BMW E46 går ojämnt vid start

Loffepoffe14
24 augusti 2021 · 13 Inlägg

Hej.

Min BMW 318i -03 E46 går väldigt hackigt och låter konstigt i samband med start. Billar hoppar och hackar fram samt låter konstigt.
Iprincip bara på morgonen. Rör sig om nu på sommaren.
Försvinner efter en stunds körning men jag upplever att den dricker lite mer bensin och kanske lite högre varvtal.
Tändstiften byttes för ca ett år sedan i samband med en stor service på bilen.

Någon som har en tanke på var jag ska börja leta efter fel?

Tacksam för hjälp.

Jokabsson
24 augusti 2021 · 1 175 Inlägg

Har du läst av felkoder?

Jag hade liknande problem i min 325i. Bytte plats på magnetventilerna till vanossystemet och därefter funkade den bra. Min hackade och jävlades så illa att motorn kunde dö när den kom ner i lägre varvtal.

Kan eventuellt vara någon dålig tändspole som gör att motorn inte tänder på alla 4 cylindrar också.

Men innan du går in under huven och börjar skruva på saker hade det varit bra att se felkoder så du vet om felet sitter i tändningen eller om det är något annat!

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Loffepoffe14
25 augusti 2021 · 13 Inlägg

Hej.

Tack för tips och idéer.
Jag körde till en verkstad och fick läsa av om där fanns några felkoder.
Han fick upp felkod på lambdasonden och även indikationer på att trycket var konstigt. Hur han fick det vet jag inte.
Men vi skulle testa att felsöka där först. BMW var tydligen glada i sina vacuumslangar och det är inte så konstigt om en sådan läcker lite. Hade det varit tändspolen så tyckte han att det borde blivit sämre när jag kör och inte tvärtom som i mitt fall.
Vi börjar där och ser. Hoppas på att det är slangarna bara. Men kanske lika bra att ta lambdasonden inför besiktningen i november. Lär ryka på den annars då bara.

Återkommer med vad som sker

Loffepoffe14
17 september 2021 · 13 Inlägg

Hej.

Lambdasonden bakom katalysatorn visade felkod och den är bytt. Bilen går fint nu!

Jokabsson
17 september 2021 · 1 175 Inlägg

Loffepoffe14 skrev:
Hej.

Lambdasonden bakom katalysatorn visade felkod och den är bytt. Bilen går fint nu!

Skönt!

Ett tips för framtiden är att köpa en carly adapter. Den kopplas in i bilens OBD-läsaruttag och kan läsa av de flesta felkoder som uppstår. Det finns en specialanpassad app för BMW som funkar väldigt bra är min erfarenhet.

Läsaren funkar även med andra märken så det är helt klart en investering smile

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 september 2021 · 17 448 Inlägg

Jokabsson skrev:

Loffepoffe14 skrev:
Hej.

Lambdasonden bakom katalysatorn visade felkod och den är bytt. Bilen går fint nu!

Skönt!

Ett tips för framtiden är att köpa en carly adapter. Den kopplas in i bilens OBD-läsaruttag och kan läsa av de flesta felkoder som uppstår. Det finns en specialanpassad app för BMW som funkar väldigt bra är min erfarenhet.

Läsaren funkar även med andra märken så det är helt klart en investering smile

Hm. Tittade lite på den. Verkar som en bra grej att ha med sig så man inte åker runt med en svindyr läsare som är värd mer än bilen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang