VW 1200 1960 "Lilla grodan"

Få upp bilen från graven. Då den är riktigt sliten och det mesta har slutat fungera.
  • 41 Följare
  • 22 942 Visningar
  • Uppdaterades senast 17 mars
Rostens-garage
4 september 2021 · 543 Inlägg

Första däcket på plats. Givetvis så passade inte snobbringen. Inte heller färgen var perfekt blandad. Svårt att få det bra då bilen har 10 olika gröna nyanser och är bättringsmålad lite överallt. Hoppas att färgen mörknar lite. https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72692/72692-61b517db4dd956e358ae2518003532ba.jpg

Rostens-garage
8 september 2021 · 543 Inlägg

Nu har det hänt lite till. Grodans framfälgar är klara. Dock så passar inte snobbringarna pga att fälgarna har svulster på insidan för att hålla fast slanglösa däck och snobbringarna är gjorde för fälgar med slang. Hade fyra fälgar. Tog dom två översta. Jag borde ha tagit dom två understa. Då hade det funkat. Men då lärde man sig något nytt. Så bara att göra om och göra rätt. Annonserade lite överallt efter ett takräcke med trälister. Har fått tag i två olika varav det ena var riktigt slimmat mot taket. Så det fick det bli. På bilden ser man dom nymålade fälgarna och det nymonterade takräcket. Även den gula plasten på framlysena är bortryckt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72692/72692-405e0929ebb8955d64ec4c5c6f82c7be.jpg

Senast redigerat av rosten1000 (8 september 2021)

Mew
8 september 2021 · 2 152 Inlägg

Snyggt! Ser ut att vara ett likadant som jag har på min, håller med om att det passar bra och är dessutom väldigt praktiskt. Vi har flera gånger åkt iväg på semester några dagar 4 pers med packning, takräcket har varit räddaren i nöden samtliga gånger. smile


Blev mycket bättre utan gul film på lyktorna med tycker jag. smile

Senast redigerat av Mew (8 september 2021)

Rostens-garage
8 september 2021 · 543 Inlägg

Mew skrev:
Snyggt! Ser ut att vara ett likadant som jag har på min, håller med om att det passar bra och är dessutom väldigt praktiskt. Vi har flera gånger åkt iväg på semester några dagar 4 pers med packning, takräcket har varit räddaren i nöden samtliga gånger. smile


Blev mycket bättre utan gul film på lyktorna med tycker jag. smile

Kul att det finns fler som har samma snygga takräcke!
Den gula filmen var lite för mycket Epa-traktor för mig. Så det var bestämt från början att den skulle bort.
Men det har varit så mycket annat som kommit i vägen och jag har så lite ork pga sjukdom.
Så allt tar lång tid för mig. Men till slut brukar det bli klart.

Mew
8 september 2021 · 2 152 Inlägg

rosten1000 skrev:

Mew skrev:
Snyggt! Ser ut att vara ett likadant som jag har på min, håller med om att det passar bra och är dessutom väldigt praktiskt. Vi har flera gånger åkt iväg på semester några dagar 4 pers med packning, takräcket har varit räddaren i nöden samtliga gånger. smile


Blev mycket bättre utan gul film på lyktorna med tycker jag. smile

Kul att det finns fler som har samma snygga takräcke!
Den gula filmen var lite för mycket Epa-traktor för mig. Så det var bestämt från början att den skulle bort.
Men det har varit så mycket annat som kommit i vägen och jag har så lite ork pga sjukdom.
Så allt tar lång tid för mig. Men till slut brukar det bli klart.

Låt det ta den tid det tar, det är poängen med en hobby. Att ha en massa "måsten" och tidskrav gör det till en stresskälla istället för som det ska vara, något man gör på fritiden för att det är roligt. Så försök hålla det avslappnat. 👍

Veteranaren
8 september 2021 · 97 Inlägg

Takräcket gjorde sig bra, likaså fälgarna 👍🏻

Skönt stuk på bilen smile

Rostens-garage
10 september 2021 · 543 Inlägg

Mew skrev:
Låt det ta den tid det tar, det är poängen med en hobby. Att ha en massa "måsten" och tidskrav gör det till en stresskälla istället för som det ska vara, något man gör på fritiden för att det är roligt. Så försök hålla det avslappnat. 👍

Är van att kunna skruva massor med timmar i sträck då min Adhd gjorde så jag inte behövde så mycket sömn.
Nu med hjärntröttheten är det precis tvärt om. Blir trött för minsta lilla och det känns som inget blir gjort.
Bökigt när skallen fortfarande inte har vant sig vid det nya livet. Vet att jag borde vara glad att jag fortfarande står på benen och kan åka runt
i roliga fordon.

Veteranaren
11 september 2021 · 97 Inlägg

rosten1000 skrev:

Mew skrev:
Låt det ta den tid det tar, det är poängen med en hobby. Att ha en massa "måsten" och tidskrav gör det till en stresskälla istället för som det ska vara, något man gör på fritiden för att det är roligt. Så försök hålla det avslappnat. 👍

Är van att kunna skruva massor med timmar i sträck då min Adhd gjorde så jag inte behövde så mycket sömn.
Nu med hjärntröttheten är det precis tvärt om. Blir trött för minsta lilla och det känns som inget blir gjort.
Bökigt när skallen fortfarande inte har vant sig vid det nya livet. Vet att jag borde vara glad att jag fortfarande står på benen och kan åka runt
i roliga fordon.

Det lät inte roligt, kan tänka mig att det är svårt att vänja sig när allt är tvärtemot vad det varit. Man får försöka se det positiva i saker och ting, kämpa på och ta hand om dig smile

Rostens-garage
12 september 2021 · 543 Inlägg

Veteranaren skrev:
Det lät inte roligt, kan tänka mig att det är svårt att vänja sig när allt är tvärtemot vad det varit. Man får försöka se det positiva i saker och ting, kämpa på och ta hand om dig smile

Inte alla dagar som känns positiva. Idag är en sån dag. Gick ut och städade verkstaden för att få slut på bråk och negativa tankar. Då är verkstadsstädning bra. Inte blev jag klar heller pga att det var roligare att meka med Grodan och att drömma sig bort en stund.

Rostens-garage
12 september 2021 · 543 Inlägg

Lika bra att jag förklarar. Jag har haft en tumör i huvudet för 1.5 år sedan. Jag har opererat bort den. Tumören var godartad och jag slapp strålning och massa mediciner. Den tumören jag hade växer sakta men den slutar aldrig växa och har en förmåga att komma tillbaka. Min var 6.5x5 cm stor och har tryckt ihop ena hjärnhalvan så att den till slut inte fick något blod. Så jag vet inte hur mycket stryk den hjärnhalvan har fått pga avblodbrist eller om den fungerar över huvud taget. Efter operationen så fick jag reda på att jag skulle ta det lugnt i ca tre månader sen skulle jag vara frisk. Så jag drog igång och jobbade på jobbet där det är högt tempo och mycket kaos. Vid nyår så kollapsade jag mentalt. Hamnade i sjukvårdssvängen igen där jag fick reda på att jag hade diagnosen hjärntrötthet och att jag borde ha vilat hjärnan och låtit den starta upp långsamt och försiktigt under ett eller ett par år. Så där är jag nu. En skalle med Adhd och en hjärna som stänger ner kroppen så fort den blir trött. Därför går det otroligt sakta för mig. Men jag lever, får köra bil och kan meka. Däremot så kommer jag aldrig att blir som förut säger mina läkare.

Senast redigerat av rosten1000 (12 september 2021)

Rostens-garage
12 september 2021 · 543 Inlägg

Om dagen var kass så blev kvällen bättre. Fronten har varit intryckt vid något tillfälle och det finns några veck i plåten. Vilket gör att luckan inte passar och inte går att stänga.
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72692/72692-170839dcb229e8a0f26c2ada2f258217.jpg
Efter en stunds bankande så börjar det likna något. Då det är en råtta så är det inte supernoga men lite bättre vill jag allt ha det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72692/72692-b6eabe2750f028247356c343eaef3f52.jpg

Ett dubbelt usb uttag så vi kan ladda två telefoner samtidigt har jag fått dit. Dock så har jag inte kopplat in det pga att hela elsystemet såg ut som ett kaos.

https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72692/72692-a429bbd8c0f2dab8e90bf4d50d89f6ed.jpg
Så jag valde att klamma alla kablar som hängde löst innan jag tar tag i inlopplingen av usb kontakten. Kunde konstatera att röda kablar var omtyckt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72692/72692-a7ef3fbda7561e25469654e4a6dca8fc.jpg

LarsJo8
14 september 2021 · 11 Inlägg

wow vilket projekt! Du har fortfarande mycket arbete framför dig. Vad tror du att de totala kostnaderna kommer att bli?

LarsJo8
16 september 2021 · 11 Inlägg

rosten1000 skrev:

LarsJo8 skrev:
wow vilket projekt! Du har fortfarande mycket arbete framför dig. Vad tror du att de totala kostnaderna kommer att bli?

Så lågt som möjligt. Max 10 000:- plus inköp. Mycket kommer jag att kunna göra själv utan att den kostar något mer än tid.

Tack för ditt svar. Jag är nyfiken på slutresultatet

Rostens-garage
16 september 2021 · 543 Inlägg

LarsJo8 skrev:
Tack för ditt svar. Jag är nyfiken på slutresultatet

Slutresultatet blir ungefär som nu. Ett antal saker skall bytas ut men alla grejor kommer från skroten eller köps billigt på annons.
Motorn skall putsas upp. Dieselvärmare skall installeras. Stolarna skall bytas ut. Ratten skall bytas ut. Ratten har jag redan köpt.
Det är till en nyare modell så den är svart. Kommer att lackas vit för att likna en gammal ratt. Anledningen att jag inte köpte en gammal ratt är pga att dom är för dyra. Så jag gör min gamla ratt själv. smile Stereo och högtalare skall monteras. Den skall ljudisoleras invändigt. Nya dörrsidor skall tillverkas.
Eventuellt kommer den vara till salu i vår. Jag gillar egentligen inte bilar med "patina" men köpte denna för att ha något att meka med.

Berglund_89
16 september 2021 · 1 474 Inlägg

rosten1000 skrev:

LarsJo8 skrev:
Tack för ditt svar. Jag är nyfiken på slutresultatet

Slutresultatet blir ungefär som nu. Ett antal saker skall bytas ut men alla grejor kommer från skroten eller köps billigt på annons.
Motorn skall putsas upp. Dieselvärmare skall installeras. Stolarna skall bytas ut. Ratten skall bytas ut. Ratten har jag redan köpt.
Det är till en nyare modell så den är svart. Kommer att lackas vit för att likna en gammal ratt. Anledningen att jag inte köpte en gammal ratt är pga att dom är för dyra. Så jag gör min gamla ratt själv. smile Stereo och högtalare skall monteras. Den skall ljudisoleras invändigt. Nya dörrsidor skall tillverkas.
Eventuellt kommer den vara till salu i vår. Jag gillar egentligen inte bilar med "patina" men köpte denna för att ha något att meka med.

Jag kan vara intresserad i vår smile

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang