Volvo 245 Turbo Intercooler -85 USA modell - Genomgång och registrering!

245 TIC -85 från Oregon reggas och ska ut på vägarna igen!
  • 52 Följare
  • 34 567 Visningar
  • Uppdaterades senast 9 januari
Mew
2 augusti 2021 · 2 160 Inlägg

Ett nytt projekt har rullat in i garaget! Bilen i fråga är en Volvo 245 Turbo -85 med originalmonterad intercooler från fabrik. Den har gått i Oregon fram tills den blev ståendes under en carport pga strul med bränslesystemet.
https://i.imgur.com/DBs7Nit.jpg

Från vad jag kunnat läsa mig till fanns "240 TIC" bara de sista åren, år -84 och -85, och bara på den amerikanska marknaden. Mycket är samma som "R-sport" intercooler kitet som såldes av Volvo i Sverige, men inte allt, är en del som skiljer. Tydligen har dessa vakuumstyrd laddtrycksstyrning och lite annat lullull.

Denna bilen har dessutom kvar originalturbon, som bara är oljekyld. Dessa återkallades av Volvo och ersattes med en vattenkyld variant, men denna bil lämnades aldrig in på garantiärendet. Som tur är känns turbon hyfsat frisk, impellern har inget glapp alls axiellt. Radiellt finns det ett litet glapp, men tänker vänta med att göra en bedömning tills turbon har använts och är fylld med olja igen, och känna efter en gång till då.

Bilen i övrigt är välutrustad, den har svart skinninredning, AC, farthållare, elhissar, elspeglar, och - sunroof delete. Japp, taklucka var standard på Turbo i staterna, men de valde bort det vid nybilsköpet. Det är lite synd, eftersom svenska kombimodeller inte såldes med taklucka alls och därför är 245 med taklucka väldigt sällsynt här.
Den hade även extrasäte i bagaget som av någon anledning plockats bort, men allt runtomkring är kvar, bälten etc. Tanken är att få tag på ett likadant svart extrasäte och montera in igen.

Karossen är i det stora hela i bra skick. Klarlacken är obefintlig på de ytor som pekar upp mot solen, men i gengäld är skärmkanter och dörrar osv rostfria. Den är även rätt så fin undertill. Partier av golvet har hunnits bytas ut av förra ägaren, detta pga kondens som bildats längs med kabelhärvan i bilen och varit en grogrund för rost, klimatet till trots. Kvar att göra där under är egentligen bara att byta höger reservhjulsbalja. Den har körts emot något för länge sedan och den oskyddade plåten har efter det rostat sönder i botten. Jag fick dock med en ny balja löst, så det är bara att göra jobbet också. tongue

I övrigt fick jag med en massa godis med bilen utöver det som hör till den från början.
Original skinninredning var tvärslut och finns tyvärr inte kvar, men föregående ägare hade fått tag på en annan frisk svart skinninredning till den. Tyvärr är det den nyare varianten med de runda nackstöden som kom -86, men den är i bra skick så jag kan knappast klaga. smile

Hämtning!
https://i.imgur.com/iFLkfvK.jpg
https://i.imgur.com/dmTkRZE.jpg
https://i.imgur.com/SBN5kzJ.jpg
https://i.imgur.com/swEisYc.jpg
https://i.imgur.com/w2RPmtD.jpg
https://i.imgur.com/MKh3K2I.jpg

Dokumentation fanns det gott om - sådant här tycker jag är mumma! big_smile
https://i.imgur.com/YReRCnE.jpg

Fick med en massa lullull som sagt. big_smile
https://i.imgur.com/pCgBmLK.jpg
https://i.imgur.com/qOcULHx.jpg
https://i.imgur.com/tRwA1U3.jpg
https://i.imgur.com/Sstb8Mb.jpg


Bilen har som sagt gått i Oregon men stått still ett bra tag. Den importerades 2018 av förra ägaren som också påbörjade en renovering, men på grund av hälsoproblem blev den tyvärr ståendes. Jag kan avslöja att försäljningen satt väldigt långt inne, det var tydligt att det gjordes motvilligt, men jag tänker göra mitt bästa för att få ordning på bilen och få ut den på vägarna igen. En sådan här bil förtjänar att köras - och ska användas!

Ny ursprungskontroll får göras eftersom den följer ägaren, inte bilen. Tanken är att i första hand regga in den och få den körbar och besiktad, alla slangar, remmar etc ska bytas. Inredningen är i beståndsdelar efter golvlagningen, så den ska ihop igen.

Senast redigerat av Mew (9 september 2021)

Mew
2 augusti 2021 · 2 160 Inlägg

Sorterade upp smådelarna som låg i bilen efter vad de hör till. Fick tag på passande backar av garagegrannen. big_smile
https://i.imgur.com/oQBNruA.jpg

...och de större sakerna är fortfarande rätt så osorterade. lol
https://i.imgur.com/GkRL34z.jpg


Följde visst med en fripassagerare. roll
https://i.imgur.com/F1edUUP.jpg

Nu är bilen tömd och redo att städas ur!
https://i.imgur.com/KoCZYEk.jpg

Mew
4 augusti 2021 · 2 160 Inlägg

turbonova skrev:
Följer självklart 😊 ser ut som ett mysigt projekt.

KolGruvan skrev:
Även jag kommer givetvis följa detta 😁😁😁😁

danny-16vt skrev:
Ska bli kul att följa

Marlboroman skrev:
Följt den förra ägarens projekt med denna. Får hoppas den kommer ut på vägarna igen.

Vad kul, välkomna! big_smile Ja, denna har verkligen fått det att klia i fingrarna på mig. Det är bra, för jobb finns det gott om. lol

Mew
4 augusti 2021 · 2 160 Inlägg

Jag märkte att jag hade en tendens till att gå runt och pilla lite överallt på bilen, lite här och lite där, utan att riktigt få något gjort. Så jag gjorde upp en lista för att få lite överblick över det hela. (Denna har redan kommit att förlängas markant - och lär fortsätta göra det. tongue )
https://i.imgur.com/6nx9FW2.jpg

Golvet hade blivit lagat och kittat tidigare pga en sjuka dessa har där det bildas kondens längs med kabelhärvan. Jag drog på 2k primer på skarvarna som skydd, både under bilen och inuti den. När det torkat tog jag krypande / tunnflytande rostskydd och dränkte området undertill.
https://i.imgur.com/TjNrOiz.jpg

Vid köp hängde mitten av kardanen fritt under bilen efter golvlagningen. Detta medförde att den var oerhört jobbig att putta, eftersom den mittersta knuten låste sig konstant. Bilens kardanbalk var skadad, men som tur var hade jag en annan liggandes som jag tänkte montera. Känner för säkerhets skull på lagret - och det var tur det. Det var tvärstumt!! Omöjligt att snurra på överhuvudtaget. Har aldrig varit med om det innan. yikes

Märkte upp kardan med en däckpenna i alla ändar och skarvar - det är viktigt, så allting hamnar likadant vid återmontering. Viktigast är skarven mitt på kardan, men helst även ut mot medbringarna på lådan och bakaxeln (eller hardyskivan om man har en sådan) för att undvika vibrationer i drivlinan.

Lagret såg ju fint ut...
https://i.imgur.com/apzmlFp.jpg

...tills man plockade ner det. Sidorna är i PLAST(?!), som pulvriserats och fukten har trängt in och käkat upp lagrets funktion totalt.
https://i.imgur.com/08HPZSq.jpg

Som tur är har jag en likadan grövre kardan hemma som jag tänkt montera på min blåa så småningom, och till den hade jag ett nytt SKF lager liggandes. Det fick användas tidigare än planerat. lol

Drog av det gamla lagret med en avdragare och en passande hylsa.
https://i.imgur.com/yYOsa2d.jpg

Knackade försiktigt på det nya lagret, använde en rörstump som råkade ha perfekt dimensioner som distans. Är viktigt att bara knacka på innerbanan vid sådana här jobb, man ska inte belasta lagret när det knackas på.

Kardanknutarna kändes bra, men jag upptäckte att de hade gängade hål med små pluggar i sig. De tog jag bort och ersatte med smörjnipplar, och tryckte i nytt fett i alla knutarna.
https://i.imgur.com/ujecoVv.jpg

Sedan åkte kardan upp igen, och bilen var rullbar. Därmed fick den tillfälligt byta plats i garaget med pga bygge av lackbox.

Tog hem mattor och inredningsdetaljer och gav dem en grundlig rengöring. Det behövdes... roll Nu hänger de på tork och väntar på att kunna återmonteras.
https://i.imgur.com/TQYLLCJ.jpg
https://i.imgur.com/opWwdsa.jpg
https://i.imgur.com/82DV4Sf.jpg
https://i.imgur.com/iKV3x5t.jpg

Mew
8 augusti 2021 · 2 160 Inlägg

Cuefa skrev:
Det här lär ju följas!
Spännande med USA-importerade svenskbyggda bilar tycker jag 😁

Hoppas skalbaggen var död! 😱

Du kan vara lugn, den var jättedöd. 😁👍 Hittade dock några stora, väldigt levande spindlar när jag rotade i underredet... 😅

vEight skrev:
Coolt! Följer såklart! 😃

Kul, välkommen! big_smile

Mew
8 augusti 2021 · 2 160 Inlägg

Brädan var sprucken överallt och allmänt tvärslut, så den behövde bytas ut. Fick med en som var nästan perfekt, dock från en bil utan AC, så fästena för de övre utblåsen behövde bytas ut eftersom de skiljer.
https://i.imgur.com/9QheHvy.jpg

De sitter popnitade original, så jag borrade försiktigt bort skallen på popnitarna, för att inte borra igenom brädan med. Jag fäste AC-fästena på den nya brädan med korta skruv istället, är inte så glad i popnit. Viktigt att de är korta, eftersom det inte finns mycket material där bakom. Stor risk att skruva rakt igenom brädan annars.
https://i.imgur.com/p1pOEHF.jpg

USA-bilar har även VIN-numret på en plåt fäst på brädan, den saknas på svenska bilar. Dock är det förberett på våra brädor med, så det är bara att flytta över plåten och fästa den i befintliga clips.
https://i.imgur.com/Gln2tsA.jpg
https://i.imgur.com/pT5Rwps.jpg

Nät jag var där under passade jag på att riva bort oljetrycksmätaren som hade eftermonterats - en variant med en tunn oljeslang IN I KUPÉN. Det är ett STORT nej för mig.
https://i.imgur.com/82DhNdL.jpg

Jag fick med en original 5-bars oljetrycksmätare, dock ingen givare så en sådan söker jag. Monterade givaren sålänge. Det visade sig vara fördraget till den mätaren, så det var bara att koppla in! big_smile Har dock kvar att dra om och koppla in belysningen till den, då det klippts och skarvats när man monterade eftermarknadsmätaren.
https://i.imgur.com/mZqcAuL.jpg
https://i.imgur.com/Gp5ERkJ.jpg

Nu hade även det jag tvättade torkat, så jag monterade reservhjul, stropp och bagageinredning. (Även den nya brädan syns i bakgrunden.)
https://i.imgur.com/dxG9i0H.jpg
https://i.imgur.com/89Xs5OB.jpg

Hissade sedan upp bilen och rev bort hjulen. Här såg det såklart väldigt fint ut rostmässigt, men bromsar, leder och lager ska få sig en total översyn.
https://i.imgur.com/LVsW9Qt.jpg
https://i.imgur.com/eaYUyFS.jpg

Är det någon som vet vad detta är? De bakre oken är längre än alla jag sett tidigare, och i den förlängda biten har de någon form av stopp skruvade i sig. Detta "stopp" möter en stor platta som är skruvad i karossen, längs med bilens färdriktning. Har aldrig sett eller hört talas om detta innan. Någon som vet nåt om detta?
https://i.imgur.com/FxM44u7.jpg
https://i.imgur.com/dT85hm4.jpg

Mew
12 augusti 2021 · 2 160 Inlägg

Aronson skrev:
Ett extra krockskydd,
volvomannen här på garaget hade ett likadant på sin 240

Volvo_Mannen
21 mars 2014 1097 visningar
Ytterligare en Nordamerika detalj, Stora triangelbalken till höger ska ta i lilla triangeln på oket vid en krock för att ta upp kraften och skona tanken.

Där fick jag lära mig något nytt, tackar! big_smile Är ju extra bra när man har extrasätet i bagageutrymmet kan jag tänka mig. Undrar varför Volvo inte hade det på våran marknad med? 🤔

Mew
12 augusti 2021 · 2 160 Inlägg

Demonteringen av bromsarna gick snabbt och smidigt.
https://i.imgur.com/dQxoEC9.jpg
Bak såg det nästan helt nytt ut, måste ha bytts precis innan bilen blev ståendes.
Det ena bakre oket var i perfekt skick, kunde trycka in kolvarna med fingrarna och de var kliniska, så det motionerade jag bara lite grann. Det andra rörde sig också lätt och fint och dammskydden var i bra skick, men det hade en hint av en rosthinna på kolven så det rev jag ändå, för säkerhets skull.
https://i.imgur.com/yNsOovw.jpg
https://i.imgur.com/jMNnCdI.jpg
https://i.imgur.com/WRZ37U7.jpg

De främre oken var lite sämre - alla kolvar rörde sig, men dammskydden var skrot och fukt hade trängt igenom, så både kolvarna och okens glidytor behövde snyggas till.

Pressade ut kolvarna genom att gänga i en fettnippel i oket och pressa ut dem med hjälp av en fettspruta. En mycket effektiv metod, men det får absolut inte finnas något fett kvar någonstans sedan, så det kräver en hel del rengöring/sanering efteråt. I efterhand hade det varit bäst att pressa ut kolvarna medan oken fortfarande satt på bilen, med hjälp av bromspedalen, så hade man sluppit det momentet. Men det är lätt att vara efterklok. tongue
https://i.imgur.com/RukVWcL.jpg
Renoverade upp oken, bytte tätningar och dammskydd. Både okens glidytor och kolvarna gick att få i skick igen som tur var. smile Smorde upp allting innan det åkte på, och packningar och kolvar blöttes i bromsvätska innan ihopmontering så allting skulle glida på enkelt.
https://i.imgur.com/Ih77Ydx.jpg
https://i.imgur.com/cAgykEd.jpg

Sen passade jag på att måla dem också när jag ändå höll på. De målades i guld, för att efterlikna den guldfärgade eloxering de hade när de var nya.
https://i.imgur.com/PZ4TVhn.jpg
https://i.imgur.com/B7WCuAf.jpg

Fick även ett paket med lite servicedelar!
https://i.imgur.com/fv9MorX.jpg

Vindrutetorkare hade jag, men jag missade att jag inte hade en i rätt längd till bakrutetorkaren. Dock hade jag gott om längre, så jag valde att korta av ett sådant blad och byta ut bara bladet.
https://i.imgur.com/e68qbG8.jpg

Jag valde att lacka skivorna svarta, så slipper man att centrumet blir rostigt och fult. Har tidigare maskerat slitbanan, men har sett att fler och fler skivor levereras lackade istället för inoljade, och då är hela skivan svart, ingenting är maskerat, utan det får bromsbeläggen sköta vid första inbromsningen. Så jag tänkte att det borde funka även i detta fall. smile
Drog även över torkararmarna samtidigt.
https://i.imgur.com/9Z37d53.jpg


Tänkte rengöra och återinfetta in de främre hjullagren, men även detta såg ut att ha gjorts väldigt nyligen så det kändes rätt så onödigt.
https://i.imgur.com/redeute.jpg

Och så åkte allting på igen! Tog några dagar, men nu är det bara luftning och bromsvätskebyte kvar. smile
https://i.imgur.com/KA8bId7.jpg
https://i.imgur.com/VGweRzF.jpg

Näst på tur var styrväxeln. Den som satt på var båda inre styrlederna sopslut på. Fick ju med en NOS, men hade även en komplett begagnad i väldigt bra skick liggandes från den bilen jag använde som donator och skrotade ner för att ta AC-systemet ifrån till min blåa 245a, så jag valde att montera den istället.
https://i.imgur.com/u1Er5P0.jpg

Det visade sig dock att den som var på var en ZF-styrväxel, båda två som jag hade liggandes var av märket CAM. Den passar visserligen rakt på, men monteringsdetaljerna mot själva styrväxeln skiljer lite grann på ena sidan,  så jag får leta rätt på de delarna - sparade även dem från donatorbilen, ligger där hemma... någonstans. tongue Monterade den lite löst på andra sidan sålänge.
https://i.imgur.com/7fbvMSj.jpg

Tryckte även in nedre rattaxeln i övre knuten. Gick otroligt trögt, den ville inte riktigt som jag ville, men till slut så. smile
https://i.imgur.com/s3IW5Kx.jpg

Sedan är ena anslutningen nere på styrväxeln (returen, stora banjobulten) vinklad på ZF men rak på CAM. Går att få dit "fel" anslutning åt båda hållen eftersom själva bulten är identisk, men det böir väldigt bökigt och onödigt krångligt. Började pilla med det, men kom snabbt på att jag ju hade en CAM-slang i bra skick liggandes precis bredvid, så bytte bara ut den. Till sist - ny olja. smile
https://i.imgur.com/u9kFwAD.jpg

Förardörrens list var av, och någon verkar ha försökt limma fast den med epoxy eller något - det var stenhårt. Jobbade försiktigt med klumparna och fick till slut bort det med hjälp av en liten, liten avbitare och en pillmejsel.
https://i.imgur.com/SiLhRZA.jpg

Tog även bort resten av sidolisterna för att se om det går att snygga till dem. Två av dem är gummit totalt torrsprucket på till den grad att det flagnat av, så de lär bytas, men resten kanske går att rädda. Svarta lister är inte helt lätta att får tag på längre, så det är värt ett försök.
https://i.imgur.com/lC6DuLA.jpg

Senast redigerat av Mew (12 augusti 2021)

Mew
15 augusti 2021 · 2 160 Inlägg

volvoqq skrev:

Mew skrev:
Tack ska ni ha! Tror det blir att lägga ett sandpapper mellan klossar och skiva och rotera hjulen, och på så sätt slipa bort det från anläggningsytan, för säkerhets skull. smile

Inte så roligt att åka ut och så tar inte bromsarna och skrotar bilen på grund av det.

Jo men lite så ja, håller med där. Tror visserligen inte det blir så pass, men helt onödig risk att ta oavsett. smile

Mew
15 augusti 2021 · 2 160 Inlägg

Tog fram en hög med servicedelar. smile
https://i.imgur.com/Mh61FPL.jpg

Bytte olja och filter. Bytte även motor- och växellådskuddar samtidigt, det var verkligen på tiden. Tänkte att jag passar på medan oljefiltret är borta, så får jag gott om plats. Jo tjena... inte på Turbon inte. Så mycket bös ivägen där. lol Men till slut så!
Jag rengör även alla delar jag tar bort innan återmontering, först i dieselbad och sedan med bromsrengöring. Även motorfästena fick den behandlingen.
https://i.imgur.com/1eYQjrM.jpg

Växellådskudden gick däremot snabbt och smidigt. Visade sig att jag fått tag på fel kudde till den - gängorna var lite kortare - men den gick bra att montera ändå.
https://i.imgur.com/e5k8Ro2.jpg

Tömde kylsystemet och blev förvånad över hur fint vattnet var. Klart och fint, inte grumligt alls.
https://i.imgur.com/vij6xOB.jpg

Bytte även bakaxeloljan. Samma sak här, gott om klet på skruvarna så det var inte nybytt, men det syns då inte på oljan. Klar och fin, och knappt ett enda spån på pluggens magnet. yikes
https://i.imgur.com/ify89VF.jpg

Även lappen satt kvar under allt klet. big_smile
https://i.imgur.com/KDx2StR.jpg

Monterade tillbaka huvlåset.
https://i.imgur.com/KCTlYCE.jpg

Sedan var det dags för plåten under batterihyllan! Skruvarna här är tvärslut. Hade sedan tidigare dränkt dem i WD40 i omgångar.
https://i.imgur.com/NDP8256.jpg

Gick nu loss på dem med skruvutdragare, s.k. "tigerhylsor". Två av dem fick jag faktiskt loss! På de andra två lossnade den gängade insatsen från plåten under hyllan, så de fick jag kapa loss.
https://i.imgur.com/kkx7eXz.jpg
https://i.imgur.com/SQ14iGb.jpg

Rengjorde och avfettade sedan plåten...
https://i.imgur.com/ICRc2eZ.jpg

...Och målade den med industrilack, så har den ett skydd så länge.
https://i.imgur.com/YWqyPZZ.jpg

Rengjorde och snyggade till en original batterihylla i plast från senare årsmodeller, som jag fick med, och monterade den.
https://i.imgur.com/uG8qLQd.jpg

Och mitt reservbatteri åkte på plats i bilen. big_smile Det är ett batteri från en 940 så polerna sitter på "fel" sida, men kablarna är långa nog för att kompensera för det.
https://i.imgur.com/axvePx3.jpg

Mew
17 augusti 2021 · 2 160 Inlägg

Har slipat ner slitageytorna, så nu kan ni vara lugna. tongue Gick samtidigt över och luftade systemet och bytte bromsvätska, så nu är det ny fräsch DOT 5.1 i systemet. smile
https://i.imgur.com/vjnWgsi.jpg
https://i.imgur.com/AvBtreg.jpg

Skulle montera mitt nya luftfilter som jag fått hem, men där hann någon visst före mig. lol Det som sitter i är splitter nytt! Lade det jag köpte på hyllan till nästa byte. tongue
https://i.imgur.com/DCNbpqZ.jpg

Bytte till nya tändstift. De befintliga var inte så dåliga. Att bilen har skötts väl är ett återkommande faktum. smile
https://i.imgur.com/POch5ho.jpg
https://i.imgur.com/0mCWDuW.jpg

Pytsade även i en skvätt olja i varje tändstiftshål medan de var ute, för nu var det dags att se om motorn går runt. big_smile
https://i.imgur.com/ugjEuFE.jpg

Och - jodå, självklart gjorde den det. Den satt inte fast överhuvudtaget, utan gick att dra runt lika lätt som om den ställts dagen innan. smile Demonterade remhjul och kamremskåpan - som för övrigt är helt sprickfri (!), nu var det dags för nya remmar. (Ingen av remmarna visade f.ö. några tendenser till torrsprickor - Även dessa verkar ha varit mer eller mindre nybytta när bilen ställdes.
)
https://i.imgur.com/aewLLVI.jpg


Ny spännare. Spännande! roll
https://i.imgur.com/eWxGiUz.jpg

Nya remmen på plats...
https://i.imgur.com/siBh77r.jpg

...Och allt annat runtomkring med. Som vanligt rengjort och snyggat till kåpa etc innan återmontering.
https://i.imgur.com/eqk8KCk.jpg

När jag ändå höll på här framme så skruvade jag loss frontplåten. Bilen saknade ju kondensorn, men AC-slangarna hade som tur är blivit ordentligt tätade, så de borde med lite tur gå att återanvända.
Jag råkade ha en kondensor i nästan nyskick liggandes - dock till en tidig 740 (-85) så fästena skiljde sig något, men själva elementet är mer eller mindre identiskt, så det var inga som helst konstigheter att få dit det. Bockade till ett fäste, så löste sig resten. Det är lite trångt mellan rören och elfläkten, men det funkar. (Elfläkten var förresten - iallafall i Sverige - extra tillval utöver AC - min donator till den blåa hade inte en sådan, men den hjälper till en hel del och rekommenderas tydligen starkt).
https://i.imgur.com/YSO6ant.jpg
https://i.imgur.com/KnwpgMJ.jpg

Kopplingarna rengjordes såklart mycket noga, sedan tog jag en ny O-ring, smorde in den med lite av den lilla gnutta Esterolja jag har kvar efter den blåas AC-konvertering, och den skruvades ihop. Den andra kopplingen - röret till torkfiltret - får vänta, eftersom det röret saknas för tillfället.
https://i.imgur.com/zRHjpGz.jpg

Så åkte frontplåten på igen!
https://i.imgur.com/palP7a6.jpg

Jag blev nu så sjukt sugen på att få den att se ut lite mer som en bil igen, så jag valde att montera de nya lyktinsatserna! smile Och då kunde jag ju inte hålla mig... Rengjorde, snyggade till och monterade ramarna med. big_smile

Reflexerna var dåliga, men de sitter bara med clips och går att byta ut. Sargarna såg också lite dassiga ut, men blev faktiskt finare än förväntat efter en ordentlig rengöring!
https://i.imgur.com/J5GwhAE.jpg
https://i.imgur.com/yCKZ4nh.jpg

Dock är de inte perfekta, hade gärna hittat likadana finare. Jag fick faktiskt med en extra, väldigt fin sarg, men det är inte helt rätt för denna bil. Den har nämligen ett hål för strålkastarspolningen, vilket denna bils originalsargar inte har. Ytterligare en skillnad som jag inte visste existerade förrän jag fick tag på denna bil. tongue
https://i.imgur.com/FFXn8wa.jpg

Reflexen på den extra kromsargen var nästan helt perfekt, så den flyttade jag iallafall över. Behöver bara hitta en reflex till passagerarsidan nu med. smile

Avslutningsvis lade jag dit grillen (fortfarande trasig, men rengjord) bara för att ge mig själv (och i förlängningen er) en teaser... big_smile
https://i.imgur.com/z5kJxv3.jpg

Senast redigerat av Mew (17 augusti 2021)

Mew
31 augusti 2021 · 2 160 Inlägg

Jag dammsög upp allt bös som satt i diverse avrinningar och så vidare. Fick vara lite kreativ för att få ut det mesta..
https://i.imgur.com/AjSwv2U.jpg

Även dräneringen från AC-paketet rensades. Den var rejält igensatt, så det var välbehövligt. Den sitter rätt så dumt till, under bilen ovanför växellådan, så lika bra att passa på medan den är upphissad.
https://i.imgur.com/z7DCd69.jpg


De andra dörrsidorna plockades också av och rengjordes. Smorde upp stag och leder i de dörrarna också, och dammsög upp allt bös som lagt sig i botten.
https://i.imgur.com/JjFtuO9.jpg
https://i.imgur.com/ZL27K64.jpg

Gick sedan igenom motorrummet, och bytte ut alla slangar mot nya. Det var mycket mer jobb än jag trodde det skulle vara, det var visst hur mycket slangar som helst så det tog en bra stund. Men det var verkligen välbehövligt.
https://i.imgur.com/6y85OhT.jpg
https://i.imgur.com/xVWmgRM.jpg

Sen var det dags att börja ge sig på elen. Delar av bilens härva är tyvärr bortom all räddning, men härvan i stort tror jag går att rädda. Jag fick med en NOS kabelhärva till bilen - något som är otroligt svårt att få tag på numera - men i nuläget blir det inte byte av den. Inte än, iallafall, om det går att lösa detta som jag har tänkt.


Härvan på passagerarsidan var så slut som den bara kan bli. Detta ska åtgärdas innan tändningen vrids på, av förklarliga skäl.
https://i.imgur.com/EQigck7.jpg

Även kontaktstycket föll isär i bitar så fort man tog i det, så det ska ersättas. Jag väljer att ersätta det mot en vattentät variant och sätta kontaktstycket inne i bilen istället för i motorrummet. Det lär förbättra livslängden markant.

Började med att montera en helt ny gummigenomföring.
https://i.imgur.com/ZiUAlv7.jpg

När jag tryckte in kablaget i bilen började det rinna - ja, RINNA vatten ur det. Det har runnit in vatten i höljet som verkar ha legat ett bra tag. Fick hämta en massa papper för att suga upp det.
https://i.imgur.com/D9gLycx.jpg

När jag skar upp höljet bekräftades mina misstankar om att det varit så här ett tag. Höljet var fullt med en äcklig sörja. Det luktade inte hallon, kan jag säga... hmm
https://i.imgur.com/B0NQEdl.jpg

Klippte av kablarna högre upp där de var friska och pressade på kabelskor. Tog inga bilder eftersom jag låg i en rätt obekväm position, så bjuder på en bild på andra ändan av kontakten istället.
https://i.imgur.com/yMiAbKU.jpg

Sedan var det bara att trycka i dem i kontaktstyckena och koppla ihop dem igen. Längden på kablaget är som tur är väl tilltagen, så det var inga problem att ha det såhär. Den tjocka kabeln (till lambdasond eller liknande?) lät jag vara då den var frisk. Hålet i genomföringen var lite stort, så efter att bilden togs tätade jag det med butyltejp/apsnor och drog igenom ändan av genomföringen utåt, så det inte ska kunna stå vatten i den.
https://i.imgur.com/OdaO9NC.jpg

Och på plats igen. Känns mycket bättre att inte ha ett öppet kontaktstycke här.
https://i.imgur.com/22nSC9Y.jpg

Mew
5 september 2021 · 2 160 Inlägg

Jag blev sugen på att få bilen att se lite mer komplett ut, så jag tog tag i att snygga till skinnsätena. Funderade lite på att färga in dem helt, men efter en noggrann rengöring såg de faktiskt så pass bra ut att jag valde att bara göra "spot repairs" där det behövdes. Färgade in dem med svart läderfärg, sedan sidenmatt "klarlack". Allting svampades denna gång. Blev nöjd med resultatet. smile Tyvärr vet jag inte riktigt hur man åtgärdar den typ av "revor" där skinnet töjt sig (men inte gått sönder), har någon sådan i baksätet. Även något rivmärke finns kvar som hade kunnat åtgärdas, men för tillfället så duger detta bra. smile
https://i.imgur.com/2DxEywb.jpg
https://i.imgur.com/spWZS6e.jpg
https://i.imgur.com/brrbsXQ.jpg
https://i.imgur.com/CA8vgrm.jpg


Dock såg jag att baksätets sittdyna har den nyare infästningen, som inte passar mot karossen som har den äldre varianten. I karossen är den svetsad, så jag behöver få tag på skenor/fästen från ett äldre baksäte och ersätta de befintliga innan det går att montera sittdynan bak.

Nu är just sittdynan bak ändå inte färdig, så det gör inte så mycket. Den har en sprucken söm, och saknar även två knappar (med fler som sitter på sniskan). Är osäker på hur knapparna fästs, om det görs utifrån eller underifrån, dvs om man måste ta bort klädseln för att få dit dem.
https://i.imgur.com/WuiAWqc.jpg

Sedan gav jag mig på att renovera elhissknapparna. Det är en sjuka på dessa att det kommer in smuts och lägger sig inuti knappen, och även att kontaktpunkterna oxiderar, så man t ex måste trycka en massa gånger på knappen för att få någon respons alls åt något håll, eller att de går oerhört segt eftersom strömmen först går genom knapparna och det blir ett rejält spänningsfall pga detta. Dock är de helt mekaniska, så de går att ta isär och rengöra. Jag rekommenderar även att smörja in kontaktytorna med något ledande fett, Vaselin ska tydligen funka bra. Jag skrev lite mer detaljerat om denna process när jag gjorde det på den blåa, så här finns processen dokumenterad mer detaljerat om man är intresserad av den. Dessa bredare knappar skiljer sig lite i utformningen av husen, de är lite mer förslutna så skiten kommer inte in lika lätt (en välkommen förbättring), men oxid är fortfarande lika problematiskt.

Passade även på att ersätta de knappar som blivit utbytta till den nyare, rundade varianten till den äldre fyrkantiga igen. De gamla följde som tur är med. smile
Hittade inte knappen till den ena bakdörren, så jag tog en smalare som jag hade i reserv så länge. Rätt knapp tittade sedan fram, så jag rengjorde den också i efterhand.
https://i.imgur.com/xKVlZrR.jpg
https://i.imgur.com/vyKEvu5.jpg

Även säkringshållaren fick samma behandling, rengjordes från oxid och fick nya(re) säkringar med fräschare ytbehandling eftersom de gamla var rätt oxiderade även de.
https://i.imgur.com/xJan77s.jpg
https://i.imgur.com/t1HOTnL.jpg

Sedan tänkte jag smörja jag upp allting i dörrarna ytterligare en gång - medan det rörde sig. Det innebär att koppla på batteriet och sätta på tändningen för första gången! Alla elhissarna rörde sig som de skulle, höger bak fick jag spänna åt skruvarna på eftersom den hade jobbat sig loss (ytterligare en sjuka på dessa, starka motorer och rätt tunn plåt som flexar). Testade centrallåset också, alla dörrar lirade klockrent utom höger bak, men det tog inte lång tid att hitta orsaken. tongue
https://i.imgur.com/mwCNief.jpg

En lödhylsa på det och problemet var löst! smile Drog även över ett lager vävtejp som extra skydd efter att bilden togs, glömde att dra över en krympslang innan jag satte lödhylsa och orkade inte göra om det. tongue
https://i.imgur.com/oEBwwGa.jpg

Senast redigerat av Mew (5 september 2021)

Mew
7 september 2021 · 2 160 Inlägg

tiger138 skrev:
Snyggt jobbat med sätena! Blev riktigt bra big_smile
Hehe dåliga kontaktytor kan ge spännande fel hmm Smart sätt att rengöra dom på!

Tack! big_smile Jo det är ju mer regel än undantag på säkringshållarna på 240, har varit med om riktigt skumma elfel där orsaken inte var mer än oxiderade kontaktytor mot säkringarna. lol

Mew
7 september 2021 · 2 160 Inlägg

Jag ville även ge fälgarna lite kärlek - de var väldigt fina för att vara originalfälgar men hade en del rejält fastgrott skit som satt kvar efter upprepade ordentliga rengöringar, även med starka medel. Till slut började färgen försvinna bredvid skiten - men skiten satt kvar!! Så jag valde att ge dem ett nytt lager pulverlack. Blästrade bort skiten där den satt tillsammans med alla ojämnheter, men blästrade inte bort resten av färgen (ingen tillgång till blästerskåp). Tvättade och avfettade sedan ytorna noga, och så fick de följa med hem för en omgång med pulverlacksprutan och ugnen. Bakdags! big_smile
https://i.imgur.com/QnN9xcm.jpg

Fick en del konstiga blickar av min bättre hälft även denna gång, men hon lät mig hållas. tongue
https://i.imgur.com/Z91BXrz.jpg

Det var betydligt klurigare att få till en bra yta denna gång än sist jag gjorde det - förmodligen eftersom fälgarna inte var renblästrade innan. Resultatet blev väl inte helt 100% enligt mig men BRA mycket bättre än de såg ut innan, så jag får väl ändå känna mig nöjd. Helhetsintrycket är klart godkänt. smile
https://i.imgur.com/2cw6B9N.jpg
https://i.imgur.com/jj3Auyc.jpg

Så åkte de till garaget i väntan på nya däck. big_smile
https://i.imgur.com/ZShQtMV.jpg

Mew
8 september 2021 · 2 160 Inlägg

Lucif3r skrev:
Uj... Skulle jag ens närma mig ugnen med en fälg fick jag nog sova på gatan sen big_smile

Ja... hon har en ängels tålamod. Som jag ändå lyckas balansera på gränsen till med jämna mellanrum. lol

JAF skrev:
Hur har jag kunnat missa denna tråd?? Måste självklart följas! Har läst igenom den nu och blir väldigt sugen på att ta tag i min egna Turbo. big_smile

Hur kunde kabelhärvan ha blivit sådär jäkla dålig?

Kul, välkommen! Blir väl lite ömsesidigt utbyte. 😁👍

Det är en bra fråga... Höljet smulas ju gärna sönder, min blåas härva är inte jättefin heller, men det här var i särklass den värsta jag sett. lol

Mew
8 september 2021 · 2 160 Inlägg

Även växelspaksdamasken fick sig en skönhetsbehandling, och så hittade jag en hel brytare till bagagerumsbelysningen som åkte på plats. Med en ny skruv, såklart. big_smile
https://i.imgur.com/c8htbm0.jpg
https://i.imgur.com/BUWyMJs.jpg

Sedan tvättade jag lite delar. Vi har tyvärr inget vatten i garaget, så jag fick improvisera med en balja som placerades under stuprännan utanför porten. Vips så hade jag ett bad för delarna. smile  Som vanligt tog det längre tid än väntat, så när allting var tvättat var det dags att åka hemåt. roll
https://i.imgur.com/uv4sYde.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang