Felande automatväxellåda (elfel?), MB Sprinter -04

Juumanji
18 augusti 2021 · 20 Inlägg

Hej forumet!

Jag har plötsligt fått lite fel med min automatväxellåda i min MB Sprinter -04. Jag tror att det härrör ett elfel men behöver lite vägledning för att komma vidare eller kanske komma in på något annat spår i felsökningen.

Huvudproblemet är automatlådan som börjat leva sitt egna lilla liv; ibland vill den inte växla upp till den sista växeln, ibland växlar den inte ens vidare från ettan. Ibland hänger inte inte växelläget med i displayen i instrumentpanelen (ex. läge P visas trots skiftningar mellan R, N och D med körning). När lådan tjorvar kan allt detta avhjälpas genom att stänga av motorn, dra ur nyckeln och starta ånyo.

Varför jag tror att det är ett elfel är för att problemet uppenbarat sig samtidigt som ett frispel i instrumentpanelen där givare för varvtal, temp och en del varningslampor släcks och tänds. Samtidigt slår relät "extrafläkt klimatsystem" till/från och att koppla ur relät löser ingenting temporärt.

En annan fakta är att säkringen löser för "styrning automatväxellåda Kl.15" och här känner jag att jag har en extremt bra utgångsposition för att hitta min kortslutning men vart tusan går detta kablage. Några idéer eller någon som sitter på ett elschema?


Moralhöjande kommentarer välkomnas!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 augusti 2021 · 17 378 Inlägg

Kondition på batteri/laddning? Skulle kolla det först...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Juumanji
18 augusti 2021 · 20 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Kondition på batteri/laddning? Skulle kolla det först...

Mycket bra inspel! Det är testat: Nytt batteri och generatorn generar ström det ska.

mb_pucken
18 augusti 2021 · 5 083 Inlägg

Sprintshift växellåda eller vanlig automatlåda?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Juumanji
18 augusti 2021 · 20 Inlägg

mb_pucken skrev:
Sprintshift växellåda eller vanlig automatlåda?

Det är en klassisk, hederlig automatare.

mb_pucken
18 augusti 2021 · 5 083 Inlägg

Okey. Låter ju som ett spännande fel. Låter spontant som att canbus eller liknande slocknar eftersom instrumentet också gör det.
Borde gå att mäta spänningen i en canbusplint för att se om den förändras eller släcks när felet uppstår.
Osäker vart man hittar nämnda plint dock men kan vara i området på förarsidan under instrumentpanelen :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Juumanji
18 augusti 2021 · 20 Inlägg

mb_pucken skrev:
Okey. Låter ju som ett spännande fel. Låter spontant som att canbus eller liknande slocknar eftersom instrumentet också gör det.

Minst sagt spännande! jag börjar ana oråd att detta kanske är ett skiljt fel från växlingen och att jag sitter med två problem inför kommande höst.
Jag har monterat ned alla kåpor i kupén så någon canbus ska jag nog kunna lokalisera hyfsat enkelt. Det får bli på söndag. Fram tills dess tar jag gärna emot fler idéer. smile

Utmarks-Loke
18 augusti 2021 · 5 809 Inlägg

Men CAN-bussen brukar ju vara uppdelad på flera olika system. Vad går växellådan ihop med? Alltså, vilka andra funktioner skulle ett fel på den CAN-bussen kunna ställa till med? Men det hade onekligen varit intressant att koppla in ett oscilloskåp på bussen på växellådan och se om något ändrar sig när felet uppstår. Eller att bara koppla in en OBD2-läsare och se om den kan kommunicera med automatlådan.

mb_pucken
18 augusti 2021 · 5 083 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Men CAN-bussen brukar ju vara uppdelad på flera olika system. Vad går växellådan ihop med? Alltså, vilka andra funktioner skulle ett fel på den CAN-bussen kunna ställa till med? Men det hade onekligen varit intressant att koppla in ett oscilloskåp på bussen på växellådan och se om något ändrar sig när felet uppstår. Eller att bara koppla in en OBD2-läsare och se om den kan kommunicera med automatlådan.

Mercedes brukar ha can uppdelat i chassi, drivlina och kupé.
Drivlina brukar vara motor, växellåda, ABS m.m. Men jag har lite erfarenhet av så pass gamla Mercedes tyvärr.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Utmarks-Loke
18 augusti 2021 · 5 809 Inlägg

mb_pucken skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Men CAN-bussen brukar ju vara uppdelad på flera olika system. Vad går växellådan ihop med? Alltså, vilka andra funktioner skulle ett fel på den CAN-bussen kunna ställa till med? Men det hade onekligen varit intressant att koppla in ett oscilloskåp på bussen på växellådan och se om något ändrar sig när felet uppstår. Eller att bara koppla in en OBD2-läsare och se om den kan kommunicera med automatlådan.

Mercedes brukar ha can uppdelat i chassi, drivlina och kupé.
Drivlina brukar vara motor, växellåda, ABS m.m. Men jag har lite erfarenhet av så pass gamla Mercedes tyvärr.

Ett fel på bussen till växellådan borde alltså inte kunna påverka lampor i instrumentpanelen och fläktreäet till klimatsystemet (AC-kondensorn?)? Å andra sidan är det kanske så lite funktioner i en sprinter att de klarar sig på en CAN-buss. Det blir ju en annan sak i en E-klass som är full med grejer.

Jesper328
18 augusti 2021 · 2 333 Inlägg

Nu har jag arbetat med MB transportbilar i ett par år, har dock sällan stött på äldre Sprintrar.
Vill minnas att det inte existerar några kopplingsplintar för canbus på dessa äldre modeller, utan kablarna är ihopklämda... men jag är säkert ute och cyklar då jag har förträngt större delen av min tid hos MB. smile
Oavsett så är det gröna, och grönvita kablar.
Skall vara ~60 Ohm mellan CanHi, och CanLo.

Om du inte redan gjort det, vicka på jordkabeln till batteriet och se om fel uppstår.
Kontrollera även jordflätor, och jordpunkter.. vill minnas ett det sitter än jäkla massa jord på torpeden bakom batteriet.

Lossa kåpan under ratten och ruska ordentligt på säkringshållaren där.

Såg att du hade en turbinlåda, misstänker att det är en 722.6?
Kolla kontaktstycket på växellådan, sitter på höger sida bakom sprängkåpan.
O-ringarna på kontaktstyckena brukar ge sig, vilket fyller hela kontakten med ATF.

Skall se om jag kan luska fram ett schysst kopplingsschema till dig.

Up the RA
Juumanji
19 augusti 2021 · 20 Inlägg

mb_pucken skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Men CAN-bussen brukar ju vara uppdelad på flera olika system. Vad går växellådan ihop med? Alltså, vilka andra funktioner skulle ett fel på den CAN-bussen kunna ställa till med? Men det hade onekligen varit intressant att koppla in ett oscilloskåp på bussen på växellådan och se om något ändrar sig när felet uppstår. Eller att bara koppla in en OBD2-läsare och se om den kan kommunicera med automatlådan.

Mercedes brukar ha can uppdelat i chassi, drivlina och kupé.
Drivlina brukar vara motor, växellåda, ABS m.m. Men jag har lite erfarenhet av så pass gamla Mercedes tyvärr.

Här är vi något på spåren! Det som förlorar effekt/spänning i instrumentpanelen är givare för temp och varvtal samt varningslampor för EDC, ABS, glödstift och bränslefilter.

Juumanji
19 augusti 2021 · 20 Inlägg

Jesper328 skrev:
Nu har jag arbetat med MB transportbilar i ett par år, har dock sällan stött på äldre Sprintrar.
Vill minnas att det inte existerar några kopplingsplintar för canbus på dessa äldre modeller, utan kablarna är ihopklämda... men jag är säkert ute och cyklar då jag har förträngt större delen av min tid hos MB. smile
Oavsett så är det gröna, och grönvita kablar.
Skall vara ~60 Ohm mellan CanHi, och CanLo.

Om du inte redan gjort det, vicka på jordkabeln till batteriet och se om fel uppstår.
Kontrollera även jordflätor, och jordpunkter.. vill minnas ett det sitter än jäkla massa jord på torpeden bakom batteriet.

Lossa kåpan under ratten och ruska ordentligt på säkringshållaren där.

Såg att du hade en turbinlåda, misstänker att det är en 722.6?
Kolla kontaktstycket på växellådan, sitter på höger sida bakom sprängkåpan.
O-ringarna på kontaktstyckena brukar ge sig, vilket fyller hela kontakten med ATF.

Skall se om jag kan luska fram ett schysst kopplingsschema till dig.

Så välkommen i tråden! Jag håller med, en hel del jord i flätan att jag blir alldeles matt. Har slipat alla kontakter där för att få bort ev ärgning.
Jag ska inventera vidare enligt dina tips på söndag och hoppas verkligen att du kan få fram ett kopplingsschema. Är mycket intresserad av vad som är kopplat till ovan nämnd säkring.

Fortsättning följer.

Juumanji
25 augusti 2021 · 20 Inlägg

Jesper328 skrev:
Nu har jag arbetat med MB transportbilar i ett par år, har dock sällan stött på äldre Sprintrar.
Vill minnas att det inte existerar några kopplingsplintar för canbus på dessa äldre modeller, utan kablarna är ihopklämda... men jag är säkert ute och cyklar då jag har förträngt större delen av min tid hos MB. smile
Oavsett så är det gröna, och grönvita kablar.
Skall vara ~60 Ohm mellan CanHi, och CanLo.

Om du inte redan gjort det, vicka på jordkabeln till batteriet och se om fel uppstår.
Kontrollera även jordflätor, och jordpunkter.. vill minnas ett det sitter än jäkla massa jord på torpeden bakom batteriet.

Lossa kåpan under ratten och ruska ordentligt på säkringshållaren där.

Såg att du hade en turbinlåda, misstänker att det är en 722.6?
Kolla kontaktstycket på växellådan, sitter på höger sida bakom sprängkåpan.
O-ringarna på kontaktstyckena brukar ge sig, vilket fyller hela kontakten med ATF.

Skall se om jag kan luska fram ett schysst kopplingsschema till dig.

Aha! Efter en grundlig okulär genomgång av kablage och kontakter i hytten har jag hittat ett par sladdar i dåligt skick vars kontakter går till ett par knappar (asr on/off, bland annat). Utan att ropa hej verkar detta vara anledningen till spelet i instrumentpanelen.
Nu återstår bara vidare felsökning av växellådan. Säkringen löser och det hade varit fantastiskt om du råkar hitta ett elschema Jesper328.

Juumanji
25 augusti 2021 · 20 Inlägg

Stryk det. Kretsen för varselljus är det som kortar min växellåda. Snark. Ska bara ta ut kärran för provtur nu.

Jesper328
25 augusti 2021 · 2 333 Inlägg

Ja just jäklar, det föll i glömska!

Om du inte har fått fart på grejerna så kanske detta kan vara intressant: https://diysprinter.co.uk/reference/200 … ission.pdf
Sida 129 och nedåt.
Samt https://diysprinter.co.uk/reference/ ifall att du behöver till en annan gång.

Löser fortsatt säkring för klämma.15/tändning till TCU? (Om det nu inte löste sig..)

Up the RA
Juumanji
27 augusti 2021 · 20 Inlägg

Jesper328 skrev:
Ja just jäklar, det föll i glömska!

Om du inte har fått fart på grejerna så kanske detta kan vara intressant: https://diysprinter.co.uk/reference/200 … ission.pdf
Sida 129 och nedåt.
Samt https://diysprinter.co.uk/reference/ ifall att du behöver till en annan gång.

Löser fortsatt säkring för klämma.15/tändning till TCU? (Om det nu inte löste sig..)

Tack! Det här är ju superbra material. Tyvärr är jag tillbaka på ruta 1; dom dåliga kablarna har inget med detta att göra. Det som händer i säkringsboxen är att säkring 1 "styrning automatväxellåda kl.15" löser vid start. Den här säkringen går till ett växlingsrelä som bl.a går via säkring för "Relä D+". Kopplar man ur den säkringen håller visserligen säkring 1 men symtomen i bilen detsamma. Jag tycker att det är ganska lustigt att varje gång som det blinkar till i instrumentpanelen så klickar det även i relät för "additional heat exchanger".

Jesper328
27 augusti 2021 · 2 333 Inlägg

Fan det är ju så att man vill ha felkoderna på det här.
Har haft lite svårt att hitta ordentliga kabelscheman, tyvärr.

Nu har, som sagt, alla de Sprintrar jag arbetat med varit 906or, eller 907or men jag skriver av hur jag tror att dessa system lirar.
Ta detta med en nypa salt. big_smile

"Styrning automatlåda kl.15" hänvisar förmodligen till "Transmissionsstyrdon kl.15 / tändningsplus".
När denne löser ut så lär växellådan balla ur ordentligt, korrekt?

Transmissionsreläet verkar skicka en 30-ström till "styrdon transmission", samt "styrdon växelväljare".

!!Har för mig!! att D+ reläet får sitt tillslag via kombiinstrumentet när tändning slås på.

Additional heat exchanger tolkar väl jag som tillsatsvärmare/dieselvärmare, så detta relä kan vi rationalisera bort tills vidare.

Vill minnas att transmissionsstyrdon, och reläplattan med D+, osv sitter under förarsätet.. Korrekt?
Isåfall så bör det löpa kablage under instegslisten, samt mellan sätena och instrumentbräda.
Finns nog några hörn längs vägen där det kan skavas.

Om du inte gjort det, skruva loss alla säkringshållare och reläplattor och kika igenom alla kontakter grundligt.
Det känns som att det skulle kunna vara kortslutning i reläplattan, eller i kabelstammen som löper upp till den.

Skulle även kanske vara dags att belasta jordkablar.

Up the RA
Jesper328
18 september 2021 · 2 333 Inlägg

Du har inte en felkodsläsare tillgänglig, måntro?
Kollat motståndet i canbus?

Iom att kombiinstrumentet har lagt av i samband med yttre belysning så lär du kika på reläerna under förarstolen då iallafall KI får sin matning ifrån dessa.

Up the RA
Juumanji
20 september 2021 · 20 Inlägg

Jesper328 skrev:
Du har inte en felkodsläsare tillgänglig, måntro?
Kollat motståndet i canbus?

Iom att kombiinstrumentet har lagt av i samband med yttre belysning så lär du kika på reläerna under förarstolen då iallafall KI får sin matning ifrån dessa.

Tror att jag var lite snabb på att döma ut kombiinstrumentet; det var visst ett par säkringar som gått bara.

Tyvärr verkar jag gå på pumpen att hitta någon felkodsläsare utan att ta mig till en verkstad men ja, det hade nog underlättat att läsa av eventuella koder.

Men så som läget är nu är att säkring 1 (styrning automatlåda) och säkring 12 (varselljus) bryter när man slår på tändningen. Båda går via ett relä för positionsljusen (tror jag det var). Jag håller fortfarande på att söka efter något som händer efter detta som orsakar kortisen i kretsarna och idag gjorde jag något - vet inte vad - som tillfälligt höll dessa intakt. Tog ut kärran på en provtur och allt verkade fungera bra tills att det efter en stund blinkade till som tidigare i instrumentpanelen och växlingen kvarstannar på 2ans växel. Aha, det måste ju betyda att det är någonting som tappar signal med olika komponenter och försätter växellådan i "limp in mode". Efter "omstart" av motorn fungerade allt som det skulle tills att det började blinka igen.
Låter som att det kanske handlar om någon can bus trots allt? Hur mäter jag detta och vet du vart jag hittar dom?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang