Toyota Proace CITY verso electric (länk)

MrHyde
14 januari 2022 · 654 Inlägg

Fred_rik skrev:

MrHyde skrev:

KenthIJ skrev:
https://newsroom.toyota.eu/toyota-proace-city-electric-delivers-practicality-with-zero-emissions/

Varken räckvidden eller snabbladdningen verkar väl så där alldeles över sig men formatet skulle passa oss bra.

Tolkar det som att de kanske kommer till Sverige under 2022.

Någon som vet mer om dem ?

Fråga Peugeot, dom vet allt om dom där bilarna.. Tyvärr ingen Toyota-kvalité på dom där, bara franskt skit. Skulle inte förvåna mig om elmotor/batterier kommer från e-208 eller liknande.

@MrHyde

Funderar själv på att köpa bensinvarianten av City Verson. Jag blir fundersam över det du skriver. Jag tänker att Toyota är ganska stolta över sitt märke/rykte om att ha högkvalitativa bilar, de toppar ju alltid kvalitetslistorna. Om man samarbetar med fransoserna så lär man väl se till att fransoserna inte levererar en skitbil om man nu sätter sitt märke på bilen?

Men det vore ju kanon att få höra vart du sett/hört att denna bil är skit, så man inte köper bort sig. Du kanske har insiderinfo om detta?

Jag har servat några stycken, fått byte skivor och belägg bak på en 2016 som just passerat 6800 mil på grund av anliggning, tredje gången sen bilen var ny ska tilläggas.
Bensinmotorerna har jag inte så bra koll på, dieselmotorerna däremot har många problem. Behöver man sätta ett intervall på ynka 3000 mil för ett bränslefilter så anser jag att det är en dålig konstruktion från början.
Jag fick även byte NOx-sensor på en 308 diesel med samma motor som Proace City, 308:an var en 2017 som gått ca 5000 mil. Ska inte grejer hålla bättre än så? Sensorn gick dessutom på över 4500kr för bara delen vilket också är vansinne enligt mig..
Vårt kommunala fastighetsbolag köpte in runt 10 st av de större Proace och det dom beskriver är att dom är riktigt dåliga jämfört med Caddy/Transporter dom hade innan.
Från min lokala Toyota-handlare som vi jobbar mot har 2 mekaniker och 2 säljare berättat för mig att dom inte alls håller Toyotas kvalité.

Som sagt, bensinmotorerna är jag inte speciellt insatt i då jag enbart haft med dieselmotorerna att göra, men mina erfarenheter talar emot dessa fransoser förklädda till Toyotas.

Åk och provkör, så får du en känsla och egen uppfattning av bilen. Mina erfarenheter är just precis mina smile

Live long, and prosper.
KenthIJ
14 januari 2022 · 1 464 Inlägg

MrHyde skrev:

Fred_rik skrev:

MrHyde skrev:

Fråga Peugeot, dom vet allt om dom där bilarna.. Tyvärr ingen Toyota-kvalité på dom där, bara franskt skit. Skulle inte förvåna mig om elmotor/batterier kommer från e-208 eller liknande.

@MrHyde

Funderar själv på att köpa bensinvarianten av City Verson. Jag blir fundersam över det du skriver. Jag tänker att Toyota är ganska stolta över sitt märke/rykte om att ha högkvalitativa bilar, de toppar ju alltid kvalitetslistorna. Om man samarbetar med fransoserna så lär man väl se till att fransoserna inte levererar en skitbil om man nu sätter sitt märke på bilen?

Men det vore ju kanon att få höra vart du sett/hört att denna bil är skit, så man inte köper bort sig. Du kanske har insiderinfo om detta?

Jag har servat några stycken, fått byte skivor och belägg bak på en 2016 som just passerat 6800 mil på grund av anliggning, tredje gången sen bilen var ny ska tilläggas.
Bensinmotorerna har jag inte så bra koll på, dieselmotorerna däremot har många problem. Behöver man sätta ett intervall på ynka 3000 mil för ett bränslefilter så anser jag att det är en dålig konstruktion från början.
Jag fick även byte NOx-sensor på en 308 diesel med samma motor som Proace City, 308:an var en 2017 som gått ca 5000 mil. Ska inte grejer hålla bättre än så? Sensorn gick dessutom på över 4500kr för bara delen vilket också är vansinne enligt mig..
Vårt kommunala fastighetsbolag köpte in runt 10 st av de större Proace och det dom beskriver är att dom är riktigt dåliga jämfört med Caddy/Transporter dom hade innan.
Från min lokala Toyota-handlare som vi jobbar mot har 2 mekaniker och 2 säljare berättat för mig att dom inte alls håller Toyotas kvalité.

Som sagt, bensinmotorerna är jag inte speciellt insatt i då jag enbart haft med dieselmotorerna att göra, men mina erfarenheter talar emot dessa fransoser förklädda till Toyotas.

Åk och provkör, så får du en känsla och egen uppfattning av bilen. Mina erfarenheter är just precis mina smile

Låter ju inte så kul.

Får hoppas att el varianten är bättre om och när den kommer hit

KenthIJ
4 februari 2022 · 1 464 Inlägg

Nu har det kommit uppgifter på Toyota Proace City Verso (personbilsvarianten) electric

Kanske inte så alldeles strålande prestanda (och möjligen bristande kvalitet) men modellen skulle passa oss utmärkt (har förmodligen inte justerbart passagerarsäte heller)

https://sverige.toyota/nyheter/pressrel … y-electric

https://www.toyota.se/new-cars/proace-c … 264b3c48d3

https://www.toyota.se/bilar/proace-city-verso-ev

https://www.toyota.se/new-cars/proace-c … o-ev/build

Senast redigerat av KenthIJ (4 februari 2022)

torpis Forummoderator
4 februari 2022 · 10 572 Inlägg

Skulle man kunna säga att denna Toyota och ID Buzz är i samma segment och blir konkurrenter?

Sen nästa grej out of the box, men detta med justerbart passagerarsäte är ju en jobbig detalj som fäller många kandidater. Kan inte dottern köra bilen istället? Då hade man ju kunnat vidga vyerna. Bara tänker högt som vanligt...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
viccoA
4 februari 2022 · 3 109 Inlägg

torpis skrev:
Skulle man kunna säga att denna Toyota och ID Buzz är i samma segment och blir konkurrenter?

Sen nästa grej out of the box, men detta med justerbart passagerarsäte är ju en jobbig detalj som fäller många kandidater. Kan inte dottern köra bilen istället? Då hade man ju kunnat vidga vyerna. Bara tänker högt som vanligt...

Toyota Proace City Electric, Nissan Evalia (säljs nog knappt ny längre), Mercedes B-klass är liknande i storlek.
ID Buzz mitt emellan
Toyota Proace Electric och Mercedes V-klass storleken större

Brådhis * Voff voff *
4 februari 2022 · 10 279 Inlägg

viccoA skrev:

torpis skrev:
Skulle man kunna säga att denna Toyota och ID Buzz är i samma segment och blir konkurrenter?

Sen nästa grej out of the box, men detta med justerbart passagerarsäte är ju en jobbig detalj som fäller många kandidater. Kan inte dottern köra bilen istället? Då hade man ju kunnat vidga vyerna. Bara tänker högt som vanligt...

Toyota Proace City Electric, Nissan Evalia (säljs nog knappt ny längre), Mercedes B-klass är liknande i storlek.
ID Buzz mitt emellan
Toyota Proace Electric och Mercedes V-klass storleken större

Även Maxus Euniq hamnar väl där nå´nstans?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
KenthIJ
4 februari 2022 · 1 464 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-546072ee1fb758f117cb6e65e80d8747.jpg

torpis skrev:
Skulle man kunna säga att denna Toyota och ID Buzz är i samma segment och blir konkurrenter?

Sen nästa grej out of the box, men detta med justerbart passagerarsäte är ju en jobbig detalj som fäller många kandidater. Kan inte dottern köra bilen istället? Då hade man ju kunnat vidga vyerna. Bara tänker högt som vanligt...

Tror att id buzz har bättre prestanda och att den dessutom är större. Proace city är vad jag förstår i princip en Berlingo.
Nej dottern kan dessvärre inte köra bil, långt därifrån. Vi har dock testat med sådana här "kilkuddar" och det har fallit ganska väl ut men hon behöver iaf att passagerarsätet är höj och sänkbart.  Fullt justerbart hade dock varit allra bäst

Senast redigerat av KenthIJ (4 februari 2022)

KenthIJ
4 februari 2022 · 1 464 Inlägg

Kollade med min lokala Toyota handlare och de skulle tydligen få mer information om Proace City Verso Electric  den 17:e februari.

torpis Forummoderator
4 februari 2022 · 10 572 Inlägg

Mest spännande är ju riktiga tester av typ Björn Nyland

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
KenthIJ
12 mars 2023 · 1 464 Inlägg

Har fått mer info. från en som kört Proace City Verso electric ett tag nu och den verkar dessvärre ha usel räckvidd på vintern samt dålig värme i kupen.

Väldigt synd ! modellen hade passat oss väldigt bra annars

KenthIJ
20 augusti 2023 · 1 464 Inlägg

KenthIJ skrev:
Har fått mer info. från en som kört Proace City Verso electric ett tag nu och den verkar dessvärre ha usel räckvidd på vintern samt dålig värme i kupen.

Väldigt synd ! modellen hade passat oss väldigt bra annars

Antar att inte de andra Stellanis modellerna av samma typ som Toyota Proace City verso el ( Berlingo el etc) håller bättre kvalitet än " Toyotan"
Väldigt synd, som sagt , eftersom modellen hade passat oss bra.

Någon här som har mer erfarenhet av 5 sits elbilar av "Berlingo" typ?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 augusti 2023 · 17 477 Inlägg

KenthIJ skrev:

KenthIJ skrev:
Har fått mer info. från en som kört Proace City Verso electric ett tag nu och den verkar dessvärre ha usel räckvidd på vintern samt dålig värme i kupen.

Väldigt synd ! modellen hade passat oss väldigt bra annars

Antar att inte de andra Stellanis modellerna av samma typ som Toyota Proace City verso el ( Berlingo el etc) håller bättre kvalitet än " Toyotan"
Väldigt synd, som sagt , eftersom modellen hade passat oss bra.

Någon här som har mer erfarenhet av 5 sits elbilar av "Berlingo" typ?

Vet inte om detta nämnts förr men: Nissan NV200 Evalia "elbuss" lider också av på tok för klen värme i kupén.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang