Volvo 245 Turbo Intercooler -85 USA modell - Genomgång och registrering!

245 TIC -85 från Oregon reggas och ska ut på vägarna igen!
  • 52 Följare
  • 33 968 Visningar
  • Uppdaterades senast 9 januari
Mew
2 augusti 2021 · 2 152 Inlägg

Ett nytt projekt har rullat in i garaget! Bilen i fråga är en Volvo 245 Turbo -85 med originalmonterad intercooler från fabrik. Den har gått i Oregon fram tills den blev ståendes under en carport pga strul med bränslesystemet.
https://i.imgur.com/DBs7Nit.jpg

Från vad jag kunnat läsa mig till fanns "240 TIC" bara de sista åren, år -84 och -85, och bara på den amerikanska marknaden. Mycket är samma som "R-sport" intercooler kitet som såldes av Volvo i Sverige, men inte allt, är en del som skiljer. Tydligen har dessa vakuumstyrd laddtrycksstyrning och lite annat lullull.

Denna bilen har dessutom kvar originalturbon, som bara är oljekyld. Dessa återkallades av Volvo och ersattes med en vattenkyld variant, men denna bil lämnades aldrig in på garantiärendet. Som tur är känns turbon hyfsat frisk, impellern har inget glapp alls axiellt. Radiellt finns det ett litet glapp, men tänker vänta med att göra en bedömning tills turbon har använts och är fylld med olja igen, och känna efter en gång till då.

Bilen i övrigt är välutrustad, den har svart skinninredning, AC, farthållare, elhissar, elspeglar, och - sunroof delete. Japp, taklucka var standard på Turbo i staterna, men de valde bort det vid nybilsköpet. Det är lite synd, eftersom svenska kombimodeller inte såldes med taklucka alls och därför är 245 med taklucka väldigt sällsynt här.
Den hade även extrasäte i bagaget som av någon anledning plockats bort, men allt runtomkring är kvar, bälten etc. Tanken är att få tag på ett likadant svart extrasäte och montera in igen.

Karossen är i det stora hela i bra skick. Klarlacken är obefintlig på de ytor som pekar upp mot solen, men i gengäld är skärmkanter och dörrar osv rostfria. Den är även rätt så fin undertill. Partier av golvet har hunnits bytas ut av förra ägaren, detta pga kondens som bildats längs med kabelhärvan i bilen och varit en grogrund för rost, klimatet till trots. Kvar att göra där under är egentligen bara att byta höger reservhjulsbalja. Den har körts emot något för länge sedan och den oskyddade plåten har efter det rostat sönder i botten. Jag fick dock med en ny balja löst, så det är bara att göra jobbet också. tongue

I övrigt fick jag med en massa godis med bilen utöver det som hör till den från början.
Original skinninredning var tvärslut och finns tyvärr inte kvar, men föregående ägare hade fått tag på en annan frisk svart skinninredning till den. Tyvärr är det den nyare varianten med de runda nackstöden som kom -86, men den är i bra skick så jag kan knappast klaga. smile

Hämtning!
https://i.imgur.com/iFLkfvK.jpg
https://i.imgur.com/dmTkRZE.jpg
https://i.imgur.com/SBN5kzJ.jpg
https://i.imgur.com/swEisYc.jpg
https://i.imgur.com/w2RPmtD.jpg
https://i.imgur.com/MKh3K2I.jpg

Dokumentation fanns det gott om - sådant här tycker jag är mumma! big_smile
https://i.imgur.com/YReRCnE.jpg

Fick med en massa lullull som sagt. big_smile
https://i.imgur.com/pCgBmLK.jpg
https://i.imgur.com/qOcULHx.jpg
https://i.imgur.com/tRwA1U3.jpg
https://i.imgur.com/Sstb8Mb.jpg


Bilen har som sagt gått i Oregon men stått still ett bra tag. Den importerades 2018 av förra ägaren som också påbörjade en renovering, men på grund av hälsoproblem blev den tyvärr ståendes. Jag kan avslöja att försäljningen satt väldigt långt inne, det var tydligt att det gjordes motvilligt, men jag tänker göra mitt bästa för att få ordning på bilen och få ut den på vägarna igen. En sådan här bil förtjänar att köras - och ska användas!

Ny ursprungskontroll får göras eftersom den följer ägaren, inte bilen. Tanken är att i första hand regga in den och få den körbar och besiktad, alla slangar, remmar etc ska bytas. Inredningen är i beståndsdelar efter golvlagningen, så den ska ihop igen.

Senast redigerat av Mew (9 september 2021)

Mew
2 augusti 2021 · 2 152 Inlägg

Sorterade upp smådelarna som låg i bilen efter vad de hör till. Fick tag på passande backar av garagegrannen. big_smile
https://i.imgur.com/oQBNruA.jpg

...och de större sakerna är fortfarande rätt så osorterade. lol
https://i.imgur.com/GkRL34z.jpg


Följde visst med en fripassagerare. roll
https://i.imgur.com/F1edUUP.jpg

Nu är bilen tömd och redo att städas ur!
https://i.imgur.com/KoCZYEk.jpg

turbonova gillar en riktig burnout
3 augusti 2021 · 1 174 Inlägg

Följer självklart 😊 ser ut som ett mysigt projekt.

KolGruvan
3 augusti 2021 · 1 450 Inlägg

Även jag kommer givetvis följa detta 😁😁😁😁

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
danny-16vt Bilentusiast
3 augusti 2021 · 265 Inlägg

Ska bli kul att följa

Volvo 240 "Putte" (1988)
Marlboroman
4 augusti 2021 · 8 228 Inlägg

Följt den förra ägarens projekt med denna. Får hoppas den kommer ut på vägarna igen.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Mew
4 augusti 2021 · 2 152 Inlägg

turbonova skrev:
Följer självklart 😊 ser ut som ett mysigt projekt.

KolGruvan skrev:
Även jag kommer givetvis följa detta 😁😁😁😁

danny-16vt skrev:
Ska bli kul att följa

Marlboroman skrev:
Följt den förra ägarens projekt med denna. Får hoppas den kommer ut på vägarna igen.

Vad kul, välkomna! big_smile Ja, denna har verkligen fått det att klia i fingrarna på mig. Det är bra, för jobb finns det gott om. lol

Mew
4 augusti 2021 · 2 152 Inlägg

Jag märkte att jag hade en tendens till att gå runt och pilla lite överallt på bilen, lite här och lite där, utan att riktigt få något gjort. Så jag gjorde upp en lista för att få lite överblick över det hela. (Denna har redan kommit att förlängas markant - och lär fortsätta göra det. tongue )
https://i.imgur.com/6nx9FW2.jpg

Golvet hade blivit lagat och kittat tidigare pga en sjuka dessa har där det bildas kondens längs med kabelhärvan. Jag drog på 2k primer på skarvarna som skydd, både under bilen och inuti den. När det torkat tog jag krypande / tunnflytande rostskydd och dränkte området undertill.
https://i.imgur.com/TjNrOiz.jpg

Vid köp hängde mitten av kardanen fritt under bilen efter golvlagningen. Detta medförde att den var oerhört jobbig att putta, eftersom den mittersta knuten låste sig konstant. Bilens kardanbalk var skadad, men som tur var hade jag en annan liggandes som jag tänkte montera. Känner för säkerhets skull på lagret - och det var tur det. Det var tvärstumt!! Omöjligt att snurra på överhuvudtaget. Har aldrig varit med om det innan. yikes

Märkte upp kardan med en däckpenna i alla ändar och skarvar - det är viktigt, så allting hamnar likadant vid återmontering. Viktigast är skarven mitt på kardan, men helst även ut mot medbringarna på lådan och bakaxeln (eller hardyskivan om man har en sådan) för att undvika vibrationer i drivlinan.

Lagret såg ju fint ut...
https://i.imgur.com/apzmlFp.jpg

...tills man plockade ner det. Sidorna är i PLAST(?!), som pulvriserats och fukten har trängt in och käkat upp lagrets funktion totalt.
https://i.imgur.com/08HPZSq.jpg

Som tur är har jag en likadan grövre kardan hemma som jag tänkt montera på min blåa så småningom, och till den hade jag ett nytt SKF lager liggandes. Det fick användas tidigare än planerat. lol

Drog av det gamla lagret med en avdragare och en passande hylsa.
https://i.imgur.com/yYOsa2d.jpg

Knackade försiktigt på det nya lagret, använde en rörstump som råkade ha perfekt dimensioner som distans. Är viktigt att bara knacka på innerbanan vid sådana här jobb, man ska inte belasta lagret när det knackas på.

Kardanknutarna kändes bra, men jag upptäckte att de hade gängade hål med små pluggar i sig. De tog jag bort och ersatte med smörjnipplar, och tryckte i nytt fett i alla knutarna.
https://i.imgur.com/ujecoVv.jpg

Sedan åkte kardan upp igen, och bilen var rullbar. Därmed fick den tillfälligt byta plats i garaget med pga bygge av lackbox.

Tog hem mattor och inredningsdetaljer och gav dem en grundlig rengöring. Det behövdes... roll Nu hänger de på tork och väntar på att kunna återmonteras.
https://i.imgur.com/TQYLLCJ.jpg
https://i.imgur.com/opWwdsa.jpg
https://i.imgur.com/82DV4Sf.jpg
https://i.imgur.com/iKV3x5t.jpg

Cuefa Ain't no place like home...
4 augusti 2021 · 4 628 Inlägg

Det här lär ju följas!
Spännande med USA-importerade svenskbyggda bilar tycker jag 😁

Hoppas skalbaggen var död! 😱

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mew
8 augusti 2021 · 2 152 Inlägg

Cuefa skrev:
Det här lär ju följas!
Spännande med USA-importerade svenskbyggda bilar tycker jag 😁

Hoppas skalbaggen var död! 😱

Du kan vara lugn, den var jättedöd. 😁👍 Hittade dock några stora, väldigt levande spindlar när jag rotade i underredet... 😅

vEight skrev:
Coolt! Följer såklart! 😃

Kul, välkommen! big_smile

Mew
8 augusti 2021 · 2 152 Inlägg

Brädan var sprucken överallt och allmänt tvärslut, så den behövde bytas ut. Fick med en som var nästan perfekt, dock från en bil utan AC, så fästena för de övre utblåsen behövde bytas ut eftersom de skiljer.
https://i.imgur.com/9QheHvy.jpg

De sitter popnitade original, så jag borrade försiktigt bort skallen på popnitarna, för att inte borra igenom brädan med. Jag fäste AC-fästena på den nya brädan med korta skruv istället, är inte så glad i popnit. Viktigt att de är korta, eftersom det inte finns mycket material där bakom. Stor risk att skruva rakt igenom brädan annars.
https://i.imgur.com/p1pOEHF.jpg

USA-bilar har även VIN-numret på en plåt fäst på brädan, den saknas på svenska bilar. Dock är det förberett på våra brädor med, så det är bara att flytta över plåten och fästa den i befintliga clips.
https://i.imgur.com/Gln2tsA.jpg
https://i.imgur.com/pT5Rwps.jpg

Nät jag var där under passade jag på att riva bort oljetrycksmätaren som hade eftermonterats - en variant med en tunn oljeslang IN I KUPÉN. Det är ett STORT nej för mig.
https://i.imgur.com/82DhNdL.jpg

Jag fick med en original 5-bars oljetrycksmätare, dock ingen givare så en sådan söker jag. Monterade givaren sålänge. Det visade sig vara fördraget till den mätaren, så det var bara att koppla in! big_smile Har dock kvar att dra om och koppla in belysningen till den, då det klippts och skarvats när man monterade eftermarknadsmätaren.
https://i.imgur.com/mZqcAuL.jpg
https://i.imgur.com/Gp5ERkJ.jpg

Nu hade även det jag tvättade torkat, så jag monterade reservhjul, stropp och bagageinredning. (Även den nya brädan syns i bakgrunden.)
https://i.imgur.com/dxG9i0H.jpg
https://i.imgur.com/89Xs5OB.jpg

Hissade sedan upp bilen och rev bort hjulen. Här såg det såklart väldigt fint ut rostmässigt, men bromsar, leder och lager ska få sig en total översyn.
https://i.imgur.com/LVsW9Qt.jpg
https://i.imgur.com/eaYUyFS.jpg

Är det någon som vet vad detta är? De bakre oken är längre än alla jag sett tidigare, och i den förlängda biten har de någon form av stopp skruvade i sig. Detta "stopp" möter en stor platta som är skruvad i karossen, längs med bilens färdriktning. Har aldrig sett eller hört talas om detta innan. Någon som vet nåt om detta?
https://i.imgur.com/FxM44u7.jpg
https://i.imgur.com/dT85hm4.jpg

zzr94092
8 augusti 2021 · 4 378 Inlägg

Nån form av balans/vibrations grejsmoj, hade nån sån på en 85:ans opel,satt på bakaxeln intill kardanknuten!!

Aronson
9 augusti 2021 · 912 Inlägg

Ett extra krockskydd,
volvomannen här på garaget hade ett likadant på sin 240

Volvo_Mannen
21 mars 2014 1097 visningar
Ytterligare en Nordamerika detalj, Stora triangelbalken till höger ska ta i lilla triangeln på oket vid en krock för att ta upp kraften och skona tanken.

Senast redigerat av Aronson (9 augusti 2021)

Volvo 780 bertone "GT-Vagnen B6304" (1990)
Mew
12 augusti 2021 · 2 152 Inlägg

Aronson skrev:
Ett extra krockskydd,
volvomannen här på garaget hade ett likadant på sin 240

Volvo_Mannen
21 mars 2014 1097 visningar
Ytterligare en Nordamerika detalj, Stora triangelbalken till höger ska ta i lilla triangeln på oket vid en krock för att ta upp kraften och skona tanken.

Där fick jag lära mig något nytt, tackar! big_smile Är ju extra bra när man har extrasätet i bagageutrymmet kan jag tänka mig. Undrar varför Volvo inte hade det på våran marknad med? 🤔

Mew
12 augusti 2021 · 2 152 Inlägg

Demonteringen av bromsarna gick snabbt och smidigt.
https://i.imgur.com/dQxoEC9.jpg
Bak såg det nästan helt nytt ut, måste ha bytts precis innan bilen blev ståendes.
Det ena bakre oket var i perfekt skick, kunde trycka in kolvarna med fingrarna och de var kliniska, så det motionerade jag bara lite grann. Det andra rörde sig också lätt och fint och dammskydden var i bra skick, men det hade en hint av en rosthinna på kolven så det rev jag ändå, för säkerhets skull.
https://i.imgur.com/yNsOovw.jpg
https://i.imgur.com/jMNnCdI.jpg
https://i.imgur.com/WRZ37U7.jpg

De främre oken var lite sämre - alla kolvar rörde sig, men dammskydden var skrot och fukt hade trängt igenom, så både kolvarna och okens glidytor behövde snyggas till.

Pressade ut kolvarna genom att gänga i en fettnippel i oket och pressa ut dem med hjälp av en fettspruta. En mycket effektiv metod, men det får absolut inte finnas något fett kvar någonstans sedan, så det kräver en hel del rengöring/sanering efteråt. I efterhand hade det varit bäst att pressa ut kolvarna medan oken fortfarande satt på bilen, med hjälp av bromspedalen, så hade man sluppit det momentet. Men det är lätt att vara efterklok. tongue
https://i.imgur.com/RukVWcL.jpg
Renoverade upp oken, bytte tätningar och dammskydd. Både okens glidytor och kolvarna gick att få i skick igen som tur var. smile Smorde upp allting innan det åkte på, och packningar och kolvar blöttes i bromsvätska innan ihopmontering så allting skulle glida på enkelt.
https://i.imgur.com/Ih77Ydx.jpg
https://i.imgur.com/cAgykEd.jpg

Sen passade jag på att måla dem också när jag ändå höll på. De målades i guld, för att efterlikna den guldfärgade eloxering de hade när de var nya.
https://i.imgur.com/PZ4TVhn.jpg
https://i.imgur.com/B7WCuAf.jpg

Fick även ett paket med lite servicedelar!
https://i.imgur.com/fv9MorX.jpg

Vindrutetorkare hade jag, men jag missade att jag inte hade en i rätt längd till bakrutetorkaren. Dock hade jag gott om längre, så jag valde att korta av ett sådant blad och byta ut bara bladet.
https://i.imgur.com/e68qbG8.jpg

Jag valde att lacka skivorna svarta, så slipper man att centrumet blir rostigt och fult. Har tidigare maskerat slitbanan, men har sett att fler och fler skivor levereras lackade istället för inoljade, och då är hela skivan svart, ingenting är maskerat, utan det får bromsbeläggen sköta vid första inbromsningen. Så jag tänkte att det borde funka även i detta fall. smile
Drog även över torkararmarna samtidigt.
https://i.imgur.com/9Z37d53.jpg


Tänkte rengöra och återinfetta in de främre hjullagren, men även detta såg ut att ha gjorts väldigt nyligen så det kändes rätt så onödigt.
https://i.imgur.com/redeute.jpg

Och så åkte allting på igen! Tog några dagar, men nu är det bara luftning och bromsvätskebyte kvar. smile
https://i.imgur.com/KA8bId7.jpg
https://i.imgur.com/VGweRzF.jpg

Näst på tur var styrväxeln. Den som satt på var båda inre styrlederna sopslut på. Fick ju med en NOS, men hade även en komplett begagnad i väldigt bra skick liggandes från den bilen jag använde som donator och skrotade ner för att ta AC-systemet ifrån till min blåa 245a, så jag valde att montera den istället.
https://i.imgur.com/u1Er5P0.jpg

Det visade sig dock att den som var på var en ZF-styrväxel, båda två som jag hade liggandes var av märket CAM. Den passar visserligen rakt på, men monteringsdetaljerna mot själva styrväxeln skiljer lite grann på ena sidan,  så jag får leta rätt på de delarna - sparade även dem från donatorbilen, ligger där hemma... någonstans. tongue Monterade den lite löst på andra sidan sålänge.
https://i.imgur.com/7fbvMSj.jpg

Tryckte även in nedre rattaxeln i övre knuten. Gick otroligt trögt, den ville inte riktigt som jag ville, men till slut så. smile
https://i.imgur.com/s3IW5Kx.jpg

Sedan är ena anslutningen nere på styrväxeln (returen, stora banjobulten) vinklad på ZF men rak på CAM. Går att få dit "fel" anslutning åt båda hållen eftersom själva bulten är identisk, men det böir väldigt bökigt och onödigt krångligt. Började pilla med det, men kom snabbt på att jag ju hade en CAM-slang i bra skick liggandes precis bredvid, så bytte bara ut den. Till sist - ny olja. smile
https://i.imgur.com/u9kFwAD.jpg

Förardörrens list var av, och någon verkar ha försökt limma fast den med epoxy eller något - det var stenhårt. Jobbade försiktigt med klumparna och fick till slut bort det med hjälp av en liten, liten avbitare och en pillmejsel.
https://i.imgur.com/SiLhRZA.jpg

Tog även bort resten av sidolisterna för att se om det går att snygga till dem. Två av dem är gummit totalt torrsprucket på till den grad att det flagnat av, så de lär bytas, men resten kanske går att rädda. Svarta lister är inte helt lätta att får tag på längre, så det är värt ett försök.
https://i.imgur.com/lC6DuLA.jpg

Senast redigerat av Mew (12 augusti 2021)

Lucif3r
13 augusti 2021 · 2 182 Inlägg

Dom skivor jag sett som varit lackade från fabrik har inte varit lackade i den bemärkelsen, utan det är ett typ av slipmedel dom är "lackade" med, för att hjälpa till att slita in beläggen mot skivorna.

Så, jag vetetusan om det är så smart att lacka slitbanan med vanlig lack, faktiskt...

vEight Baronen
13 augusti 2021 · 1 434 Inlägg

Jag tror inte det blir några problem med en gnutta 1k färg på skivorna. Jag blästrade en skiva på min ena merca när jag gjorde iordning den. Dom var som nya men hade stått länge och blivit riktigt fula. Så jag blästra en och då jag inte visste hur länge bilen skulle stå så drog jag på zinkspray. Sen blev bilen stående i 1 år innan jag gjorde klart den och skulle besikta. Dom sista 3 skivorna blev blästrade 1 vecka innan besiktningen och fick lite färg påduschat. Men jag fick ojämn bromsverkan och det dåliga hjulet var där skivan fått zinkspray. Jag tog loss skivan och skulle slipa slitbanan men det var snudd på omöjligt! Den mattgrå ytan hade blivit blank och nästan fet. Såg ut som en riktig galvning. Min teori är att zinket vandrat och satt sig dikt på stålet när den blev liggande. Jag fick blästra den för att få bort allt. Men för att gå On topic igen så va det inget problem med färgen på skivorna 😄

Elbilar kan dra åt helvete.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang