Mossan1
8 augusti 2021
· 2 796 Inlägg
V-parts brukar ha rätt grejer till rätt Volvomodell.
PCV blir inte sämre av att den står.
Det är småkörningar och/eller dålig service. Turbo drabbas betydligt mer än sugmotorer.
Kortkörda motorer kan också frysa i PCV i kyla så det blir övertryck.
Någon större BlowBy tror jag inte.
Kamremsbyte är ju bra, men påverkar givetvis inte motorn i övrigt ett dugg varken positivt eller negativt.
Förebygger "bara" mot kamremsbrott som skulle förstöra motorn.
Föe hög BlowBy orsakas av slitna kolvringar/repad cylinder och där är det dåligt servad med motoroljan, eller typ överhettning som orsakar.
Volvomotorer med över 60k mil som underhållits har ingen betydande BlowBy så mil ska vara extremt.
En plasthandske över oljepåfyllningen som blåses upp = tät PCV.
Vill den sugas ner = åtminstone ej akut ang PCV, men den är en servicesak som bör utföras var 20.000mil eller så på sugmotorer. Oftare på Turbo
Men, vore jag du, skulle jag först kolla hur mycket det läcker egentligen, samt mer precis VAR det kommer ifrån.
För högt tryck yttrar sig i regel i läckage i packboxar, tex vid kamremen eller bakom svänghjulet.
En sjuka dessa tidiga Volvo 5'or har är just packboxen bakom svänghjulet.
Kostar 200kr ca, men + 10.000kr i arbete på verkstad då växellådan ska ner. Jättetråkigt pm den ploppar ut av övertryck...
Senast redigerat av Mossan1 (8 augusti 2021)