Hitta offentliga laddplatser ?

KenthIJ
9 augusti 2021 · 1 442 Inlägg

Har länge använt mig av www.uppladdning.nu
och tyckt att den varit jättebra men nu tycker jag att den inte är riktigt lika uppdaterad som den varit tidigare.

Har ni förslag på andra alt. (siter, appar etc) ?

Har tittat lite på
https://abetterrouteplanner.com/

men jag blir inte riktigt klok på hur den funkar (vi har ju en Toyota Prius 2018 plug in och jag hittar heller ingen sådan i den valbara listan)

xXSammy
9 augusti 2021 · 6 569 Inlägg

Uppladdning.nu känns som det blivit en sida där brukare själva ska uppdatera, så krävs ju lite att "alla" gör något

De/Dem
KenthIJ
9 augusti 2021 · 1 442 Inlägg

xXSammy skrev:
Uppladdning.nu känns som det blivit en sida där brukare själva ska uppdatera, så krävs ju lite att "alla" gör något

Jo så är det nog.

(har själv lagt upp lite bilder och info. erfarenheter där)

Bygger väl även, vad jag förstår, på att aktörer som sätter upp och driver laddstolpar rapporterar in info. till www.uppladdning.nu

Stortag
11 augusti 2021 · 298 Inlägg

Har inte själv skaffat elbil ännu men har i planeringsstadiet kollat lite på https://www.plugshare.com/
Det verkar som den blir rätt snabbt uppdaterad. Såg på tidningen att de öppnat en ny station för några månader sedan och den finns med på kartan.

Nissan Leaf (2022)
BMW 525i (1995)
KenthIJ
11 augusti 2021 · 1 442 Inlägg

Stortag skrev:
Har inte själv skaffat elbil ännu men har i planeringsstadiet kollat lite på https://www.plugshare.com/
Det verkar som den blir rätt snabbt uppdaterad. Såg på tidningen att de öppnat en ny station för några månader sedan och den finns med på kartan.

Tackar för tips.

Kollade lite och i de områdena som jag befinner mig mest (Halland/Göteborg/Bohuslän) verkar sidan www.plugshare.com lista (ungefär) de samma som www.uppladdning.nu . Faktiskt något färre.

torpis Forummoderator
13 augusti 2021 · 10 572 Inlägg

KenthIJ skrev:

Stortag skrev:
Har inte själv skaffat elbil ännu men har i planeringsstadiet kollat lite på https://www.plugshare.com/
Det verkar som den blir rätt snabbt uppdaterad. Såg på tidningen att de öppnat en ny station för några månader sedan och den finns med på kartan.

Tackar för tips.

Kollade lite och i de områdena som jag befinner mig mest (Halland/Göteborg/Bohuslän) verkar sidan www.plugshare.com lista (ungefär) de samma som www.uppladdning.nu . Faktiskt något färre.

Plugshare är om jag inte minns fel en service som låter dig ladda på alla uttag mot en saftig avgift. typ +10kr per kWh. Undvik dom.... ja undvik alla som går ihop på det viset med snordyra "lösningar" (eller var det plugsurfing...?!)

Chargefinder är en vettig app. Men mycket finns inte där heller. Man lär sig med tiden på de platser man besöker.  Skulle köpa räckvidd till min MR2 i helgen. Började med att dottern var livrädd i 25mil att bensinen skulle ta slut, "den är väldigt nära E pappa". Sen visade det sig att man nu för tiden måste hitta en bemannad mack för att kunna tanka med kontaktlös metod. Sjukt jobbigt, finns det en app med alla bensinmackar som stödjer Samsung pay?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
8 februari 2022 · 10 572 Inlägg

Alla nätverkens egna appar är ju generellt bättre. Uppladdning.nu bygger ju på en icke levande databas som ofta inte stämmer.

Det är ju relativt smidigt att ploppa in i eon eller mer appen för att hitta destinationsladdning. Tyvärr dock svårt att få en kvalitativ pladdplats även om man betalar väl för sig via eon eller mer. Allt som oftast inga utlovade 22kv, snarare 3kW pga lastbalansering. Mer finns att önska hos mer smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 februari 2022 · 13 731 Inlägg

torpis skrev:
Alla nätverkens egna appar är ju generellt bättre. Uppladdning.nu bygger ju på en icke levande databas som ofta inte stämmer.

Det är ju relativt smidigt att ploppa in i eon eller mer appen för att hitta destinationsladdning. Tyvärr dock svårt att få en kvalitativ pladdplats även om man betalar väl för sig via eon eller mer. Allt som oftast inga utlovade 22kv, snarare 3kW pga lastbalansering. Mer finns att önska hos mer smile

borde inte vara svårare att ladda från en stolpe än att tanka på en mack i med bankkortet och tanka/ladda..   

såg en som körde i england och han var inte glad på det där jävla skiten med appar hit och appar dit.

en körde en Mg en bra bit och dit gick bra men hem var en katastrof pga apparna som alla laddställen kräver. a

där har dom en hel del att lära sig.  det ska inte vara krångligare än att man blippar eller sätter i  bankkortet.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
torpis Forummoderator
8 februari 2022 · 10 572 Inlägg

Growe skrev:
det ska inte vara krångligare än att man blippar eller sätter i  bankkortet.

Eller bara plugga in.  Som sagt det finns en del att önska.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
KenthIJ
18 april 2022 · 1 442 Inlägg

Inga nya bra alternativ sedan sist ?

Har kollar en del på a better rout planner igen men jag blir inte klok på hur den funkar.
Kommer inte ens på hur man hittar laddplatser.

KenthIJ
23 maj 2022 · 1 442 Inlägg

Borde ju kunna vara en lukrativ produkt om nån kunnig appmakare kunde fixa en heltäckande och dagligen uppdaterad app där man kan hitta "alla" publika ladd ställen i landet-

Kanske lättare sagt än gjort.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang