Saab 9-5 biopower 08 Centrallås/larm fungerar inte

remsan
4 augusti 2021 · 26 Inlägg

Hej!

Det hela började med att bilen gick inte låsa längre med fjärkontrollen.
Därefter började bilen vara orkeslös. Lämnade den på verksat i en och en hakv månad utan att de kunde hitta felet.
De kollade vakuumslangar, laddtrycksgivaren, magnetventil. De tyckte att det är turbon.
Jag bytte turbon själv och när det var dags att testa bilen gick den inte igång. Startmotorn snurrade men det blev ingen gnista (tände inte).
Jag bytte tändstift (de gamla blev dränkta i bensin) men samma resultat. Testade byta till en annan LMM men samma resultat.

Just nu fungerar inte att låsa bilen med nyckeln eller via dörrknappen.
Jag tog ut låskolven och den verkar ok, den ploppar ut när man tar ut nyckeln. Jag bytte batterierna till nycklar men samma resultat.
Tryckte på bagage knappen med nyckeln i och såg att det var 4 nycklar reggade.  Kollade även säkringarna men de är hela.

Jag har läst på flera forum sidor att det kan vara immo grejen som spökar, iom att centrallåset/larmet inte fungerar, kan det vara så att bilen är spärrad?

Senast redigerat av remsan (4 augusti 2021)

remsan
6 augusti 2021 · 26 Inlägg

remsan sa:
idag 12:16
Idag testade jag byta säkring 5. Jag mätte den och såg att det var inget fel på den. Jag tryckte lite på tändlåset och plötsligt poppade upp ett par mm till. Då började blinka larmet, 2 blinkningar per gång. Jag tror nu att jag måste byta tändlåset eller nåt. Var beställer man en sån?

remsan
6 augusti 2021 · 26 Inlägg

Efter lite rensning av låset ploppar den ut väldigt fint. Satte tillbaka den och nu fungerar centrallåset och larmet.

Dock bilen går inte att starta, det ser ut att man får ingen gnista (antagligen har motorn blivit "sur" av å mycket flödande).

husseman
6 augusti 2021 · 1 588 Inlägg

Hmm, koppla upp den med Tech2 eller nåt- läs felkoder o släck dom. Testa igen..- får du felkoder på startspärr så har nog ECM tappat nycklarna.- Måste kodas in igen. Om Immo e´orsaken borde inte bilen vara sur.
mvh/husse

remsan
8 augusti 2021 · 26 Inlägg

Är detta rätt sätt att testa tändstiften på?

https://youtu.be/Wlwj_cALn8U

remsan
8 augusti 2021 · 26 Inlägg

Larmet blinkar två gånger per sekund med jämna mellanrum. Jag har läst att det är startspärren. Jag har försökt att trycka (mer än 5 ggr på nyckelns knapp) sedan vred nyckeln på On men startar fortfarande inte.
Jag provade håla även en knap intryckt och provstartade, med samma resultat. Startmotorn är igång men ingen tändning. Jag tänkte först att det är DI kassetten men eftersom larmen blinkar två ggr hela tiden tyder på att startspärren är aktiverat.

Hur kan man få bilen igång?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang