Ljudbil - generator ger upp

Hickan
4 augusti 2021 · 373 Inlägg

Halloj
Har generatorer som ger upp en efter en
Kör 90ah generatorer till 2x170ah batterier. De håller en halvtimme på hög volym sen slutar dom ladda. Billjud på 5000 watt. Hur löser jag detta problem? Blir tokig. Jetta mk1, original är 65 ah generator. Kör 50mm2 kabel överallt. Vad händer?

jag hatar bilar
Stortag
5 augusti 2021 · 298 Inlägg

Effekt som krävs 5000W/12V = 416,666 A
Effekt att tillgå 2 x 170 ah = 340 ah
Effekt som tillförs (generatorer... 2 stkn?) 2 x 90 ah = 180 ah

Är ingen expert på billjud men det låter ju som att du helt enkelt använder för mycket effekt i jämförelse till vad som finns att tillgå. Då har dessa beräkningar inte heller tagit effektförluster i beaktande. Det finns en förlust mellan generator och batteri, mellan batteri och förstärkare, mellan förstärkare och högtalare osv. Grova kablar hjälper förstås men det finns alltid en förlust då man omvandlar eller skickar ström genom en kabel.

Nissan Leaf (2022)
BMW 525i (1995)
Mossan1
5 augusti 2021 · 2 792 Inlägg

VAD havererar i generatorn?
Var det NYA genratorer?

Just extremt biljud tenderar säkert att vara väldiga punktbelastningar, dvs stöt, stöt stöt, med varje bas-slag.
Inte jämn belastning vilket generator osv är avsedda för.

Jag har hört talas om att proffsen sätter väldiga kondensatorer för att jämna ut, men det vet du säkert om, när du pysslar med billjud.

Jag bara skriver vad jag TROR och har HÖRT. Jag är ingen billjudexpert.

Jag känner mig dock ganska säker på att sådan stötbelastning skulle känna på voltregulatorn väldigt hårt.
Kanske dioderna också

Senast redigerat av Mossan1 (5 augusti 2021)

spillolja
5 augusti 2021 · 4 020 Inlägg

Nu framgår inte om det är orginalkabel eller 50mm2  även till generatorn
om svaret är ja bör man kanske återgå till orginalkabel till generatorn så kanske det blir mindre strömstötar mot generatorn

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
viccoA
6 augusti 2021 · 3 109 Inlägg

Ni får skilja på ampere och amperetimmar.
Hur många CCA är batterierna på?

Stortag
6 augusti 2021 · 298 Inlägg

Mossan1 skrev:
VAD havererar i generatorn?
Var det NYA genratorer?

Just extremt biljud tenderar säkert att vara väldiga punktbelastningar, dvs stöt, stöt stöt, med varje bas-slag.
Inte jämn belastning vilket generator osv är avsedda för.

Jag har hört talas om att proffsen sätter väldiga kondensatorer för att jämna ut, men det vet du säkert om, när du pysslar med billjud.

Jag bara skriver vad jag TROR och har HÖRT. Jag är ingen billjudexpert.

Jag känner mig dock ganska säker på att sådan stötbelastning skulle känna på voltregulatorn väldigt hårt.
Kanske dioderna också

Jo man brukar väl sätta stor kondensator, jag har en 1F till min klena bas som går på 250wRMS. Har en polare som satte en 2F också. Antagligen väldigt overkill för det som vi har. Kan ändå tänka mig att i detta fall med sånt här ordentligt ljudpaket skulle det verkligen inte skada att sätta in största man hittar för att underlätta stressen på övriga komponenter.
Kommer ihåg en polare för flera år sedan som hade någon snäppet bättre bas och troligtvis lite mindre generator (någon opel), där började halvjusen blinka när det kom hårda basslag.

BMW 525i (1995)
Nissan Leaf (2022)
Hickan
6 augusti 2021 · 373 Inlägg

kör endast en 90 amp generator (begagnad). 50mm2 även till generatorn. Igår när vi spelade stängde vi av basen helt, och då verkade generatorn ladda hela kvällen. Samma generator som i förrgår slutade ladda efter en timme typ.

Drog på tomgången nyss, jag basade på ordentligt och kollade volten. Innan jag spelade låg jag på 14.0 volt, efteråt var jag nere på 13.4 (steg sakta uppåt, lär väl vara batterierna som återhämtar). Under tiden jag spelade lär jag ju ha droppar ännu mer i volt. Vet inte hur det ska funka men borde inte generatorn direkt efteråt börja ladda 14 igen?

Vet inte vad det är för cca men det är powersafe sbs 170 ah batterier. Agm. Kostar 7500kr styck nya så tycker det borde vara bra grejer

jag hatar bilar
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang