trots att dom ser ut som dom gör..   gillar hur styrningen ger respons ruskigt bra.  man är ett med bilen. 
och dom är ju inte helt döda för den delen heller.. det var en 1.6a jag testat

Varför föredra 1.8? Har hört att 1.6an ska vara mycket trevligare/roligare o köra

mer effekt i 1.8:an iövrigt är det inte speciellt stor skillnad.   större motorvolym mer vrid mer effekt.  det kan tyvärr aldrig göra något sämre bara bättre.   dessa bilar har ju ingen effekt att tala om så att man har lite mer är aldrig en nackde

men i sverige får man ta det man hittar.  det finns NADA utbud av mx5:or så man får ta det man får.

sen en fördel med 1.8 mot 1.6 är utbudet med trimdelar.  det är märkbart större till 1.8    men tror inte man har möjlighet att välja man har några få att välja på och då är det bara att hitta den som är i bäst skick och ta det som det kommer med motorn smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
miatabuyer
6 augusti 2021 · 8 Inlägg

mer effekt i 1.8:an iövrigt är det inte speciellt stor skillnad.   större motorvolym mer vrid mer effekt.  det kan tyvärr aldrig göra något sämre bara bättre.   dessa bilar har ju ingen effekt att tala om

sen en fördel med 1.8 mot 1.6 är utbudet med trimdelar.  det är märkbart större till 1.8    men tror inte man har möjlighet att välja man har några få att välja på och då är det bara att hitta den som är i bäst skick och ta det som det kommer med motorn smile

Ah, personligen bryr jag mig inte så mycket gällande effekten och planerar inte att turboa eller köra bana. Vad jag förstått ska exempelvis 1,6an revva friare då det har ett lättare flywheel. Men tar som sagt vad man hittar!

Jokabsson
9 augusti 2021 · 1 172 Inlägg

NA Miata funkar utmärkt att köra året runt, MEN…

Rost. Vår är rostskyddsbehandlad i underredet och i balkarna, det rekommenderas starkt att göra om du ska köra på vintern. Vår är omlackad för några år sedan och rosten har redan börjat ta ena bakskärmen och det kommer kosta en del. Rost är bildöden så var noga med att leta efter rost.

Motorerna är vansinnigt hållbara, likaså lådorna. Vår rullade just över 150 000 Miles (ca 27 700 mil) och bara tickar på som om inget har hänt. Det mesta är original såvitt jag vet.

Gällande hardtop är de lite svåra att få tag i men jag tycker det är värt alla dar i veckan om du ska åka på vintern eller bara om du planerar att använda den för att köra flera långa resor. Taket isolerar kupén jämfört med suffletten som släpper in allt vägljud som i sin tur studsar omkring i kupén sedan. Därmed blir det en betydligt trevligare körning med hardtop på resor där du inte planerar att fälla ner suffletten!

Sist men inte minst finns det ett community med tusentals fantaster som älskar dessa bilar. Genom detta community har jag fått tips/tricks och köpt min hardtop. Väldigt hjälpsamma människor som ofta är ute och kör gemensamma turer! Kör du Miata så har du automatiskt en helt ny vänskapskrets 😁

Senast redigerat av Jokabsson (9 augusti 2021)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
miatabuyer
13 augusti 2021 · 8 Inlägg

Jokabsson skrev:
Gällande hardtop är de lite svåra att få tag i men jag tycker det är värt alla dar i veckan om du ska åka på vintern eller bara om du planerar att använda den för att köra flera långa resor. Taket isolerar kupén jämfört med suffletten som släpper in allt vägljud som i sin tur studsar omkring i kupén sedan. Därmed blir det en betydligt trevligare körning med hardtop på resor där du inte planerar att fälla ner suffletten!

Var kan man få tag på hardtops? bör man leta efter gammla OEM eller fungerar nytillverkade lika bra? Har hört att vissa av de nytillverkade inte är lika bra på vintern och är mer gjorda för track osv

Senast redigerat av miatabuyer (13 augusti 2021)

Jokabsson
14 augusti 2021 · 1 172 Inlägg

miatabuyer skrev:

Jokabsson skrev:
Gällande hardtop är de lite svåra att få tag i men jag tycker det är värt alla dar i veckan om du ska åka på vintern eller bara om du planerar att använda den för att köra flera långa resor. Taket isolerar kupén jämfört med suffletten som släpper in allt vägljud som i sin tur studsar omkring i kupén sedan. Därmed blir det en betydligt trevligare körning med hardtop på resor där du inte planerar att fälla ner suffletten!

Var kan man få tag på hardtops? bör man leta efter gammla OEM eller fungerar nytillverkade lika bra? Har hört att vissa av de nytillverkade inte är lika bra på vintern och är mer gjorda för track osv

Jag köpte min genom Miata club of sweden på Facebook. Finns flera köp/sälj grupper så det brukar inte vara omöjligt att få tag i men kan ta lite tid. Min hardtop är en gammal OEM utan innertaksisolering och den funkar ändå bra. Självklart hade det varit ännu skönare med isolering men det är inget jag längtar efter.

Gällande de nytillverkade så skulle jag tro att de inte är sämre än den jag har. Däremot är nog priset högre. En begagnad OEM i bra skick brukar ligga på 5000-6000kr. Nytillverkade är dyrare så jag hade absolut satsat på en OEM!

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
miatabuyer
23 augusti 2021 · 8 Inlägg

Jokabsson skrev:

miatabuyer skrev:

Jokabsson skrev:
Gällande hardtop är de lite svåra att få tag i men jag tycker det är värt alla dar i veckan om du ska åka på vintern eller bara om du planerar att använda den för att köra flera långa resor. Taket isolerar kupén jämfört med suffletten som släpper in allt vägljud som i sin tur studsar omkring i kupén sedan. Därmed blir det en betydligt trevligare körning med hardtop på resor där du inte planerar att fälla ner suffletten!

Var kan man få tag på hardtops? bör man leta efter gammla OEM eller fungerar nytillverkade lika bra? Har hört att vissa av de nytillverkade inte är lika bra på vintern och är mer gjorda för track osv

Jag köpte min genom Miata club of sweden på Facebook. Finns flera köp/sälj grupper så det brukar inte vara omöjligt att få tag i men kan ta lite tid. Min hardtop är en gammal OEM utan innertaksisolering och den funkar ändå bra. Självklart hade det varit ännu skönare med isolering men det är inget jag längtar efter.

Gällande de nytillverkade så skulle jag tro att de inte är sämre än den jag har. Däremot är nog priset högre. En begagnad OEM i bra skick brukar ligga på 5000-6000kr. Nytillverkade är dyrare så jag hade absolut satsat på en OEM!

Tack!

Tänkte också fråga då du verkar kunna lite, kom någon av de svenska modellerna med AC eller känns inte det som någon man behövt?

Jokabsson
24 augusti 2021 · 1 172 Inlägg

miatabuyer skrev:

Jokabsson skrev:

miatabuyer skrev:

Var kan man få tag på hardtops? bör man leta efter gammla OEM eller fungerar nytillverkade lika bra? Har hört att vissa av de nytillverkade inte är lika bra på vintern och är mer gjorda för track osv

Jag köpte min genom Miata club of sweden på Facebook. Finns flera köp/sälj grupper så det brukar inte vara omöjligt att få tag i men kan ta lite tid. Min hardtop är en gammal OEM utan innertaksisolering och den funkar ändå bra. Självklart hade det varit ännu skönare med isolering men det är inget jag längtar efter.

Gällande de nytillverkade så skulle jag tro att de inte är sämre än den jag har. Däremot är nog priset högre. En begagnad OEM i bra skick brukar ligga på 5000-6000kr. Nytillverkade är dyrare så jag hade absolut satsat på en OEM!

Tack!

Tänkte också fråga då du verkar kunna lite, kom någon av de svenska modellerna med AC eller känns inte det som någon man behövt?

Det var en bra fråga! Vet att AC har funnits som tillval sedan Miatan kom 1989 men är inte säker på om svenska marknaden fick Miata med AC direkt eller om det tog något år.

Själv kan jag tycka att det är skönt att inte ha AC som ska servas och repareras. Hur varmt det än är ute så räcker det att fälla ner taket. Kan bli lite lökigt i bilköer men där hör ändå inte Miatan hemma!

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 augusti 2021 · 17 379 Inlägg

Jokabsson skrev:

miatabuyer skrev:

Jokabsson skrev:

Jag köpte min genom Miata club of sweden på Facebook. Finns flera köp/sälj grupper så det brukar inte vara omöjligt att få tag i men kan ta lite tid. Min hardtop är en gammal OEM utan innertaksisolering och den funkar ändå bra. Självklart hade det varit ännu skönare med isolering men det är inget jag längtar efter.

Gällande de nytillverkade så skulle jag tro att de inte är sämre än den jag har. Däremot är nog priset högre. En begagnad OEM i bra skick brukar ligga på 5000-6000kr. Nytillverkade är dyrare så jag hade absolut satsat på en OEM!

Tack!

Tänkte också fråga då du verkar kunna lite, kom någon av de svenska modellerna med AC eller känns inte det som någon man behövt?

Det var en bra fråga! Vet att AC har funnits som tillval sedan Miatan kom 1989 men är inte säker på om svenska marknaden fick Miata med AC direkt eller om det tog något år.

Själv kan jag tycka att det är skönt att inte ha AC som ska servas och repareras. Hur varmt det än är ute så räcker det att fälla ner taket. Kan bli lite lökigt i bilköer men där hör ändå inte Miatan hemma!

Nu har jag förstått att Miata och AC inte är en vanlig kombo. Men som ovan talare nämner är det väldigt gott i köer. Hade själv en Sebring cab med AC och det var trevligt att cabba på i köerna och köra på AC...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang