Problem med vindrutetorkare

TS1997
2 augusti 2021 · 81 Inlägg

Hej!

Jag har en BMW 523i E39 från 1999 som jag fått ett allvarligt problem med. Jag var ute och åkte på en 110-väg i ösregn och helt plötsligt slutade vindrutetorkarna fungera. Efter ett litet tag började de fungera igen men då hade regnandet lugnat sig.

Efter att ha åkt igenom ett flertal skurar kom jag fram till att de fungerar när det bara regnar lite grann men så fort det börjar ösa ner så slutar de fungera. De börjar dock fungera igen bara någon minut efter att regnet lugnat sig så det är ju enligt mig inte troligt att något blir blött och slutar fungera då det inte borde torka så snabbt.

Jag har kollat över all plast däromkring och ser inga sprickor eller liknande som skulle tillåta vatten att ta sig in. Bilen har inte heller några felkoder angående detta.

Har ni någon tanke på vad felet kan vara?

Tack på förhand!

Jesper328
2 augusti 2021 · 2 333 Inlägg

Ta dän plastkåpan som ligger över torkararmaturen och kika om det är vattenansamling där, samt kontrollera kontaktstycket & stift.
Ser det bra ut så kan man fundera på torkarreläet.

Up the RA
Utmarks-Loke
2 augusti 2021 · 5 814 Inlägg

Det kan vara kolen i motorn som börjar bli utslitna och inte riktigt får kontakt längre. Men en bättre begagnad torkarmotor till E39 kan ju inte kosta många kronor.

TS1997
3 augusti 2021 · 81 Inlägg

Tack för tipsen! Får skruva isär och se hur det ser ut

Brådhis * Voff voff *
4 augusti 2021 · 10 245 Inlägg

Torkarlänkage som går trögt och löser ut värmesäkringen när dom används flitigt (ösregn) men klarar sig vid lättare användning (normalregn)...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
TS1997
4 augusti 2021 · 81 Inlägg

Brådhis skrev:
Torkarlänkage som går trögt och löser ut värmesäkringen när dom används flitigt (ösregn) men klarar sig vid lättare användning (normalregn)...?

Jag ska undersöka detta men tvivlar på det för det snabbaste läget fungerar utan problem när det inte ösregnar. Om det skulle vara felet så borde väl värmesäkringen lösa ut även då?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang