Volvo s70 PCV system

AronsS70
4 augusti 2021 · 24 Inlägg

Hej!

Jag äger en Volvo s70 1998 med 144 hp samt 2.4 liter motor.

Fråga:
Dess motor har läckt runt toppen samt runt några slangar. Felet är förmodligen att PCV systemet är fullt då den har stått still i många år (100 mil per år). Problemet är att jag vill byta ut PCV'n men jag hittar inte rätt kit!

Teori:
Jag började klura vad eller hur min motor är amerlunda jämfört med andras 850, v70, s70 ect. Det Jag hittade är att det går en slang bredvi korken till toppen av motorn på deras PCV som min inte har. Det första som jag trodde var att jag saknar en slang men det är orymligt då det finns ej en hålla i toppen för en slang samt då hade motor gått trasigt. Den har också gått endast 25 k mil och bytt kamrem kontinuerligt så att det är ¨blow by¨ är också orymligt.

Tack för era svar iförhand!

Mvh Aron

Senast redigerat av AronsS70 (4 augusti 2021)

Mossan1
8 augusti 2021 · 2 752 Inlägg

V-parts brukar ha rätt grejer till rätt Volvomodell.

PCV blir inte sämre av att den står.
Det är småkörningar och/eller dålig service. Turbo drabbas betydligt mer än sugmotorer.
Kortkörda motorer kan också frysa i PCV i kyla så det blir övertryck.

Någon större BlowBy tror jag inte.
Kamremsbyte är ju bra, men påverkar givetvis inte motorn i övrigt ett dugg varken positivt eller negativt.
Förebygger "bara" mot kamremsbrott som skulle förstöra motorn.

Föe hög BlowBy orsakas av slitna kolvringar/repad cylinder och där är det dåligt servad med motoroljan, eller typ överhettning som orsakar.
Volvomotorer med över 60k mil som underhållits har ingen betydande BlowBy så mil ska vara extremt.
En plasthandske över oljepåfyllningen som blåses upp = tät PCV.
Vill den sugas ner = åtminstone ej akut ang PCV, men den är en servicesak som bör utföras var 20.000mil eller så på sugmotorer. Oftare på Turbo

Men, vore jag du, skulle jag först kolla hur mycket det läcker egentligen, samt mer precis VAR det kommer ifrån.
För högt tryck yttrar sig i regel i läckage i packboxar, tex vid kamremen eller bakom svänghjulet.

En sjuka dessa tidiga Volvo 5'or har är just packboxen bakom svänghjulet.
Kostar 200kr ca, men + 10.000kr i arbete på verkstad då växellådan ska ner.  Jättetråkigt pm den ploppar ut av övertryck...

Senast redigerat av Mossan1 (8 augusti 2021)

Lucif3r
8 augusti 2021 · 2 183 Inlägg

Dessa motorer har 2 "portar" som går in i blocket från oljefällan, en slang från oljefällan till toppen, under tändstiftskåpan, en slang som går från oljefällan till insugsröret, och en vakuumslang som går till gaveln på insuget, mot servopumpen. edit: hm, 10V verkar faktiskt inte ha någon slang mellan oljefällan och toppen... Intressant.. Då kan du bortse från den då.

VParts verkar inte ha ett komplett kit till dom tidiga (<99) sug-modellerna, men här är några av sakerna iaf:
Oljefälla; https://vparts.se/se/volvo-s70/reservde … 0-v70.html
Slang mellan oljefälla och insugsrör(inkl. vakuumslang till insuget); https://vparts.se/se/volvo-s70/reservde … 52601.html

Resterande slangar bör du kunna återanvända efter rengörning.

Lucif3r
8 augusti 2021 · 2 183 Inlägg

Mossan1 skrev:
Kamremsbyte är ju bra, men påverkar givetvis inte motorn i övrigt ett dugg varken positivt eller negativt.
Förebygger "bara" mot kamremsbrott som skulle förstöra motorn.

En sanning med lite modifikation... Det är väldigt populärt att, vad jag kallar, tattarbyta remmen på dessa vagnar. Dvs, inte använda tolkar och låsa kamaxlarna som man ska, och blint gå efter markeringarna på kamdreven.
Saken är den att kamdreven är justerbara sisådär 2 kugg vardera, dvs dom kan stå hur "rätt" som helst, men kamaxlarna kan ändå peka helt åt h-e. Låser man inte kamaxlarna som man ska är det alltså snudd på omöjligt att få det 100% rätt, och således kan ett *korrekt* kamremsbyte ha stor inverkan på hur bilen går.
Min egen vagn t ex stod en halv kugg fel på vardera kamaxel, efter jag ställde dom rätt som man ska så blev bilen betydligt piggare, och t om drog mindre bensin. Helt klart värt det extra jobbet med att låsa dom korrekt smile

Givetvis så om bilen alltid fått remmen bytt med tolkar och redan står 100% rätt, så kommer ju ett nytt (korrekt) rembyte inte påverka ett skit. Men med tanke på hur vanligt "fel" detta är så är det värt att kolla upp, tycker jag.

Mossan1
9 augusti 2021 · 2 752 Inlägg

Tänkte mer på motorn internt, än att npgon kör med kamremmen ert kugg fel.  Skulle inte skapa BlowBy utan kanske några/åtskilliga pållar färre, och/eller sämre bränsleekonomi.

Att "tattarbyta" kamrem på en dylik Volvo, är att blint kasta av kamremmen och sedan sätta efter markeringarna vid återmontaget. Det ser man allt för ofta.
Det kan man inte göra på dessa, för dreven kan mycket riktigt lossas och vridas ca 2 kugg utan att kamaxeln rör sig. Dom ska lossas när remmen spänns om låsningar är markerade. Därför denna "finess".
Samma sak vare sig det är VVT eller ej.

Men markerar man egna streck på gamla remen och vidare ut över dreven, och därefter för över strecken EXAKT till nya remmen och sätter allt exakt i samma kugg som innan, så blir den som den var innan.
No more, no less!

Blir det fel då, var den fel förut.
Det blir inte fel av sig själv.

AronsS70
17 augusti 2021 · 24 Inlägg

Tack för alla era svar och tack Lucif3r för länkarna. PEACE (:-)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang