Extraljus Ford Kuga 2011

AEN
3 augusti 2021 · 686 Inlägg

Ska montera extraljus på en ford kuga 2011 och upptäckte att det tyvärr är ca en dm mellan krockbalken och själva plasten så jag måste bulta men lång bult eller få dit några distanser mellan för att få det stabilt.
Dock så sitter det någon konstig låda på krockbalken som jag inte vet vad det är och som jag inte vill borra igen utan att veta dess funktion.
Kolla på bilderna på hur krockbalken set ut.

Någon som vet vad det är?

https://www1.garaget.org/gallery/images/30/29623/29623-669c086946d102d1ca096a39a59ca41b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/30/29623/29623-034ac3f54c6de401c18eb73ae111220b.jpg

Brådhis * Voff voff *
4 augusti 2021 · 10 244 Inlägg

Varför måste du bulta dom i balken? Jag har alltid kört med skruv i plasten på mina bilar och det fungerar alldeles utmärkt. Så tunga är inte extraljus. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
AEN
4 augusti 2021 · 686 Inlägg

I många fall så ja, men själva stötfångare på kugan känns ganska lös (alltså rörlig) och jag tror att det skulle medföra en ganska skakig ljudbild om jag inte får fast allt ordentligt. Bara stabilisatorstag tror jag inte räcker tyvärr.

xXSammy
4 augusti 2021 · 6 566 Inlägg

Kan vara en del av deformations zonen

Gångerna jag monterat extraljus på Kuga mk2 så har jag använt vanlig plåtfäste bakom regskylten och sedan stag
Blir ju inte stumt men konstruktion för stötfångarbeklädnaden ser ju ut som den gör

De/Dem
AEN
4 augusti 2021 · 686 Inlägg

Skulle det medföra någon skada att egentligen köra i 6 stycken långa självborrande skruvar i den om det vore en deformationszon?

xXSammy
4 augusti 2021 · 6 566 Inlägg

Borrar du igenom en krockbalk så kan den knäckas felaktigt vid kollision, eftersom den svagaste delen böjs först, vilket i sånt fall blir i mitten.

De/Dem
AEN
4 augusti 2021 · 686 Inlägg

Sen är ju frågan hur mycket 4-6st 6mm hål gör för skillnad i en redan perforerad balk?

torsen
5 augusti 2021 · 7 198 Inlägg

Brådhis skrev:
Varför måste du bulta dom i balken? Jag har alltid kört med skruv i plasten på mina bilar och det fungerar alldeles utmärkt. Så tunga är inte extraljus. smile

Självgängande skruvar i plastbumpersen kan gå bra - men då måste de vara många.
Biltemas "popnitmuttrar" går INTE bra(för mig).
De "äter sig" genom plasten.
Däremot gipsankare av den typen som när de deformeras bildar en stor "stjärna" på baksidan går bra(för mig).
Kombinerat med stag så har i alla fall jag inte några vibrationer som gör att fjärrljusen "darrar" och irriterar.
JULAs kombinerade extraljusfäste med rör på framsidan tillverkat av aluminium har jag använt i flera fall.
Finns dock endast för 2 lampor, så vill man ha 3 eller fler får man ta vanliga "bakomregskyltenfästen".

AEN
5 augusti 2021 · 686 Inlägg

Själva monteringen i plasten är inte något problem eftersom det är god marginal bakom så kan man bulta genom bara plasten och med bricka innan muttern, alternativt som jag gjort en gång tidigare genom att sätta ett till extraljusfäste bakom, alltså på insidan för att få gott fäste bakom.
Jag är bara orolig att det inte blir stabilt nog med bara stag då bilen är väldigt mycket plast som flexar en del. Hade önskat att det fanns något stabilt i stål/plåt att fästa stagen i

Senast redigerat av AEN (5 augusti 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang