Ägandekostnad elbil

husseman
18 september 2021 · 1 588 Inlägg

Hmm, att ladda gratis lär försvinna fort.. det kommer kosta skjortan med el snart. Det som e´efterfrågan på- kostar mer...vilket gör att elbilsköpare kommer höja elpriset för folk som vill cykla till jobbet kommer behöva betala mer i elskatt- huuu  Detta kommer nog bli bra- bara ja slipper cykla till jobbet så...Hehe.
Mvh/husse

xXSammy
18 september 2021 · 6 568 Inlägg

torpis skrev:
text

Inlägget var ej riktad mot dig utan endast info för de som inte vet vad det kostar
Att ta med det dyra exemplet är för att du kan inte räkna med gratis eller billigaste alternativet när du gör en budget.
Samma sak när du tar ett lån, du måste alltid räkna på den dyra räntan OM det stiger
Likt att det går heller inte att räkna på att förbränningsbilen förbrukar 0.4 som det står på pappret vid landsvägskörning

Sen är det upp till dig hur du vill svara på kommentaren, men det blir oftast bättre stämning ifall allt inte förväntas som mothugg

De/Dem
Mangisen
18 september 2021 · 1 034 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, att ladda gratis lär försvinna fort.. det kommer kosta skjortan med el snart. Det som e´efterfrågan på- kostar mer...vilket gör att elbilsköpare kommer höja elpriset för folk som vill cykla till jobbet kommer behöva betala mer i elskatt- huuu  Detta kommer nog bli bra- bara ja slipper cykla till jobbet så...Hehe.
Mvh/husse

Är det inte bättre att cykla för dig än att köra din gamla sura clio? 😁. Jag hade nog hellre cyklat än att köra en bil man hatar så mycket.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 september 2021 · 17 448 Inlägg

Låste vårt elavtal i 3 år förra sommaren. Gissa varför...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torpis Forummoderator
18 september 2021 · 10 572 Inlägg

xXSammy skrev:

torpis skrev:
text

Inlägget var ej riktad mot dig utan endast info för de som inte vet vad det kostar
Att ta med det dyra exemplet är för att du kan inte räkna med gratis eller billigaste alternativet när du gör en budget.
Samma sak när du tar ett lån, du måste alltid räkna på den dyra räntan OM det stiger
Likt att det går heller inte att räkna på att förbränningsbilen förbrukar 0.4 som det står på pappret vid landsvägskörning

Sen är det upp till dig hur du vill svara på kommentaren, men det blir oftast bättre stämning ifall allt inte förväntas som mothugg

Det är ju poppis bland journalister att ladda på Ionity via appen plugsurfing och då lykas dom få till typ 15kr/kWh. Det finns alla ändar av det hela. Jag har som sagt sett poängen i att nu idag kunna ladda gratis och alltså spara in hela dieselräkningen. Skall man ha elbil så har det varit självklart från 2015 och framåt ungefär. När det blir stopp vet vi inte än, men jag klagar inte. Kan slänga bilen om 3år utan att ha gått minus så att säga smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
18 september 2021 · 10 572 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, att ladda gratis lär försvinna fort.. det kommer kosta skjortan med el snart. Det som e´efterfrågan på- kostar mer...vilket gör att elbilsköpare kommer höja elpriset för folk som vill cykla till jobbet kommer behöva betala mer i elskatt- huuu  Detta kommer nog bli bra- bara ja slipper cykla till jobbet så...Hehe.
Mvh/husse

Haha, ja. Cyklar man till jobber så kan man ju spara in på gymkortet och ha råd med bensinen.

Nä, men det gäller som sagt att använda situationen så gott man kan. Att vi alls har bilar och mestadels asfaltsvägar är ju ett privilegium.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Brådhis * Voff voff *
18 september 2021 · 10 275 Inlägg

torpis skrev:
Jag ser inte riktigt problemet med elen.

Sveriges Radio 210917:

"Det oljeeldade kraftverket Karlshamnsverket körs nu som aldrig förr. I veckan har två block varit i igång på kraftverket och man får gå tillbaka till vintern 2011 för att hitta en liknande produktionsnivå, skriver Sydöstran.
Enligt platschefen Henrik Svensson är det elbrist och höga priser som ligger bakom den höga produktionen.
Han säger också att det saknas planerbar kraftproduktion i södra Sverige och han menar att det kommer dröja många år innan elnätet förstärkts och ny elproduktion är i drift."

Källa: https://sverigesradio.se/artikel/karlsh … U0vBETu_II

Senast redigerat av Brådhis (18 september 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
20 september 2021 · 10 275 Inlägg

Känns helt klart som att detta också hör till den här tråden:

"I takt med att elbilarna blir fler inför allt fler elbolag nya sätt att ta betalt, där villaägare som tar ut mycket effekt får betala mer.

Avsikten med den nya betalmodellen är att kunderna ska börja tänka mer på när de använder el och få incitament att jämna ut förbrukningen under dygnet.

Men för den som laddar sin elbil hemma innebär det ökade kostnader.

Kommunala Göteborg Energi har sedan augusti en effektavgift där villaägare betalar 33,5 kronor gånger månadens högsta timmeldeleffekt i kW. För den som har en laddbox med 22 kW innebär det en avgift på 737 kronor för att ladda bilen i en timme – oavsett när på dygnet den laddas."

Källa: https://www.vibilagare.se/nyheter/ny-ef … LcvAgAYDP0

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
viccoA
21 september 2021 · 3 109 Inlägg

Brådhis skrev:
Känns helt klart som att detta också hör till den här tråden:

"I takt med att elbilarna blir fler inför allt fler elbolag nya sätt att ta betalt, där villaägare som tar ut mycket effekt får betala mer.

Avsikten med den nya betalmodellen är att kunderna ska börja tänka mer på när de använder el och få incitament att jämna ut förbrukningen under dygnet.

Men för den som laddar sin elbil hemma innebär det ökade kostnader.

Kommunala Göteborg Energi har sedan augusti en effektavgift där villaägare betalar 33,5 kronor gånger månadens högsta timmeldeleffekt i kW. För den som har en laddbox med 22 kW innebär det en avgift på 737 kronor för att ladda bilen i en timme – oavsett när på dygnet den laddas."

Källa: https://www.vibilagare.se/nyheter/ny-ef … LcvAgAYDP0

Kommer slå hårdare mot värmepumpar än mot elbilar troligen, när det är kallt behöver värmepumpen jobba mer eller mindre hela dygnet. Finns många laddboxar som dynamiskt anpassar laddningen efter husets förbrukning, dvs elbilen slutar ladda när du kör torktumlaren, startar laddningen när kompressorn på bergvärmen står stilla osv. Där kan man sätta max gränser för hela husets förbrukning, anpassat efter nätägarens effekttariffer.

Tror ändringarna kommer leda till ökat eldande i kaminen när det är kallt tyvärr, vilket inte är bra för miljön.

Marknaden för batterilager i hemmet (samt solceller) via externt batteri eller elbil kommer öka, dvs elbilen hjälper dig att sänka använd effekt när du tex lagar mat samtidigt som du tvättar.

Senast redigerat av viccoA (21 september 2021)

torpis Forummoderator
21 september 2021 · 10 572 Inlägg

Brådhis skrev:
Känns helt klart som att detta också hör till den här tråden:

"I takt med att elbilarna blir fler inför allt fler elbolag nya sätt att ta betalt, där villaägare som tar ut mycket effekt får betala mer.

Avsikten med den nya betalmodellen är att kunderna ska börja tänka mer på när de använder el och få incitament att jämna ut förbrukningen under dygnet.

Men för den som laddar sin elbil hemma innebär det ökade kostnader.

Kommunala Göteborg Energi har sedan augusti en effektavgift där villaägare betalar 33,5 kronor gånger månadens högsta timmeldeleffekt i kW. För den som har en laddbox med 22 kW innebär det en avgift på 737 kronor för att ladda bilen i en timme – oavsett när på dygnet den laddas."

Källa: https://www.vibilagare.se/nyheter/ny-ef … LcvAgAYDP0

Tyvärr hjälper det inte att bemöta. Skadan är redan gjord av idiotjournalister som jagar klicks.

Hade man googlat lite hade man förstått. Kanske tom hittat att Kristinehamns energi har över 115kr i effektavgivt. Dvs 2530kr att ladda elbilen i straffavgift. Eon verkar inte ha någon effektavgift alls. Då sparar jag ju 737kr på att ladda bilen big_smile

viccoA skrev:
Marknaden för batterilager i hemmet (samt solceller) via externt batteri eller elbil kommer öka, dvs elbilen hjälper dig att sänka använd effekt när du tex lagar mat samtidigt som du tvättar.

Det är ju här elbilen kommer in i bilden. Du har ju redan ett batterilager som kan underlätta för dig. Trolla bort effekttoppar istället för att skapa dom.

Där emot så gör man klokt i att ha jacka på sig hemma och äta kall mat. I praktiken lär det ju bli så att samtliga hushåll, elbil eller ej kommer få max effektavgift iaf de kalla månaderna. VP är dimensionerade att inte vara heltäckande utan litar på elspets.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
granadadr
21 september 2021 · 7 284 Inlägg

viccoA skrev:

Brådhis skrev:
Känns helt klart som att detta också hör till den här tråden:

"I takt med att elbilarna blir fler inför allt fler elbolag nya sätt att ta betalt, där villaägare som tar ut mycket effekt får betala mer.

Avsikten med den nya betalmodellen är att kunderna ska börja tänka mer på när de använder el och få incitament att jämna ut förbrukningen under dygnet.

Men för den som laddar sin elbil hemma innebär det ökade kostnader.

Kommunala Göteborg Energi har sedan augusti en effektavgift där villaägare betalar 33,5 kronor gånger månadens högsta timmeldeleffekt i kW. För den som har en laddbox med 22 kW innebär det en avgift på 737 kronor för att ladda bilen i en timme – oavsett när på dygnet den laddas."

Källa: https://www.vibilagare.se/nyheter/ny-ef … LcvAgAYDP0

Kommer slå hårdare mot värmepumpar än mot elbilar troligen, när det är kallt behöver värmepumpen jobba mer eller mindre hela dygnet. Finns många laddboxar som dynamiskt anpassar laddningen efter husets förbrukning, dvs elbilen slutar ladda när du kör torktumlaren, startar laddningen när kompressorn på bergvärmen står stilla osv. Där kan man sätta max gränser för hela husets förbrukning, anpassat efter nätägarens effekttariffer.

Tror ändringarna kommer leda till ökat eldande i kaminen när det är kallt tyvärr, vilket inte är bra för miljön.

Marknaden för batterilager i hemmet (samt solceller) via externt batteri eller elbil kommer öka, dvs elbilen hjälper dig att sänka använd effekt när du tex lagar mat samtidigt som du tvättar.

att vi eldar i kaminen gör varken till eller ifrån,, vi är ett MKT litet skitland som står för ca 0,16% av värdens nersmutsning,, så om  1 miljon eldar i sin kamin märks aldrig wink  jag ska köpa mkt ved till vintern

torpis Forummoderator
21 september 2021 · 10 572 Inlägg

granadadr skrev:
att vi eldar i kaminen gör varken till eller ifrån,, vi är ett MKT litet skitland som står för ca 0,16% av värdens nersmutsning,, så om  1 miljon eldar i sin kamin märks aldrig wink  jag ska köpa mkt ved till vintern

Just vedeldning råkar vara Sveriges största utsläpp av partiklar.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
-Akerfeldt-
22 september 2021 · 2 638 Inlägg

Christian S skrev:

-Akerfeldt- skrev:

torpis skrev:
Jag kör precis 10mil. plus massa privat. Har bytt från en gammal V70 D5 2007 till en Ioniq 28kWh.

V70 kostade 5000kr i skatt och drog 0.6liter per mil. Jag körde den 25000mil, servade den själv för ca 25000kr i delar. Tankade diesel för 200000kr, betalade 50000kr i skatt. Det blir i häraden 12kr per mil som bilen kostat utöver det faktum att det är en bil. Alltså försäkring, däck, vindrutetorkare osv.

Elbilen kostar 360kr i skatt, noll i el, 147kr i service var 3000mil (kupéfilter). På 25000mil blir det alltså nästan 5000kr på 10år. Eller en besparing på 270000kr.

Så funkar det för just mig med de bilvalen jag gjort :-)

Man får ju även fundera på vad man tycker är kul här i livet. Gillar man elbilar? Tycker man det är lite roligt att kunna tanka gratis mot att man får en promenad? uppskattar man bekvämligheten med en nyare bil? osv.

Sen är det många som har pippi på att spå en fördyring av elbilar med skatter hit och dit. Men det skulle inte förvåna mig om det blev rejält mycket dyrare att fortsätta köra förbränningsmotorer. Förr eller senare kommer ju folk komma på att oavsett vad man matar en förbränningsmotor med så släpper den ut lika mycket skit.

Utveckla gärna hur du kommer fram till noll kronor i el i din kalkyl? 😊

han laddar inte hemma utan åker till ett ställe där han kan ladda gratis.
skrivet lite längre upp i tråden.

torpis skrev:

JN1975 skrev:
Hur kan den kosta noll i el? Du menar att den laddas någon annanstans än hemma, så någon annan betalar?

Exakt så. Hade man kunnat få gratis diesel eller bensin så hade jag även åkt dit och tankat. :-)  Lite som att välja en parkering lite utanför centrum som är gratis istället för att betala multum mot att man får gå lite mindre. Jag väljer alltså något som passar mig.

Ang service så har jag kört väldigt många elbilsmil så det jag påstår har faktiskt anekdotisk backup.

Jag läste det svaret men ville ändå ha ett mer utvecklande svar. För mig verkade det helt orimligt att åka runt så ofta i veckan och stå och ladda någon annanstans för att få gratis el. Ville mest veta hur det funkade i praktiken att ladda gratis

Senast redigerat av -Akerfeldt- (22 september 2021)

granadadr
23 september 2021 · 7 284 Inlägg

torpis skrev:

granadadr skrev:
att vi eldar i kaminen gör varken till eller ifrån,, vi är ett MKT litet skitland som står för ca 0,16% av värdens nersmutsning,, så om  1 miljon eldar i sin kamin märks aldrig wink  jag ska köpa mkt ved till vintern

Just vedeldning råkar vara Sveriges största utsläpp av partiklar.

då ska jag elda mera wink

viccoA
23 september 2021 · 3 109 Inlägg

granadadr skrev:

torpis skrev:

granadadr skrev:
att vi eldar i kaminen gör varken till eller ifrån,, vi är ett MKT litet skitland som står för ca 0,16% av värdens nersmutsning,, så om  1 miljon eldar i sin kamin märks aldrig wink  jag ska köpa mkt ved till vintern

Just vedeldning råkar vara Sveriges största utsläpp av partiklar.

då ska jag elda mera wink

Ja ren och hälsosam luft är överskattat…

granadadr
23 september 2021 · 7 284 Inlägg

viccoA skrev:

granadadr skrev:

torpis skrev:

Just vedeldning råkar vara Sveriges största utsläpp av partiklar.

då ska jag elda mera wink

Ja ren och hälsosam luft är överskattat…

där vi bor är den det smile med eller utan vedeldning,,

twin_cam Smålänning
23 september 2021 · 7 877 Inlägg

Scenario: Jag kör runt 4000 mil per år give/take.
Körde Volvo 740 á 5000 kr, bytte till en äldre dieselmerca á 10.000 kr. Blev märkbart billigare RÖRLIG kostnad i och med minskad förbrukning med 25%.
Jobbade på mitt jobb och tyckte att en modernare bil lär jag snart ha när jag pendlar 12 mil varje dag.
Tog lån och köpte en nyare dieselmerca, billigare totalkostnad trots ett lån på det. Skiten gick ju aldrig sönder för den va inte slut från början.
Körde mycket släp och så och mercan kröp upp mot 30k mil så jag började leta ny bil.
Elbil, klockrent.
Bytte in mercan och fick lägga en del emellan. Billån 4000kr/månad.
Bränslekostnaden ner från nästan 3000 kr/mån till 700, högt räknat. Har massor med pengar över.

Att den sen kostar under 200kr/mån i försäkring gör inte saken sämre.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
torpis Forummoderator
24 september 2021 · 10 572 Inlägg

twin_cam skrev:
Scenario: Jag kör runt 4000 mil per år give/take.
Körde Volvo 740 á 5000 kr, bytte till en äldre dieselmerca á 10.000 kr. Blev märkbart billigare RÖRLIG kostnad i och med minskad förbrukning med 25%.
Jobbade på mitt jobb och tyckte att en modernare bil lär jag snart ha när jag pendlar 12 mil varje dag.
Tog lån och köpte en nyare dieselmerca, billigare totalkostnad trots ett lån på det. Skiten gick ju aldrig sönder för den va inte slut från början.
Körde mycket släp och så och mercan kröp upp mot 30k mil så jag började leta ny bil.
Elbil, klockrent.
Bytte in mercan och fick lägga en del emellan. Billån 4000kr/månad.
Bränslekostnaden ner från nästan 3000 kr/mån till 700, högt räknat. Har massor med pengar över.

Att den sen kostar under 200kr/mån i försäkring gör inte saken sämre.

Haha exakt. Det handlar nog mest om mind set idag.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
24 september 2021 · 10 572 Inlägg

Ägandekostnad - milkostnad..... Ett exempel från verkligheten.

6st flång nya hyper laddare i Ljungby. Allt väl så långt. Dom drivs av Rechargeinfra och man kan aktivera dom med många olika aktörer. Just här blippade jag min fortum tagg och betalade 4.95kr/kWh. Hade jag blippat med Plugsurfing så hade det kostat 5:49kr/kWh. Fortfarande okej, men.... hade det varit fullt här och man fått ställa sig på 50kW laddaren ett stenkast bort och blippat med plugsurfing så hade det kostat 13:20kr/kWh.

Så.... att ha lite koll på vad man gör är A och O för att få ekonomi i det hela.

https://i.imgur.com/dkkdQjz.jpg



Men det är ju samma sak med dieselbilarna. Snart lönar det sig att tanka på Clas Ohlson(!) 24:95kr/liter

https://www.clasohlson.com/se/T%C3%A4nd … 6UQAvD_BwE


https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a … -18-kronor

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Brådhis * Voff voff *
24 september 2021 · 10 275 Inlägg

torpis skrev:
Jag kör precis 10mil. plus massa privat. Har bytt från en gammal V70 D5 2007 till en Ioniq 28kWh.

V70 kostade 5000kr i skatt och drog 0.6liter per mil. Jag körde den 25000mil, servade den själv för ca 25000kr i delar. Tankade diesel för 200000kr, betalade 50000kr i skatt. Det blir i häraden 12kr per mil som bilen kostat utöver det faktum att det är en bil. Alltså försäkring, däck, vindrutetorkare osv.

Elbilen kostar 360kr i skatt, noll i el, 147kr i service var 3000mil (kupéfilter). På 25000mil blir det alltså nästan 5000kr på 10år. Eller en besparing på 270000kr.

Så funkar det för just mig med de bilvalen jag gjort :-)

torpis skrev:
Ägandekostnad - milkostnad..... Ett exempel från verkligheten.

6st flång nya hyper laddare i Ljungby. Allt väl så långt. Dom drivs av Rechargeinfra och man kan aktivera dom med många olika aktörer. Just här blippade jag min fortum tagg och betalade 4.95kr/kWh. Hade jag blippat med Plugsurfing så hade det kostat 5:49kr/kWh. Fortfarande okej, men.... hade det varit fullt här och man fått ställa sig på 50kW laddaren ett stenkast bort och blippat med plugsurfing så hade det kostat 13:20kr/kWh.

Så.... att ha lite koll på vad man gör är A och O för att få ekonomi i det hela.

Hur var det nu med 0 kr i el i uträkningen på sida 1 i tråden...? wink

Dock klart intressant med så stora skillnader i pris mellan olika laddplatser. När det gäller fossilbränslena så är ju skillnaderna aldrig så stora så jag kan tänka mig att många blir "lurade" att ladda på dyra platser i tron att det är ungefär samma överallt. Man ser ju tex inte några skyltar med priser när man svänger in vid en laddstation. Kanske blir det priskrig även på elen på laddstationerna framöver? smile

Senast redigerat av Brådhis (24 september 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang